Редактор на унгарски вестник е бил уволнен заради публикуването на снимка на семейството на премиера Виктор Орбан, което добавя към опасенията за медиите и академичната свобода там, отбелязва "Франс прес".

Петер Роза, главен редактор на лявоориентираното седмично издание "168 Ora", е бил уволнен, защото снимката "премина границата на добрия вкус", тъй като включвала малки деца, каза собственикът на вестника пред сайта Media1.

Унгарски журналисти масово напуснаха една от малкото останали свободни медии

Унгарски журналисти масово напуснаха една от малкото останали свободни медии

Index.hu е най-четеният новинарски портал в Унгария

Снимката, на която 57-годишният националистически премиер позира у дома със съпругата си и пет деца, чиято възраст е от 16 до 31 години, е получена от официалния сайт на Орбан.

Но Пал Милкович, собственик и издател на вестника, заяви пред Media1.hu, че снимката била "етично обезпокоителна".

Тя също така не била свързана пряко с предмета на статията - критичен анализ на водеща правителствена политика за стимулиране на ражданията и обръщане на демографския спад, каза той.

"Независимо от политическите роли, които играят техните родители, децата трябва да бъдат защитени и да не се използват за целите на политически послания или да ги превръщат в обекти на омраза", подчерта Милкович.

Милкович също така отрече, че този ход се дължи на политически натиск, като каза, че "би направил същото в случай на всяко друго политическо семейство".

Този ход предизвика нови опасения сред критиците на Орбан. Те казват, че независимите медии в страната са изправени пред безпрецедентен политически натиск след неотдавнашните сътресения във водещия новинарски сайт Index.hu.

Около 80 журналисти от Index, почти цялата редакция, подадоха оставки през юли, след като техният редактор, който предупреди за нарастващия политически "външен натиск" върху сайта, беше уволнен.

Сайтът продължава да работи в по-малък мащаб, докато се опитва да наеме нов персонал.

През последните години повечето независими медии или са излезли от бизнеса, или са били закупени от приближени на правителството, докато получават щедри потоци от държавна реклама.

Междувременно държавните медии са превърнати в държавен пропаганден орган.

Международни наблюдатели казват, че изкривеният медиен пейзаж и ограниченият достъп до информация са помогнали на Орбан да спечели трети пореден мандат като премиер през 2018 г.