Министерството на транспорта на РСМ обвини България, че изкривява истината около строежа на Коридор №8, предаде БГНЕС.
Ден по-рано българският транспортен министър Гроздан Караджов обяви, че страната ни е напълно готова да подпише споразумение с РСМ и да започне изграждането на трансграничен железопътен тунел по Коридор №8". Той подчерта, че изграждането на транспортния коридор зависи от желанието и политическата воля на Република Северна Македония.
Ние сме изпратили там споразумение за единственото общо нещо, което имаме - това е тунелът, който е на самата граница. Този тунел е своеобразно "разполовен" от самата граница на две почти равни части - половината е в територията на РСМ, другата половина е на българска територия, посочи Караджов.
По думите му вече е сключено споразумение с РСМ, че това ще бъде общо съоръжение и ще се управлява съвместно. Той подчерта, че е готово новото споразумение и то е изпратено в РСМ, но чака тяхното одобрение. Караджов отбеляза, че над 3 месеца РСМ не одобрява новото споразумение.
Според министерството на транспорта в РСМ България изопачава фактите. От ведомството изтъкват, че властите в страната са силно ангажирани с доизграждането на Коридор №8. От там поясняват, че след получаване на искане от България за постигане на споразумение за съвместно изграждане на тунелното решение като гранична точка между двете страни, правителството в Скопие незабавно е сформирало работен орган на най-високо ниво, който трябва да работи за уточняване на детайлите с българската страна за реализацията на този проект.
Транспортното министерство на РСМ отбелязва, че неколкократно се е опитвало да организира съвместна среща на работните групи, но официален отговор от страна на България липсва. Подчертава се, че е била отменена и планираната среща между директорите на двете железопътни компании.
"В духа на регионалното сътрудничество и развитие и като значителен принос в икономическото развитие на региона, очакваме Република България най-накрая да вземе отношение и да отговори на исканията на правителството и Министерството на транспорта за организиране на среща на работните групи и организиране на процеса за изпълнение на този регионален проект", посочват от македонското транспортно ведомство. Само в Република Македония се строи. Едно са делата, друго са думите, за съжаление те липсват при нашите съседи, допълват от там.
Българското министерство на транспорта и съобщенията излезе с позиция в отговор на твърденията на РСМ. От ведомството поясняват, че България е предложила на РСМ Проект на междуправителствено споразумение за подготовка и изграждане на трансгранично железопътно тунелно съоръжение, свързващо железопътната мрежа на двете държави.
Според МТС, ако Република Северна Македония има възражения по предложения текст, то България е готова да разговаря за преодоляването на разногласията. Ведомството отбелязва, че нежеланието на Скопие да предостави коментари по предложения Проект или да потвърди готовността си за подписване на текста в настоящия му вид застрашава навременното изграждане на изключително важния за колективната сигурност на НАТО и ЕС транспортен Коридор №8.
Докато чака отговор от Скопие и мобилизира вниманието на своите партньори в НАТО и ЕС към този проблем, Република България ще продължи да изгражда и модернизира участъците на Коридор VIII на своя територия, в които вече е вложила над 4 млрд. лева, допълват от МТС.