НАТО заяви в петък, че ще засили присъствието си в Балтийско море след предполагаемия саботаж тази седмица на подводен захранващ кабел и четири интернет линии, а членът на алианса Естония започна военноморска операция за охрана на паралелна електрическа мрежа връзка, предава "Ройтерс".
Финландия задържа в четвъртък кораб, превозващ руски петрол по подозрение, че плавателният съд е причинил прекъсване на подводния захранващ кабел Estlink 2, свързващ я с Естония и оптични линии, а в петък заяви, че е поискала подкрепа от НАТО.
Държавите от Балтийско море са в повишена готовност за актове на саботаж след поредица от прекъсвания на захранващи кабели, телекомуникационни връзки и газопроводи, откакто Русия нахлу в Украйна през 2022 г..
"Постигнахме съгласие с Естония и съобщихме също така на генералния секретар на НАТО Марк Рюте, че нашето желание е да имаме по-силно присъствие на НАТО", каза финландският президент Александър Стуб на пресконференция.
Рюте каза, че е обсъдил със Стуб воденото от Финландия разследване, изразявайки подкрепата си.
"НАТО ще засили военното си присъствие в Балтийско море", написа Рюте в социалната медийна платформа X.
Кремъл каза в петък, че задържането на кораб, превозващ руски петрол от Финландия, не е безпокойство за руската администрация. В миналото Москва отрече да е замесена в който и да е от инцидентите в балтийската инфраструктура.
Естония съобщи, че нейният флот е разгърнат да охранява все още действащия подводен кабел Estlink 1.
"Ако има заплаха за критичната подводна инфраструктура в нашия регион, ще има и отговор", каза външният министър на Естония Маргус Цахкна на X.
Цахкна заяви в четвъртък, че повредите на подводните инсталации в региона са станали толкова чести, че е трудно да се повярва, че всички са били причинени просто от злополука или лошо мореплаване.
Инцидентите показаха необходимостта от актуализиране на морското законодателство, за да се забрани изрично увреждането на подводната инфраструктура, каза министърът на правосъдието на страната пред "Ройтерс" в петък.
Прекъсването на Estlink 2 започна по обяд местно време в сряда, оставяйки само Estlink 1, свързващ Финландия и Естония, съобщиха операторите на електроенергийната мрежа на страните.
Финландските следователи смятат, че задържаният кораб - наречен Eagle S - може да е причинил щетите, като е влачил котвата си по морското дъно, един от няколкото подобни инцидента през последните години.
Финландският президент каза, че задържането на Eagle S е било необходимо, за да се предотвратят по-нататъшни повреди.
"Ако беше продължил да влачи котва на морското дъно, щеше да има повече щети", каза Стуб.
Митническата служба на Финландия заяви, че смята, че корабът е част от така нареченият сенчест флот от остарели танкери, които се опитват да избегнат санкциите за продажбата на руски петрол.
Финландският премиер Петери Орпо, попитан за Eagle S в четвъртък, каза, че е твърде рано да се каже дали Русия е изиграла някаква роля в повредата на кабела.
Финландският Fingrid и естонският Elering мрежови оператори очакват ремонтът на Estlink 2 да отнеме месеци, с очаквано връщане в експлоатация на 1 август 2025 г.
Прекъсването може да повиши цените на електроенергията през зимните месеци, но няма да попречи на планираното през февруари отделяне на Естония, Латвия и Литва от съвместната електроенергийна мрежа от съветската епоха с Русия и Беларус, каза Елеринг.
Литва каза в изявление в петък, че флотът й е увеличил наблюдението и патрулирането в Балтийско море след инцидента и че ще подкрепи инициативите на Естония и Финландия.
Шведската полиция продължава да води криминално разследване на прекъсването миналия месец на два телекомуникационни кабела в Балтийско море и посочи китайски кораб, пътуващ от Русия, като възможен виновник.
Финландската и естонската полиция продължават разследването на миналогодишната повреда на газопровода Balticconnector и няколко телекомуникационни кабела, в които е посочен друг китайски кораб, пристигащ от Русия.