Китай ще насърчава кораби, плаващи под негов флаг, да използват Северозападния морски път през Северния ледовит океан, маршрут, проправен от глобалното затопляне, за да се съкрати времето за пътуване между Атлантическия и Тихия океан, съобщава китайски държавен вестник, цитиран от „Ройтерс”.

Китай е все по-активен в полярната област, превръщайки се в един от най-големите инвеститори в минния отрасъл в Гренландия и уреждайки споразумение за свободна търговия с Исландия. През 2013 г. Арктическият съвет призна нововъзникващите сили Китай и Индия като наблюдатели.

По-късите морски пътища през Северния ледовит океан ще спестят на китайските компании време и пари. Например пътят от Шанхай до Хамбург през Арктика е 2800 морски мили по-кратък, отколкото през Суецкия канал. 

Китайската администрация за безопасност на мореплаването през този месец публикува 356-странично ръководство на китайски, предлагащо подробни указания за маршрута от северното крайбрежие на Северна Америка до северните части на Тихия океан.   

„Веднъж след като този маршрут започне да се използва често, това ще промени незабавно световния морски транспорт и ще има голямо влияние върху международната търговия, световната икономика, капиталовите потоци и използването на ресурсите”, коментира представител на китайските власти, добавяйки, че китайски кораби ще плават през Северозападния морски път „в бъдеще”, без да дава срок.

Запитан дали Китай разглежда Северозападния морски път като международен воден път или като част от канадските води, говорителят на китайското външно министерство е отбелязал, че Канада смята, че той преминава през нейните териториални води, въпреки че някои страни смятат, че той е отворен за международно корабоплаване.

„Китай също така отбеляза, че Канада предприе някои стъпки за управление и контрол в Северозападния морски път, включително чуждестранни кораби преди да влязат или да преминат през нейната изключителна икономическа зона и териториални води, да съобщят и да получат разрешението на Канада”, допълва говорителят на китайското външно ведомство.

Много страни забелязаха финансовата и стратегическата стойност на маршрутите през Северния ледовит океан. Китай също обръща сериозно внимание на това”, коментирал служител на Китайската администрация за безопасност на корабоплаването.