Въпреки че Европейският парламент прие доклада на евродепутата Томас Вайц за напредъка на Република Северна Македония по пътя към Европейския съюз, като премахна спорните формулировки за "македонски език и идентичност", според журналиста и политически анализатор Любчо Нешков основният проблем остава - и той е политически и геостратегически.

В интервю за Радио Варна Нешков предупреди, че докладът е тревожен не толкова заради езиковите формулировки, а защото ясно показва нарастващото обвързване на Скопие с "сръбския свят", доминиран от режима в Белград. Той подчерта, че това влияние се реализира не само на политическо, но и на икономическо и инфраструктурно ниво, често в противоречие с интересите на Европейския съюз.

Анализаторът даде пример с изграждането на Коридор №10, свързващ Будапеща, Белград, Скопие и Атина, в който участват китайски компании и китайско финансиране в юани. Според него това е типичен случай на стратегическа корупция. За сметка на това, Коридор №8 - определян от НАТО като стратегически, с европейско финансиране и започващ от Варна - остава блокиран от властите в Скопие, които го определят като "неизгоден".

Сръбски министър се хвали, че Белград осуетил Коридор номер 8

Сръбски министър се хвали, че Белград осуетил Коридор номер 8

Линията Атина - Скопие - Белград е поставена като приоритет

По думите на Нешков правителството на Северна Македония очевидно защитава интересите на Белград и Пекин, а не на Брюксел. Той изрази сериозна загриженост и за състоянието на медийната среда в страната, където значителна част от медиите са под сръбско влияние, а езикът на омразата е силно разпространен.

Журналистът отбеляза, че Европейският съюз реагира бавно, но все още не е късно. Той посочи, че докладчикът на ЕП за Сърбия Тонино Пицула вече е призовал Европейската комисия да прекрати политиката на бездействие.

В заключение Нешков подчерта, че България има ключова роля - не само да отстоява националните си интереси, но и да защитава ценностите на Европейския съюз. По думите му Варна е европейски град, а не китайско пристанище, и българските политици трябва с увереност и последователност да настояват за изграждането на Коридор №8 като европейски приоритет.

Какво остана скрито в доклада за Северна Македония?

Какво остана скрито в доклада за Северна Македония?

Архивите на УДБА и "Сръбският свят" - истинските причини за случващото се в региона