Украинският президент Володимир Зеленски не е посочил причина за оставката на командващия ВВС на ВСУ Николай Олешчук, но "приятелски огън" може да е бил причината за катастрофата на F-16 на 26 август.
Това пише New York Times, позовавайки се на свой източник.
Западен служител, запознат с предварителните резултати от разследването, казва, че има "индикации", че изтребителят може да е бил свален от системата "Пейтриът", въпреки че според него не могат да се изключат механична повреда и пилотска грешка. По този начин събеседникът на NYT повтаря версията, изказана по-рано от самата Украйна.
Киев получи няколко F-16 едва през август и бързата загуба на един от тези изтребители е значителен удар по усилията на Украйна да интегрира самолетите в отбраната си, смята изданието.
Катастрофата на самолета може да попречи на усилията да се убедят съюзниците, че украинските военни могат ефективно да оперират със сложни западни оръжия, не изключват авторите на статията.
В същото време, уточняват те, експертите смятат, че катастрофите на военни самолети са доста често срещани, а вероятността от инциденти с "приятелски огън" е особено висока по време на масирани ракетни атаки и нападения с дронове.
При катастрофата загина Олексий Мес (с повиквателна Moonfish), един от украинските пилоти, обучени да летят на F-16. Заедно с украинския пилот Андрий Пилшчиков той беше основното лице на кампанията за снабдяване на ВСУ с F-16. Припомняме, че Пилшчиков загина преди година.
Загубата на F-16, заедно с един от най-добрите украински пилоти, е сериозен удар за Киев седмици след като започна да получава произведени в САЩ изтребители, според Wall Street Journal, който пръв съобщи за катастрофата предишния ден.
Катастрофата беше "удар за Украйна", тъй като тя загуби не само звезден пилот, но и един от малкото F-16, с които разполагаше, докато чака по-нататъшни доставки от западните съюзници, коментира Washington Post оставката на Олешчук.
Според изданието катастрофата може да постави под въпрос способността на украинската армия да използва редица сложни оръжия в трудни бойни условия. Украинските пилоти са имали много по-малко време да се обучат да управляват самолетите, отколкото западните пилоти, чиито държави са предоставили самолетите, пише Washington Post.
chafeto
на 01.09.2024 в 11:43:22 #7Опако Предвид целеия потресаваш елементаризъм и неспособността ти за вникване в дълбочина на темите, опитите ти да се правиш на разбирач по ВПК те правят още по-смешен.
oxoo
на 31.08.2024 в 23:47:22 #6Объркал съм се,не е разграден двор,а кадастрална скица,без точки и отстояния,бала картинка без размери - условна картинка.
Опако
на 31.08.2024 в 22:46:11 #5С-300 е доказан боклук, едно от многото неща, станали очевидни по време на този конфликт! Да се твърди, че България е разграден двор е чиста лудост! Няма съмнение, че основният проблем за украинските пилоти на F-16 е недостигът на обучение. Ще има загуби, това се очакваше, въпросът е колко може да понесе Украйна?
torbalan
на 31.08.2024 в 22:38:47 #4Абе по-добре да не ги пипат че ще изтрепат пилотите. Щом не е могъл да катапултира значи е била ракета.
ddoko-doko
на 31.08.2024 в 13:06:29 #3А бе, кой знае каква "барака" (модификация) е бил самолета, как е бил обслужен и тоя звезден пилот колко е бил подготвен. Пилотите на бившите соц. републики се обучаваха да летят и разчитат на себе си, а не на електроника, с която фЪ-16 е наблъскан.
oxoo
на 31.08.2024 в 11:44:55 #2С-300 също има такава система,ама има който си я има.Ние много преди да ни натикат в НАТО я отказахме и сега всичко е"наше",с две приказки - разграден двор.
dimitar-dimitrov-Lr8W7Yy2
на 31.08.2024 в 11:25:39 #1А какво е станало с IFF (свой-чужд) системата на Пеитриът? Или са пускали С-300, на която й е все едно чий е самолета.