"Смятам, че проблемът е технически - саботаж 100% няма. Това звучи доста смешно, всички боксове са доста добре защитени от източване на данни във военните и цивилните самолети." Това заяви пред Nova авиоекспертът Тодор Иванджиков по темата с българския изтребител F-16 и причините той все още да не е вкаран на въоръжение в българските военновъздушни сили.

На 8 май предстои заседание на парламентарната комисия за контрол над службите, на което ще се обсъжда възможността за саботаж на бойния самолет и потенциален нерегламентиран достъп от вражеска сила до класифицирана информация, свързана с една от системите му.

Според Иванджиков обаче това е на практика невъзможно да се случи.

"Това звучи доста смешно, всички боксове са доста добре защитени от източване на данни във военните и цивилните самолети. В конкретния случай е обикновен технически проблем, няма политическа интрига", смята той.

По думите му е абсурдно да се говори за копиране на софтуера на самолета, тъй като машината е много добре криптирана и е защитена по всякакви възможни начини.

"Когато се вкарва нов самолет в дадена страна, представители на производителя подпомагат инженерния и пилотния състав. Технически проблеми често се случват, но се разрешават безшумно, защото тази информация е строго секретна. Aко има липсваща част, за нея се доплаща и се монтира", обяснява още Иванджиков.

Атанас Запрянов скочи срещу президента и партийни лидери за нападките за F-16

Атанас Запрянов скочи срещу президента и партийни лидери за нападките за F-16

Техническият проблем бил раздухан заради политически дивидент, коментира той

Полковникът от резерва Вилис Цуров, който е член на УС на Съюза на офицерите от резерва ''Атлантик", също се съгласи, че няма версия, която да сочи саботаж.

"Информацията за повредата не биваше да излиза. Става дума за служебни данни, не трябваше да се оповестяват извън сферата на отбранителните сили. Ако има отклонение в софтуера на платката, производителят ще го анализира, след това ще отстрани грешката или ще се постави втора платка. При условията на договора за F-16, такъв трансфер би продължил около 2 седмици. Скандалът целеше да се докаже, че закупуването му е било лошо решение, но това не е вярно", заяви той.

И двамата експерти бяха категорични, че изнасянето на информация за състоянието на изтребителя не е трябвало изобщо да изтича извън Министерството на отбраната. 

Припомняме, че до скандала се стигна след размяна на реплики между лидера на ГЕРБ Бойко Борисов и президента Румен Радев, които спориха за това кой би бил отговорен, ако самолетът F-16 е "счупен".

Обясниха защо F-16 все още няма да лети в българското небе

Обясниха защо F-16 все още няма да лети в българското небе

Процедурата по приемането на изтребителя на въоръжение е дълга. "Това е авиационна техника, не е велосипед", коментира шефът на българските ВВС