Разследването на катастрофата с пътническия самолет на Air India, при която загинаха над 240 души, се фокусира върху технически проблеми с двигателя, предкрилките и колесника. Това съобщи източник, близък до разследването, ден след трагедията, която се определя като най-смъртоносната авиационна катастрофа в света за последното десетилетие.
Самолетът Boeing 787-8 Dreamliner, изпълняващ полет от индийския град Ахмедабад към летище Гетуик край Лондон, започнал да губи височина секунди след излитането и се разбил в жилищна зона. Камери за видеонаблюдение показват как машината се превръща в огнена топка и се блъска в сгради, включително общежитие на медицински колеж. Според местни медии, освен 241 загинали на борда, има и поне 24 жертви на земята. Единствено един пътник е оцелял.
Разследващите от Индия, Великобритания и САЩ разглеждат възможни неизправности, включително въпроси за тягата на двигателя, неправилно функциониране на предкрилките и необяснимо спуснатия колесник при излитане. Източници изключват версията за сблъсък с птица и потвърждават участието на антитерористични екипи, макар засега да няма признаци за злонамерена намеса.
Индийският авиационен регулатор разпореди незабавни технически проверки на цялата флотилия Boeing 787 на Air India, наброяваща над 30 самолета. От полунощ на 15 юни се въвеждат задължителни еднократни проверки на параметрите за излитане, допълнителни инспекции на системите за управление и т.нар. "проверки на гаранцията за мощност" на двигателите GEnx, които ще трябва да бъдат извършени в срок от две седмици.
Министерството на авиацията потвърди, че е открит цифровият полетен регистратор (FDR) от покрива на сградата, върху която се е разбил самолетът. Все още липсва гласовият рекордер от пилотската кабина (CVR), който също е от ключово значение за установяване на причините за катастрофата.
Собственикът на авиокомпанията Air India - индийският конгломерат Tata Group - обяви, че ще съдейства напълно на разследването. Вътрешен меморандум от председателя на групата, Натараджан Чандрасекаран, гласи: "Искаме да разберем какво се е случило. Засега не знаем."
Tata Group пое контрола над Air India през 2022 г. и през 2024 г. я обедини с Vistara - съвместно предприятие със Singapore Airlines.
Самолетът, катастрофирал в четвъртък, е бил произведен през 2013 г. и доставен на Air India през януари 2014 г. На борда са се намирали 169 индийски граждани, 53 британци, 7 португалци и 1 канадец. Това е първият фатален инцидент с широкофюзелажния модел Boeing 787 Dreamliner, откакто той започна да се използва през 2011 г.
Премиерът на Индия Нарендра Моди посети мястото на катастрофата в родния си щат Гуджарат, където бе информиран за напредъка на спасителните дейности и се срещна с някои от ранените медици от общежитието. "Сцената на разрушение е покъртителна", написа той в социалната мрежа X.
torbalan
на 13.06.2025 в 20:09:20 #1Пилотите не са поставили задкрилките в положение за излитане преди самолета да излети и не са прибрали колесника веднага след излитането. Вижда се ясно от публикуваните видеа навсякъде по нета. Така, колкото и да се форсират двигателите, крилата нямат нужната подемна сила а колесника само пречи, увеличавайки въздушното съпротивление. Извода е че на *** не трябва да се дава да пипат и карат нещо по сложно от ръчна количка в трудови войски.