Размазани изображения на два привидно нови китайски военни самолети със стелт характеристики се появиха онлайн в петък, като експерти по отбраната казаха, че те са очевидно напреднали проекти, но няма достатъчно подробности за окончателни заключения, предава "Ройтерс".
И двата дизайна са без опашка, което означава, че нямат вертикални стабилизатори, за да поддържат контрол. Такива самолети обикновено се поддържат стабилни от компютри, които интерпретират командите на пилота.
По-големият от двата дизайна е с груба форма на диамант, с три въздухозаборника за своите двигатели - два покрай фюзелажа и един отгоре - изключително необичайна конфигурация. По-малкият има по-конвенционално оформление, но няма опашка.
И двата нямат 90-градусови ъгли, типични за стелт оформяне, което е предназначено да намали радарното откриване.
Тъй като Китай модернизира армията си, проектите "показват желанието на китайската авиационна индустрия да експериментира и да прави иновации", каза Юан Греъм, старши анализатор в Австралийския институт за стратегическа политика.
"Каквито и да са достойнствата или недостатъците, изглежда, че това е много оригинален дизайн", каза той. "Те заслужават похвала за това и ттрябва да се отърсим от всяко продължително самодоволство, че САЩ и техните съюзници винаги определят темпото."
Министерството на отбраната на САЩ заяви, че е "запознато с докладите", но каза, че няма допълнителен коментар освен това, което е включено в годишния му доклад за китайската армия този месец.
Съединените щати са години наред в своята програма за въздушно господство от следващо поколение (NGAD), която разработва боен самолет от шесто поколение, но не е ясно каква форма ще приеме това усилие при предстоящата администрация на новоизбрания президент Доналд Тръмп.
Европа и Азия си сътрудничат по отделен самолет от следващо поколение в рамките на Global Combat Air Programme и наскоро обявиха съвместна британско-японска компания .
Ройтерс потвърди видео, показващо как по-големият от двата нови китайски самолета лети над Чънду, като съпостави близките сгради, знаци, лога и дървета със сателитни изображения. Датата не може да бъде проверена независимо.
????????????CHINA TESTS NEW "SPACE CAPABLE" FIGHTER JET
— Mario Nawfal (@MarioNawfal) December 26, 2024
Forget drones over New Jersey; China is upping the stakes with the maiden flight of its latest jet, codenamed the Baidi or White Emperor.
The 6th generation jet is designed to be an "integrated space-air fighter" that can fly at… pic.twitter.com/fCD2DunxG6
Китайските самолети в онлайн изображенията не са първите модерни дизайни без опашка. Стелт бомбардировачите B-2 и B-21 na Northrop Grumman са с крила и няколко самолета без екипаж, като RQ-170 на Lockheed Martin и CH-7 на Китай нямат опашки.
Нито един китайски самолет няма официално обозначение, което да е оповестено публично. Въпреки че проектите са нови в сравнение с останалата част от китайския флот, не е възможно да се каже колко добре се крият, колко маневрени или бързи са, или с какъв вид авионика носят "под капака" - видовете детайли, необходими за да се определи дали те наистина са дизайни от "следващо поколение", казаха петима експерти по отбраната.
Питър Лейтън, експерт по отбраната и авиацията в Griffith Asia Institute в Австралия, отбеляза, че като цяло е трудно да се прилагат етикети като пето поколение - което включва настоящите стелт реактивни самолети като F-22 и F-35 - към китайски самолети , които често включват уникални дизайнерски характеристики, които никога повече не се появяват.
Китайските J-20 и J-35 също имат стелт характеристики, но техните възможности не са публично известни и само J-20 е в експлоатация.
Съединените щати наливат ресурси в модерни ракети и други системи за възпиране на Китай в индо-тихоокеанския регион. Наскоро той тества система за прихващане на ракети на стратегически решаващия остров Гуам, използвайки усъвършенстван радар.
Дневните полети на Китай с новите дизайни над градове, където лесно могат да се видят, са "любопитни", каза Кели Грико, старши сътрудник в базирания в САЩ Stimson Center.
Тя каза, че за Китай може да е по-лесно да изравни темпото със Съединените щати по отношение на самолети, отколкото на превозни средства без екипаж и ракети.
"Тъй като Пентагонът активно обсъжда бъдещето на NGAD... трудно е да не се чудим дали това е опитът на Пекин да повлияе на този дебат", добави тя.
Отделно в петък китайската държавна медия Xinhua съобщи, че Военноморските сили на Народната освободителна армия са пуснали на вода най-новия си десантно-десантен кораб.