В Русия съществува и се разширява паралелен алкохолен пазар, съставляващ над 20 процента от официалния, е установила руската медия РБК.

Отбелязва се също, че повече от 10 процента от руснаците гледат на медицинските препарати и лосиони като алтернатива на обичайната водка.

Съдържащите спирт лекарствени средства и козметични продукти, по принцип предназначени за подобряване на здравето и грижата за външния вид, в действителност са консумирани от нискодоходните слоеве от руското население като евтина алтернатива на водката.

Точни данни за обема на производството на тези продукти в Русия няма, налице са само оценки на регулаторните органи и експерти, но те ясно показват наличието на огромен паралелен пазар на алкохол в страната. Според оценки на руското ведомство, отговарящо за регулацията на алкохола, руснаците годишно консумират такива лосиони и тинктури "за забавление" в размер на 170 до 250 млн. литра еквивалент на водката (40% съдържание на етанол), а търсенето непрекъснато нараства с почти 20% годишно.

По данни на руската статистика през 2015 г. продажбите на дребно на водка в Русия са надхвърлили 860 млн. литра. Като се добави и потреблението на други спиртни напитки - ракия, уиски и др., общият капацитет на легалния пазар на алкохол е от порядъка на 950 млн. литра годишно. По този начин 20-те процента, на които възлиза нелегалния алкохолен пазар, възлизат на около 185 млн. литра.

Според ръководителя на Центъра за изследване на федералния и регионалните пазари на алкохол Вадим Дробиз, медицинските тинктури и козметичните лосиони редовно се консумират от около 12-15 млн. души, т. е. от повече от 10 процента от руснаците.

Според представително проучване сред 18 хил. руснаци, проведено от Висшето училище по икономика, около 13% от тях имат приятели, които консумират алкохолни заместители, които се продават като лекарства или лосиони за бръснене.