Шведската машиностроителна компания СААБ обяви, че се надява да продаде на България между 10 и 14 изтребителя „Грипен". Това става ясно от материал на шведското издание "Свенска дагбладет".
Това е част от стратегията на СААБ да използва своите силни позиции в Централна и Източна Европа, за да спечели от това, че много страни в региона искат да подменят старите си руски самолети.
„Водим интензивни разговори със Словакия, а забелязваме и интерес в България, която има нужда от доставката на нови самолети в относително кратък период от време", изтъква Йеркер Алквист, ръководител на "Грипен", част от СААБ.
Най-големият конкурент на "Грипен" в България са самолетите "Ф-16" на компанията "Локхийд Мартин", се посочва още в матерала.
Според СААБ след няколко години само изтребителите "Ф-35" щели да могат да се конкурират с "Грипен".
В момента компанията работи интензивно по производството на 60 нови изтребителя от вида "Грипен Е" за нуждите на шведското ВВС, които трябва да бъдат готови през 2019 г. Това е същата година, в която Бразилия ще получи своите първи поръчани "Грипен Е/F" от общо 34 поръчани.
В дългосрочен план СААБ смятат, че повечето от сегашните конкуренти на компанията на запад вече имат затруднения в получаването на нови поръчки, сред които са и "Юрофайтър", "Ф-18" и "Рафал".
Припомняме, служебният министър на отбраната Велизар Шаламанов обяви през октомври м.г., че до 6 месеца България трябва да избере изтребител.
Страната ни трябва да избира между нов "Грипен" от Швеция, употребяван "Юрофайтър" от Италия и употребяван (трета ръка) F-16 от Португалия.
Според Шаламанов изборът не бил предрешен.
Вариантите, обмисляни през последните 10 години:
F-18
Тип - многоцелеви боен самолет
Екипаж: 1 или 2 (във F вариант)
Въоръжение: 20 мм оръдие (вградено в корпуса) и 11 точки за външно окачване на въоръжение (общо – 26 варианта на въоръжение)
Двигатели - 2 бр. General Electric F414-GE-400 с 97,9 kN мощност
Дължина - 18,31 м
Височина - 4,88 м
Площ на крилото - 46,45 м2
Тегло - празен – 13 864 кг
Вътрешни резервоари – 8 060 литра
Външни резервоари (до 5) - 7439 кг
Максимално външно натоварване - 8050 кг
Максимално тегло при излитане – 29 937 кг
Максимална скорост - над Mach 1.8
Ускоряване – по-малко от 70 сек от Mach 0.8 до 1.2 на височина 10 700 м
Скорост при кацане - 263 km/h
Максимална оперативна височина - над 15240 m
Боен радиус - до 1230 km
Бойно време във въздуха – до 2 часа и 15 мин
Оперативна цена – по-малко от 6000 долара на час
Rafale
Тип – многоцелеви изтребител
Екипаж: 1 (2 във вариант В)
Въоръжение – 14 външни точки за окачване на въоръжение
Двигатели - 2 x Snecma M88-2 с по 49 kN мощност
Дължина - 15,27 м
Височина - 5,34 м
Площ на крилото - 45,70 м2
Тегло – празен - от 9,4 до 9,9 t Вътрешен резервоар – 4 500 кг
Вътшни резервоари – 7 500 кг
Максимално външно натоварване - 9500 кг
Максимално тегло при излитане – 24 500 кг
Максимална скорост – над Mach 1.8
Скорост при кацане - 220 км/ч
Максимална скорост при изкачване – над 350 м/сек
Максимална оперативна височина – 16 765 м
Пробег при излитане – до 600 м
Пробег при кацане - 450 м
Боен радиус – 1 850 км
Бойно време във въздуха – над 3 часа
Saab JAS 39 Gripen
Тип - многоцелеви изтребител
Екипаж - 1 (2)
Въоръжение – 8 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 1 x Volvo Aero Corporation RM12 (F404-GE-400) с мощност 54 kN
Дължина - 14,1 м (14,75 м – при двуместен вариант)
Височина - 4,5 м
Тегло - празен - 7400 кг (7700 кг при двуместен вариант)
Максимално външно натоварване - 4200 кг (може да се повиши до 5300 кг)
Максимално количество гориво – 2 270 кг вътрешно и 3 външни резервоара по 1 100 л
Максимално тегло при излитане - 13000 кг (може да се повиши до 14000 кг)
Максимална скорост – около Mach 1.8
Максимална скорост на малки височини - Mach 1.15
Скорост на изкачване до 10 060 м - 2 мин; до 14000 м - 3 мин
Ускоряване - 30 s от Мach 0.5 до Mach 1.1
Пробег при излитане – около 400 м при основна конфигурация
Пробег при кацане – около 500 м
Боен радиус – около 800 км
Далечина на полета с външни резервоари - 3000 км.
F-16C Fighting Falcon
Тип - многоцелеви изтребител
Екипаж- 1 или 2 (във версия „D”)
Въоръжение – вградено 20 мм многоцевно оръдие и 11 точки за външно окачване на въоръжение
Двигатели - 1 x General Electric F110-GE-129 or Pratt & Whitney F100-PW-129 с мощност до 131,6 kN при форсиране
Дължина - 15,03 м
Височина - 5,09 м
Площ на крилото - 27,87 м2
Тегло – празен - до 8 809 кг
Вътрешен резервоар – до 3105 кг
Максимално външно натоварване – 7 225 кг
Обикновено бойно тегло – от 10 660 кг до 10 810 кг с около 50% гориво
Максимално тегло при излитане – 19 187 кг
Максимална скорост - над Mach 2.0 на височина 12 200 м
Максимална оперативна височина – над 15 240 м
Радиус на действие – до 1 605 км
Максимална далечина на полета – до 4215 км
MIG MAPO MiG-29
Тип – изтребител
Екипаж: 1
Въоръжение – едно вградено 30 мм оръдие и 6 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 2 x Klimov RD-33 с мощност 2 x 53,3 kN
Дължина - 17,32 м
Височина - 4,73 м
Площ на крилото - 38,0 м2
Тегло – празен – 10 900 кг
Гориво – 4 555 л
Външен резервоар – 1 500 л
Максимално външно натоварване – 3 000 кг
Максимално тегло при излитане – 15 240 кг
Максимална скорост - Mach 2.3 на височина 12 000 м и Mach 1.2 на височина на морското равнище
скорост при изкачване до 6 000 м – около 55 сек
Оперативна височина около 20000 м.
Пробег при излитане - 250 - 300 м с форсиране
Пробег при кацане - окло 600 - 700 м
Максимална дължина на полета – около 2 100 км с външен резервоар
Eurofighter EF2000 (Typhoon)
Тип - многоцелеви изтребител за завоюване на въздушно превъзходство
Екипаж -1 (в тренировъчния вариант -2)
Въоръжение - вградено 27 мм. оръдие и 13 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 2 x Eurojet EJ200 с мощност 2 x 60 kN
Дължина - 15,96 м.
Височина - 5,28 м.
Площ на крилото - 50 м2
Тегло – празен – 10 995 кг
Капацитет на гориво - 4000 кг
Външно натоварване - до 8000 кг
Максимално тегло при излитане - 23000 кг
Максимална скорост – над Mach 2.0
Максимална скорост на малки височини - 1390 км/ч
Минимална скорост - 203 км/ч
Оперативна височина – 16 765 м
Скорост на изкачване до 10 600 м при скорост Mach 1.5 - 2,5 мин
Пробег при излитане – по-малък от 700 м
Пробег при кацане – по-малък от 700 м
Далечина на полета - до 3 700 км
Боен радиус – до 1390 км
Време за обслужване – 9 човекочаса за летателен час
АтаИл
на 30.06.2017 в 08:05:06 #16СУ 35 е на цена 17 000 000 $ -поколение 4++, И е в пъти по добри от всички останали. F 18 е на цена 53 000 000 $. Сами си направете извода.
cco
на 12.03.2015 в 22:14:37 #15Лада и москвич, но я виж цената. Вземи си едно Волво за 10 000 лева ново ? и го закарай в Сибир и му слагай керосин и спирт и газолин и одеклон и да видим колко ще изкара.
the социалиста
на 12.03.2015 в 22:03:50 #14Туй нещо Су-30 и-не-знам-колко-си е Москвич, но с крила. Фърчи.
the социалиста
на 12.03.2015 в 21:59:15 #13Не знам за самолетите, но гледам кой какви автомобили прави. Едните правят Москвич, ЗАЗ и Жигули. Другите праваят Volvo и SAAB.
cco
на 12.03.2015 в 21:45:12 #12Защото някой спомена че боевете вече се печелят от технологиите.Четох че руснаците имали система с която могат да изстрелват ракети назад. Което ще направи разликата. Няма такава втора система.
ъ-ъ
на 12.03.2015 в 21:30:19 #11samo ako karat s BG nafta. shtoto shvedite napravili samoleti ama i nafta za tjah. demek kupi mi taraljashnika barabar s gorivoto.
Asparyx
на 12.03.2015 в 19:19:51 #10C#
на 12.03.2015 в 18:24:15 #9Двигателите за ракетите на Су 35 се произвеждат в .... Украйна. Украйна спря доставките за тях и вече Су 35 е "гълъб на мира"! Да не говорим че Су 35 не е в серийно производство!!! И Су 35 е доста стара бракма програмата за неговото развитие е прекратена за сметка на програмата за разработане на Су 37!!! ---- не знам кой я написа първоначално тая глупост, но по-голяма тъпотия отдавна не бях чел!
каква програма за разработка на СУ-37 бе охлюв, той беше произведен в единична бройка и служеше за летяща лаборатория, ня който се тестваха много от технологичните решения преди да бъдат приложени в ПАК-ФА. СУ-35 стара бръкма??? Ахахахахаха, Олигофрен!
bai_pesho_baroveca
на 12.03.2015 в 18:02:46 #8"като гледам руските няма кой да ги бие на бързина и възможности... а за какво купуваме самолети, ако няма да се бият? Пък ако ще се бият и са бавни - дали има полза? най-много да си купим скъпи мишени " Мойто момче/момиче/шимейлче, ако не си забелязал в днешно време въздушните битки не се печелят с бързина и маневреност, а с технологии и електроника. За какво ти е тая бързина и скороподемност, като отсрещния може да те види 200 км преди ти да видиш него (посредством пренос на данни от AWACS) и съответно да те прехване 50 км преди ти да си го видял. И въобще няма да разбереш какво ти се случва. Та - може и да са по-маневрени руските самолети, обаче с тая лампова електроника изостават много.
boris
на 12.03.2015 в 17:58:08 #7Ако самолетите им са като както им бяха колите- сигурно е добра оферта. Иначе е ясно, че на гол г.з подобни фантазии са без много файда.
KiroGovedoto
на 12.03.2015 в 17:47:07 #6Их големите разбирачи пак плъзнали
okokopko
на 12.03.2015 в 17:39:34 #5грипен и еурофайтъра май са най-банички... като гледам руските няма кой да ги бие на бързина и възможности... а за какво купуваме самолети, ако няма да се бият? Пък ако ще се бият и са бавни - дали има полза? най-много да си купим скъпи мишени
Колкото до обтегнатата ситуация, която описа тоя под мене - ако имахме кадърни политици, щяха да балансират така, че България да не е в обтегнати отношения с никого.
Само че от дупедавци днес сме на това положение!
Като видя пластмасовата усмивка на Плевнята и ми се повръща вече! 
bai_pesho_baroveca
на 12.03.2015 в 17:00:05 #4Ей, коментиращите русофилистици под мене, жалките ви подобия на мозъци са се размекнали от фалшива водка. Ама то и какво друго може да си купите с тая обезценена рубла. Аз казвам - стига съветски бракми и допълнителна зависимост от Русия. Грипена е супер машинка, лесна за обслужване и поддръжка, съвместима със стандартите на НАТО (на което за ваш ужас сме член) и се купува от независима държава. Е вижте сега като е обтегнато международното положение колко може да се разчита на Русия да ни ремонтира и поддържа МиГ-29тките. Време е да сложим край на тая мъка! П.с. не съм и американофил - ако вземем стар Ф-16 ще е върха на простотията!
Spacepl
на 12.03.2015 в 16:36:23 #3... за селскостопански ли ни ги дават, щот за друго не стават.
Stealthblade
на 12.03.2015 в 15:42:09 #2tigerson | 12.03.2015 15:36 За това ли руснаците произведоха само 34 бройки и никой друг не ги иска?
Минувач
на 12.03.2015 в 15:32:42 #1Икономични са, с голям ресурс, здрави, относително по-евтини. Лошото е, че за нас всичко ни е скъпо...