"Много добър" е средната оценка на националното външно оценяване (НВО) за четвъртокласниците. На него се явиха над 52 500 деца, 5% от които обаче са получили слаби оценки и на двата изпита, съобщи Министерството на образованието и науката.

По български език и литература учениците имат средно по 70.5 точки от 100, който резултат е съизмерим с този от миналата година. Средният резултат по математика е 64.4 точки от 100, което е повишение със 7 т. в сравнение с 2022 г.

Резултатът и по двата предмета е "много добър". Припомняме, че за оценка среден (3) са нужни 30% от максималния брой точки.

Изпитните работи, оценени с максимален брой точки са 1707, което е с близо 300 повече спрямо 2022 г. Отлични оценки и по двата предмета имат 9906 ученици, което е с 33% повече в сравнение с миналата година. 64 ученици са с максимален брой точки, едновременно и на двата изпита, а с 0 точки - 31 ученици.

Тревожен обаче остава фактът, че около 5% от четвъртокласниците са получили по две слаби оценки.

Снимка 621817

Източник: МОН

Анализът на МОН показва, че учениците имат по-добри познания по български език и литература отколкото по математика. Преобладават учениците, получили много добра и отлична оценка, като по математика това са 57,14%, а по български език и литература - близо 72%.

Задачите с избираем отговор по български език и литература проверяват предимно езикови знания с приложен характер. Резултатите показват, че учениците успешно разпознават представки и синоними и като цяло разбират смисъла на прочетеното и значението на думите в контекст. На диктовката успеваемостта е 75%, а на творческата задача - 63 %, която показва, че учениците могат да създават собствен текст с помощта на картини и повечето от тях правилно обвързват действията на героите с изобразеното. Учениците са неуверени да предадат емоционалното състояние на героите и се затрудняват с поставянето на заглавие.

Задачите с кратък свободен отговор дават информация дали ученикът се ориентира в съдържанието на текста. 62% отговарят на въпрос, който изисква разбиране на причинно-следствени връзки, но 41% не могат да посочат доказателство за отговор с примери от текста.

Въпросите с избираем отговор на изпита по математика показват много висока успеваемост при извършване на изучените аритметични действия, както и уверено разпознаване на геометрични фигури. Най-големи затруднения четвъртокласниците са срещнали в 3. въпрос, при който трябва да намерят липсваща цифра в израз, свързан със събиране на четирицифрени числа.

При задачите със свободен отговор учениците най-успешно са се справили с рационалното пресмятане на числов израз, а най-ниски са постиженията им на задачите за намиране на лице и обиколка на правоъгълник и за работа с мерни единици.

Снимка 621818

Източник: МОН

Най-високи резултати са постигнати в София-град, Смолян, Пловдив, Варна, Благоевград и Перник. Добре се представят и четвъртокласниците от Плевен. Сред регионите с най-ниски резултати за поредна година са Кърджали и Сливен.

В срок до 15 юни включително учениците могат да видят оценената си изпитна работа в оценителски център, определен от началниците на регионални управления. Резултатите могат да се проверят на: https://infopriem.mon.bg/login

Добър (3.93) на матурата – разбирането и осмислянето е трудно

Добър (3.93) на матурата – разбирането и осмислянето е трудно

С най-висок среден резултат са чуждите езици