Германският парламент официално прие широкообхватния пакет за реформи в политиката в областта на климата, което е облекчение за правителството на канцлера Ангела Меркел, след като то е изправено пред нарастващ натиск да предприеме действия в областта на околната среда, отбелязва "Франс прес".

Така нареченият климатичен пакет, който включва планове за понижаване на цените на железопътния транспорт и увеличаване на данъците за пътуване със самолет, ще влезе в сила на 1 януари след месеци спорове.

По-рано блокиран от спор във връзка с разходите, законопроектът беше приет от горната камара на германския парламент (Бундесрата), след като депутатите постигнаха компромис за по-висока цена на въглеродните емисии по-рано тази седмица.

Най-дългите преговори за климата завършват без сделка за въглеродните емисии

Най-дългите преговори за климата завършват без сделка за въглеродните емисии

Страните пак отлагат борбата с климатичната криза

В понеделник Меркел заяви, че компромисът с цените на въглеродните емисии е "позитивен контраст" с липсата на напредък на конференцията на ООН за климата COP25 в Мадрид ден по-рано.

"Различните страни... показаха готовност да се стремят към решение, без да оставят нещата да продължат завинаги", коментира канцлерката.

Приемането на пакета става през същия месец, в който новата шефка на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви мащабния "Европейски зелен курс", който цели намаляване на емисиите на въглероден диоксид.

Какво предвижда „Европейският зелен курс” на Фон дер Лайен?

Какво предвижда „Европейският зелен курс” на Фон дер Лайен?

Фон дер Лайен иска ЕС да намали въглеродните емисии с най-малко 50% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.

В съответствие с плана на Европейския съюз, Германия има за цел да постигне неутралитет по отношение на климата (отделяните въглеродни емисии да могат да бъдат абсорбирани от природата и да не остават в атмосферата) до 2050 г.

Страната също така възнамерява да намали емисиите на парникови газове с 55 процента до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.

И все пак климатичният пакет се сблъска с критики от страна на природозащитници и лобисти на бизнеса.

Новата цена на CO2, която все още предстои да бъде установена със закон, предизвика възмущение сред бизнес групите.

Компромисът ще накара компаниите да плащат от януари начална ставка от 25 евро на тон въглеродни емисии, който използват, и в крайна сметка ще бъдат включени в система за търговия с въглеродни емисии в целия ЕС.

Холгер Лоеш, който е заместник-директор на Федерацията на германската индустрия (BDI), подчерта, че новата ставка заплашва да "влоши драстично конкурентоспособността" в Германия.

Той добави, че планът на правителството драстично да увеличи броя на електрическите автомобили до 2030 г., бил "на най-далечната граница на постижимото".

Природозащитници и опозиционни партии обаче твърдят, че климатичният пакет не е достатъчно радикален.

Лидерът на парламентарната група на Зелената партия Антон Хофрайтер настоя, че компромисът с цените на въглеродните емисии е "не повече от стъпка в правилната посока".

През септември германският клон на международната природозащитна организация Greenpeace обвини правителството, че "не успява да извърши" климатичната реформа.

"Епохата на Меркел ще приключи както започна: с нарушени обещания и твърде малко действия за опазване на климата", изтъкна политическият съветник на "Грийнпийс" Андре Бьолинг.