През двете години преди войната в Украйна частен "Боинг" 737, свързан с руския олигарх Владимир Евтушенков, прекоси света, обхождайки Френската Ривиера, Малдивите и Сейшелите, както и световните столици и финансови центрове.
Тази година вместо традиционните дестинации на богатите самолетът няколко пъти е посетил бившите съветски републики Киргизстан, Казахстан и Беларус, както и Китай, съобщава "Ройтерс", позовавайки се на данни от специализирания сайт за проследяване на полети Flightradar24.
Въпреки ограниченията и обхвата на западните санкции, въведени след нахлуването на руските сили в Украйна, някои от богатите и влиятелни хора в Русия намират начини да задържат личните си самолети във въздуха. Рестрикциите обаче рязко ограничиха дестинациите, докъдето могат да се извършват полети.
"Боинг"-ът, свързан с Евтушенков, е сред най-малко 50 частни самолета, пререгистрирани под руски флаг след инвазията през февруари 2022 г., става ясно от неотчетени данни от националния самолетен регистър до началото на август.
Част от репатрираните частни самолети са били свързани с видни политици и бизнес фигури, разкриха двама високопоставени източници от руската авиационна индустрия, говорили при условие за анонимност.
Те уточниха, че Евтушенков лично е използвал "Боинг" 737, който до миналата година носеше логото на основаната от него компания - конгломерата за телекомуникации и дървен материал АФК "Система".
Евтушенков официално отстъпи контрола върху компанията, след като миналата година Великобритания му наложи санкции. Той остава основен акционер в групата.
Част от самолетите са блокирани
Юрисдикции, като тези в Аруба и остров Ман, където част от самолетите бяха регистрирани по-рано, спазват западните санкции. Това е затруднило осигуряването на застраховка, гориво и разрешителни за руски самолети, летящи под техен флаг, обясни един от източниците.
Даването на руска регистрация на самолетите им позволява да летят до и от държави, които не са наложили забрана за полети или където индивидуалните пътници не подлежат на санкции, като Турция и Дубай.
Въпреки тези маневри обаче над половината от руския частен и корпоративен самолетен флот от около 400 машини остава блокиран в чужбина или е продаден.
Общият брой на бизнес самолетите под руски флаг вече е 145, спрямо 97 в началото на март 2022 г.
Заради въведените санкции, на руските самолети е забранено да влизат в 27-те държави от Европейския съюз, докъдето преди това руските олигарси често са летели по работа и за почивка и където много частни самолети, свързани с тях, са били регистрирани преди войната.
Някои собственици на самолети летят от Русия до Турция или до бивши съветски републики, след което наемат различни самолети до летища в ЕС, при условие че не са включени в списъка с персонални санкции.
Източниците на "Ройтерс" твърдят, че примери за тази практика има поне веднъж седмично.
По данни на митническите служби част от репатрираните самолети са свързани с държавни предприятия и бизнес лидери, които са подкрепили президента Владимир Путин във войната в Украйна или са свързани с него.
Сред тях са "Бомбардие Чалънджър 600", който е внесен от "Уралкали" - голям производител на торове, ръководен преди това от Дмитрий Мазепин - един от магнатите, които присъстваха на среща на водещи предприемачи, организирана от Путин по-рано тази година.
Данните на митниците показват, че повечето частни самолети, репатрирани след избухването на войната, са се върнали в Русия от бивши съветски страни, а също от ОАЕ и Турция.
Както в случая с "Боинг"-а, свързан с Евтушенков, останалите пререгистрирани самолети са избегнали преминаване във въздушното пространство на ЕС и са се придържали към страни, считани за приятелски настроени към Русия, сочат данните на Flightradar24.
Подрязани криле
През декември 2021 г. "Боинг"-ът е сниман в Прага, с регистрацията P4-AFK под флага на Аруба, показва снимка на уебсайта Jetphotos. Самолетът има сиви ивици, заедно с логото на "Система" на опашката.
Малко повече от година по-късно, след началото на войната, самолетът се появява в Бишкек, Киргизстан, както става ясно от друга снимка на Jetphotos. Номерът на опашката е променен, като регистрацията вече е руска - RA-73890, а логото на "Система" е премахнато.
"Система" отказа да коментира самолета или неговата собственост. Съединените щати включиха компанията към списъка си със санкции на 2 ноември.
Между началото на 2020 г. и нахлуването на руските сили в Украйна, самолетът е извършил редица пътувания до Германия, Люксембург, Швейцария и Малдивите и по едно до Хърватия, Чехия и Сейшелите, показват данните на Flightradar24.
Освен това е пътувал 105 пъти в Русия, 17 във Франция, осем в Италия, Обединените арабски емирства и Латвия, пет във Великобритания и четири в Турция.
След началото на инвазията обаче самолетът изпълнява полети между летищата в Турция, ОАЕ, Оман и Казахстан до края на 2022 г., като никога не навлиза на територията на ЕС. През този период е направил едва 14 пътувания.
По информация на руския регистър на самолетите, публикуван на уебсайта на "Росавиация" през август, самолетът е регистриран под руски флаг в края на декември миналата година.
Данните на митническите служби показват, че той е бил официално внесен в Русия на 30 декември от Бишкек, столицата на бившия съветски член Киргизстан, след което полетите му са до голяма степен ограничени до Русия.
От началото на 2023 г. той изпълнил 47 полета в рамките на Русия и общо девет до Казахстан, Киргизстан, Беларус и Китай.