Платената абонаментна услуга без реклами на холдинговата компания Meta Platforms, която притежава Facebook, Instagram, Threads, и WhatsApp, бе стартирана в Европа този месец. Днес обаче групата NOYB - Европейски център за цифрови права подаде жалба срещу компанията до австрийски регулатор. Жалбата гласи, че платената услуга се равнява на плащане на такса за гарантиране на поверителност.

Meta обяви услугата за Facebook и Instagram миналия месец. Според компанията този ход е в съответствие с правилата на ЕС, че потребителите трябва да имат избор дали техните данни могат да бъдат събирани и използвани за насочени реклами.

Услугата без реклами струва 9,99 евро месечно за интернет потребители и 12,99 евро за потребители на iOS и Android. Meta твърди, че моделът на абонамент е валидна форма на съгласие за услуга, финансирана от реклами, както и че е в съответствие с решението от юли на най-високия европейски съд. Така потребителите "могат да изберат" безплатна услуга, поддържана от реклами.

ЕС прилага норвежката забрана на Meta за таргетирани реклами

ЕС прилага норвежката забрана на Meta за таргетирани реклами

Европейският регулатор на данни се съгласи да разшири забраната, наложена от Норвегия

Базираната във Виена NOYB (None Of Your Business), групата за цифрови права, основана от активиста за поверителност Макс Шремс, заяви, че не е съгласна с Meta относно "концепцията за съгласие". "Законодателството на ЕС изисква съгласието да е истинска свободна воля на потребителя. Противно на този закон Meta начислява  ако някой се осмели да упражни основното си право на защита на данните", заяви адвокатът по защита на данните на NOYB Феликс Миколаш.

Австрийския орган за защита на данните, до който NOYB подаде жалбата също критикува практиката, но главно заради размера на таксата. "Не само цената е неприемлива, но и цифрите в индустрията показват, че само 3 процента от хората искат да бъдат проследявани - докато повече от 99 процента не упражняват избора си, когато са изправени пред "такса за поверителност", казаха от групата. "Ако се размине на Meta, конкурентите скоро ще последват стъпките ѝ."

Според Meta обаче "опцията хората да закупят абонамент без реклами балансира изискванията на европейските регулатори, като същевременно дава избор на потребителите и позволява на Meta да продължи да обслужва всички хора в ЕС, ЕИП и Швейцария." Говорител на Meta посочи, че ценообразуването е в съответствие с подобни предложения за абонамент в Европа.

Русия задочно арестува говорителя на Meta

Русия задочно арестува говорителя на Meta

Той е обвинен за публични призиви за екстремистка дейност и съдействие в терористична дейност

Netflix таксува 7,99 евро за основен абонаментен план, YouTube Premium на Alphabet струва около 12 евро, а услугата Premium на Spotify е на цена от около 11 евро.

NOYB, която е подала стотици жалби срещу големи технологични компании, вариращи от Alphabet (компанията, която държи Google и Youtube) до Meta за нарушения на поверителността, призова австрийските органи за поверителност да стартират ускорен процес за спиране на Meta и също така да наложат глоба на компанията.

Жалбата вероятно ще бъде препратена до ирландския надзорен орган за защита на данните, който наблюдава Meta, тъй като европейското ѝ седалище е в Ирландия.

Австралия глоби Meta с 14 милиона долара за незакнно събиране на данни

Австралия глоби Meta с 14 милиона долара за незакнно събиране на данни

Решението е взето във връзка с услугата за виртуална частна мрежа (VPN), Onavo