Китайски нефтен танкер променя името си при опит да избегне американските санкции над Иран, съобщава "Ройтерс".

Докато в Индийския океан се насочва към протока Малака на 5 юни, големият танкер "Пасифик Браво" изключва транспондера си, който сигнализира за неговото положение и посока към други кораби, показват данни за проследяване на корабите.

Американски правителствен служител предупреди пристанищата в Азия да не позволяват кораба да акостира, заявявайки, че е натоварен с ирански суров петрол в нарушение на икономическите санкции на САЩ. Тези танкери обикновено транспортират около 2 милиона барела петрол на стойност около 120 милиона долара по текущи цени.

На 18 юли транспондер на "Латин Венчър" се активира в Порт Диксон, Малайзия, в пролива Малака, на около 1500 км от мястото, където "Пасифик Браво" за последен път сигнализира за позицията си.

Но и двата танкера предават един и същ уникален идентификационен номер IMO9206035, издаден от Международната морска организация (IMO), според данни на доставчика на информация Refinitiv и VesselsValue, компания, която следи корабни транзакции и кораби. 

В нарушение на забраната на САЩ, ирански танкер разтоварва петрол в Китай

В нарушение на забраната на САЩ, ирански танкер разтоварва петрол в Китай

Около 130 000 тона петрол от танкера "Маршал З"

Тъй като номерата IMO остават с кораб за цял живот, това показва, че двата танкера са един и същ кораб и подсказват, че собственикът се опитва да избегне иранските санкции за нефт.

"Без да се спекулира с каквито и да е конкретни действия на корабособствениците, най-общо казано за кораб, който рязко променя името си, след като получи обвинения от САЩ е, че собственикът се надява пазарът да бъде излъган от промяна на името", коментира Мат Стенли, петролен брокер в StarFuels в Дубай.

Въпреки че не е запознат с тази конкретна ситуация, Китай винаги е бил против едностранните санкции, коментира говорител на китайското външно министерство в отговор на искане на "Ройтерс" за коментар.

"Световната общност, включително Китай, са юридически ангажирани в нормално сътрудничество с Иран в рамките на международното право, което заслужава да бъде уважавано и защитено", допълва представителят на Китай.

В отговор на искане на "Ройтерс" за коментар и реакцията на промяната на името, говорител на Държавния департамент на САЩ заявява: "Не преглеждаме нашите санкционни дейности, ще продължим да търсим начини за налагане на разходи за Иран, за да се убеди иранският режим, че кампанията му за дестабилизиращи дейности ще доведе до значителни разходи."

След заминаването от Порт Диксън, танкерът отплава покрай Сингапур до югоизточния бряг на Малайзия и на 25 юли предава, че товарните му цистерни са почти пълни. Към 14 август корабът остава там, показват данни за проследяване на корабите.

Иранският танкер се готви да отплава, след като Гибралтар го освободи

Иранският танкер се готви да отплава, след като Гибралтар го освободи

Корабът ще бъде применуван на "Адриан Дари"