В десетки страни уменията на тийнейджърите по математика и четене бележат безпрецедентен спад, а затварянето на училищата поради пандемията е само част от причините. Това става ясно от последното проучване на Организация за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) на тема глобалните стандарти за обучение, съобщава "Ройтерс".

От базираната в Париж организация заявиха, че са видели едни от най-стръмните спадове в академичното представяне от 2000 г., когато са започнали да провеждат тестове за 15-годишни по четене, математика и природни науки.

Близо 700 000 младежи се явиха на двучасовия тест миналата година в 38-те най-развити страни членки на ОИСР и 44 държави, които не са членки, за последното проучване. Чрез него се сравняват резултатите в образованието на международно ниво. В сравнение с времето, когато тестовете са били проведени за последен път през 2018 г., представянето по четене е намаляло средно с 10 пункта в страните от ОИСР и с 15 пункта по математика.

В повече от половината от изследваните 81 държави се наблюдава по-ниски резултати, а в Германия, Исландия, Холандия, Норвегия и Полша отбелязват особено рязък спад по математикаСредно в страните от ОИСР един от всеки четирима 15-годишни са слаби по математика, четене и природни науки, което означава, че не могат да използват основни алгоритми или да интерпретират прости текстове, установи проучването.

Нова Зеландия планира да забрани мобилните телефони в училищата

Нова Зеландия планира да забрани мобилните телефони в училищата

Това е част от програмата за първите 100 дни на новото правителство

По-лошите резултати обикновено се свързват с по-високи нива на използване на мобилни телефони за неучебни дейности, както и с места, където училищата съобщават за недостиг на учители.

ОИСР каза, че спадът не е пълен, като даде за пример Сингапур, където учениците са постигнали най-висок резултат по математика, четене и природни науки. Според резултатите им те са средно с три до пет години пред своите връстници от ОИСР. След Сингапур се класират Макао, Тайван, Хонконг, Япония и Южна Корея също се представиха по-добре по математика и природни науки. Естония и Канада също отбелязаха добри резултати.

По четене Ирландия, Япония, Южна Корея и Тайван спечелиха най-добри оценки. Ирландия и Япония изпъкват, тъй като техните разходи на ученик не бяха по-високи от средните за ОИСР.

"COVID вероятно е изиграл някаква роля, но не бих го надценявал", коментира директорът на ОИСР по образованието Андреас Шлайхер на пресконференция. "Има основни структурни фактори и е много по-вероятно те да са постоянни характеристики на нашите образователни системи, които политиците наистина трябва да вземат на сериозно."

5% от четвъртокласниците имат по две слаби оценки на НВО

5% от четвъртокласниците имат по две слаби оценки на НВО

Иначе средната оценка на националното външно оценяване е "много добър"