Франция вече не е сама. Във вторник Италия и няколко други европейски държави засилиха натиска в Брюксел, за да се противопоставят на евентуални глоби, които биха могли да бъдат наложени на производителите на автомобили, ако не успеят да постигнат целите на ЕС за намаляване на емисиите на CO2 до 2025 г. Франция включи тази точка в дневния ред на срещата на министрите на околната среда на ЕС, коментира АФП.

Докато защитаваше целите за намаляване на емисиите на CO2, френският министър на екологичния преход Агнес Паниер-Рунашер призова за "гъвкавост и корекции", за да не бъдат санкционирани европейските производители в условията на международна конкуренция. Тя заяви, че глобите биха били "контрапродуктивен подход", който "ще отслаби нашата индустрия и няма да ускори електрификацията" на превозните средства.

Редица държави заеха същата позиция, включително Италия, която смята, че тези "санкции ще ограничат значително способността на индустрията да реинвестира в иновации". Според двама европейски дипломати чехите и словенците са подкрепили същата позиция.

Европейският комисар по въпросите на изменението на климата Вопке Хьокстра посочи, че ще предаде коментарите на различните държави членки, без да коментира по същество. В началото на ноември Европейската комисия определи дебата като "преждевременен". "В края на 2025 г. ще видим колко автомобила са били продадени и какви са емисиите", заяви говорител.

Но в разгара на кризата в европейската автомобилна индустрия лобито на производителите призова за "спешни" консултации с Комисията, за да се избегнат тези глоби, позовавайки се на ерозията на продажбите на електромобили.

Производителите на автомобили трябва да се съобразяват със средното годишно ниво на емисиите на всеки продаден в Европа автомобил. Този стандарт, известен като CAFE (Corporate Average Fuel Economy), изисква от тях да продават все по-малко замърсяващи автомобили. Досега стандартът като цяло се спазваше, но от януари се очаква да достигне ново ниво с по-строги правила и санкции.

Politico: ЕС се страхува, че китайските автомобили могат да шпионират онлайн

Politico: ЕС се страхува, че китайските автомобили могат да шпионират онлайн

Фокусът върху китайските автомобилни технологии отваря още един фронт

В края на ноември председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обеща да започне "стратегически диалог" за бъдещето на европейската автомобилна индустрия, която се намира в разгара на бурен период.

В името на екологичния преход ЕС планира да забрани продажбата на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене до 2035 г.