Разпространяваните абсурдни и спекулативни оценки относно приемането на самолета F-16 стигнаха края на своя цинизъм с това да се обвини в саботаж персоналът, който е обучаван и приема самолета. Това заяви пред журналисти за отклонение в работата на една от системите на първия български F-16 министърът на отбраната Атанас Запрянов, цитиран от Нова телевизия.
Военният министър даде пресконференция пред Трета авиобраза в с. Граф Игнатиево, съвместно с началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов и командира на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев заради твърдения, уронващи авторитета на ВСС.
Стана ясно, че проблемът с F-16 е хардуерен, а българските части нямали достъп до софтуера на машината, за да се стигне до източване на данните. Дала е отклонение платка, която вече е поръчана от САЩ и за нея няма да се плаща допълнително.
"Един технически проблем се превърна във вътрешнополитически и външнополитически, с политически дивидент. И за съжаление, това започна от най-високо ниво в държавата - от президента Румен Радев, неговите съветници, политически лидери на други сили. Тези хора най-добре знаят, че става въпрос за технически проблеми, които се случват ежедневно в Българската армия", подчерта Запрянов.
По думите му технически откази възникват и в другите авиационни средства - самолети и вертолети, а случаят с F-16 е същият. "Договорът, който сме сключили с правителството на САЩ, се изпълнява. По повод констатираното отклонение вече е определено блокче, което ще трябва да бъде транспортирано до България. В кратки срокове ще бъде възстановена функционалността, която е констатирана", увери министърът на отбраната. Атанас "Ако имате в едно блокче някакъв технически проблем, това блокче трябва да бъде ремонтирано. В случая ще бъде заменено с ново", обясни Запрянов.
Той беше категоричен, че е тенденциозна и невярна интерпретацията, че българските техници работят по техническата дефектация на самолета или тестването му. "Няма нищо подобно. Има американски пилоти тук. Има техници от Lockheed Martin, които ще стоят три години, има техници от ВВС на САЩ, които ще стоят минимум една година", обясни Запрянов. Той определи като абсурдни твърденията, че български технически или летателен състав да направили нещо погрешно, довело до нарушение на параметрите на функциониране на системата на F-16, предвид че процесът на предаването на изтребителя се извършва съвместно - от американските на нашите специалисти.
"Ако някой иска чрез техническия проблем, който се е случил, да влошава отношенията между България и САЩ, няма да успее. Те са прекрасни. На всяко запитване получаваме положителен отговор. Реакцията е незабавна - и на ниво Министерство на отбраната на САЩ , и на ниво Lockheed Martin", подчерта военният министър.
Той изтъкна също, че има пълно доверие в техническия и летателния личен състав. Запрянов заяви, че това са военнослужещи, предани на клетвата, готови да изпълнят дълга си. "Тези хора не заслужават такова отношение и такава оценка, особено да се обвиняват в държавна измяна. Това е цинизъм! Да използваме честта и достойнството на военнослужещите за вътрешнополитически атаки - това е цинизъм", подчерта той и добави, че съмнения в личния състав не трябва да има.
От своя страна адм. Емил Ефтимов увери, че ще бъдат преодоляни всички предизвикателства, колкото и да е трудно. "Ще има предизвикателства в модернизацията на ВВС, на Сухопътните войски, но това е сложен технологичен процес, който изисква усилия на всички нива. Вярвам в личния състав", изтъкна той.
Командирът на ВВС Николай Русев определи като крайно недостойни и неприемливи нападките срещу колегите му, които били денонощно в авиобазата, за да изграждат новата инфраструктура за приемането на новия самолет. "Аз вярвам в хората си и искрено се надявам, като излезем от тази ситуация и докажем, че това е абсолютна клевета. Някой да потърси сметка на тези хора", призова той.
Генерал-майор Русев посочи, че F-16 ще полети скоро и също отбеляза, че проблемът със самолета не е софтуерен, а хардуерен, като допълни, че не бил източван софтуер, защото нямало достъп до него.
Проблемът е установен от пилота на самолета. Всички откази и конкретният проблем, станал обект на коментари, са констатирани във въздуха. След кацането американските и българските техници са проверили системите на F-16 и проблемът се е потвърдил.
Запитан дали в случая става дума за саботаж, Атанас Запрянов отсече: "Това е абсурд, абсурд! Американците трябва да са направили саботаж, защото те ни сдават технически самолета. Това е просто измислица и е обидно интелигентни хора да измислят такава глупост. Още по-жалко е някой интелигентен човек да вярва на такава глупост."
rising.red
на 05.05.2025 в 12:16:11 #3Ехаааа, няма да плащаме за платката, дето дефектирала, и е причина чисто нов самолет (е...концепцията му е на 50 г., но това е друг въпрос) да не може да лети! Супер новина! Изкукуригали слагачи!
TheEvil
на 03.05.2025 в 01:50:33 #2тоя изкуфял дядка каква работа има във властта ?
oxoo
на 02.05.2025 в 21:17:47 #1"... края на своя цинизъм...","цинизъм,цинизъм",но самолета не лети и кой българин има знанието да го въведе в експлоатация на "гордата" БНА ?!"...някой интелигентен човек да вярва на такава глупост...",вярно е,но и глупак разбира,че самолета не лети,отложи се пак и пристигането на вторият, и защо тоя учебният не бе придружен от втори български пилот?!