Европейският парламент (ЕП) одобри новите цели за намаляване на емисиите на въглероден диоксид от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства в рамките на пакета "Подготвени за цел 55". С 340 гласа "за", 279 гласа "против" и 21 гласа "въздържал се" евродепутатите одобриха споразумението със Съвета ЕС, за промени в стандартите за емисиите на CO2 от нови автомобили и микробуси в съответствие с по-големите амбиции на Евросъюза по отношение на климата на климата. Припомняме, че постигнатото в края на октомври 2022 г. споразумение касае ефективна забрана за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г.

Предвиждат се по-голям принос на автомобилния транспорт за постигане на целта на ЕС за неутралност по отношение на климата, въвеждане на нова методика за оценка на емисиите на въглероден диоксид през целия жизнен цикъл на превозното средство и привеждане на нормите за допустими емисии в съответствие с емисиите в реални условия, съобщиха от пресслужбата на ЕП.

Новото законодателство е свързано с постигането на нулеви емисии на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства през 2035 г. - цел за целия автомобилен парк на ЕС за намаляване на емисиите на въглероден диоксид, произвеждани от нови леки автомобили и микробуси със 100% в сравнение с 2021 г.). Междинните цели за намаляване на емисиите за 2030 г. са определени на 55% за леките автомобили и 50% за микробусите.

ЕС одобри безпрецедентен "въглероден данък" на границите

ЕС одобри безпрецедентен "въглероден данък" на границите

От октомври 2023 г. започва тестови период на механизма

До 2025 г. ЕК ще представи методология за оценка и докладване на данни за емисиите на CO2 през целия жизнен цикъл на леките автомобили и микробусите, продавани на пазара на ЕС, придружена от законодателни предложения, когато това е целесъобразно.

До декември 2026 г. Европейската комисия ще наблюдава разликата между нормите за допустими емисии и данните за потреблението на гориво и енергия в реални условия, ще докладва за методика за коригиране на специфичните емисии на въглероден диоксид на производителите и ще предложи подходящи последващи мерки.

Компаниите, които за една календарна година произвеждат от 1000 до 10 000 нови автомобила или 1000 до 22 000 нови микробуса, могат да получат дерогация до края на 2035 г., а регистриращите по-малко от 1000 нови превозни средства годишно ще остават освободени.

ЕС предвижда до 2034 г. вече да няма безплатни квоти за CO2

ЕС предвижда до 2034 г. вече да няма безплатни квоти за CO2

Създаване се и Социален климатичен фонд

Механизмът за стимулиране на превозни средства с нулеви и ниски емисии, който насърчава производителите, продаващи повече такива превозни средства (с емисии от нула до 50g CO2/km, като например електрически превозни средства и добре функциониращи хибриди) с по-ниски цели за намаляване на емисиите на въглероден диоксид, ще бъде адаптиран, за да отговори на очакваните тенденции в продажбите. От 2025 г. до 2029 г. целевият показател за механизма се определя на 25% за продажбите на нови автомобили и 17% за новите микробуси, като от 2030 г. стимулът ще бъде премахнат.

На всеки две години, считано от края на 2025 г., Комисията ще публикува доклад за оценка на напредъка към пътна мобилност с нулеви емисии.

Докладчикът Ян Хойтема (Renew, Нидерландия) обясни: "Настоящият регламент насърчава производството на превозни средства с нулеви и ниски емисии. Той съдържа амбициозно преразглеждане на целите за 2030 г. и цел за нулеви емисии за 2035 г., което е от решаващо значение за постигането на неутралност по отношение на климата до 2050 г. Тези цели създават яснота за автомобилната промишленост и стимулират иновациите и инвестициите на производителите на автомобили. Закупуването и шофирането на автомобили с нулеви емисии ще стане по-евтино за потребителите, а пазарът втора употреба ще се създаде по-бързо. Това прави устойчивото шофиране достъпно за всички."

ЕС намалява емисиите на въглероден диоксид с увеличаване на зелените площи

ЕС намалява емисиите на въглероден диоксид с увеличаване на зелените площи

Регламентът поставя цел за усвояване на 310 милиона тона CO2 еквивалент до 2030 г.

След окончателното гласуване в пленарна зала, текстът трябва да бъде официално одобрен и от Съвета на ЕС, скоро след което ще бъде публикуван в Официален вестник на ЕС.

На 14 юли 2021 г., като част от пакета "Подготвени за цел 55", ЕКа представи законодателно предложение за преразглеждане на стандартите за емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства. То има за цел да допринесе за постигането на целите на ЕС в областта на климата до 2030 г. и 2050 г., да осигури ползи за гражданите и да стимулира иновативни технологии с нулеви емисии.