Десетки хиляди докери стачкуват за неопределено време по пристанища в голяма част от САЩ, предаде BBC.

Членове на Международната асоциация на крайбрежните превозвачи напуснаха във вторник 14 големи пристанища по източното крайбрежие, като спряха трафика на контейнери от Мейн към Тексас. Това е първото подобно парализиране на пристанищата от почти 50 години, а самата стачка е за повишаване на заплатите.

Президентът Джо Байдън има правомощието да спре стачката за 80 дни за по-нататъшни преговори, но Белият дом каза, че той не планира да предприема действия. Преговорите бяха в застой от месеци и настоящият договор между страните изтече в понеделник. Белият дом каза, че президентът Байдън и вицепрезидентът Камала Харис наблюдават отблизо стачката.

Според US Maritime Alliance, известен като USMX, който представлява корабни фирми, пристанищни асоциации и оператори на морски терминали, двете страни (работниците и корабни фирми, пристанищни асоциации и оператори на морски терминали - бел. ред) се борят за шестгодишен основен договор, който обхваща около 25 000 пристанищни работници, наети в операции с контейнери и рол-он/ро-оф операции. На 30 септември USMX заяви, че е увеличил офертата си, което ще повиши заплатите с почти 50%, утрои вноските на работодателите в пенсионните планове и ще засили възможностите за здравеопазване.

При предишния договор началните заплати варираха от $20 до $39 на час, в зависимост от опита на работника. Работниците получават и други предимства, като бонуси, свързани с търговията с контейнери. Синдикатите пък заявиха, че искат увеличение на почасовото заплащане с пет долара на година през срока на шестгодишната сделка.

Международната асоциация на крайбрежните превозвачи каза, че корабните фирми дължат пари на работниците, след като печалбите им скочиха по време на пандемията с Ковид. Асоциацията предупреди за по-широка стачка на своите членове, включително тези, които не са пряко замесени в този спор. Синдикатът каза, че представлява повече от 85 000 души и твърди, че има около 47 000 активни членове в годишния си доклад до Министерството на труда.

Ако стачката продължи първите засегнати стоки най-вероятно ще бъдат храните. Протестиращите пристанища обработват около 14% от селскостопанския износ, превозван по море, и повече от половината от вноса, включително значителен дял от търговията с банани и шоколад.

Други сектори, изложени на смущения, включват калай, тютюн и никотин. Фирмите за облекло и обувки и европейските производители на автомобили, чиито пратките минават през пристанището на Балтимор, също ще понесат удар.

"Не мисля, че ще видим незабавни, значителни икономически въздействия... но в течение на седмици, ако стачката продължи толкова дълго, можем да започнем да виждаме покачване на цените и да има известен недостиг на стоки", каза Сет Харис, професор в Североизточния университет и бивш съветник на Белия дом по трудовите въпроси.

Според Грейс Земър, американски икономист в Oxford Economics, повече от една трета от износа и вноса може да бъде засегнат от стачката, като удари икономическия растеж на САЩ в размер на поне 4,5 милиарда долара всяка седмица, през която стачката продължи. Тя каза, че повече от 100 000 души може да се окажат временно без работа, тъй като въздействието от спирането се разпространява.

Работниците в завода на Боинг в САЩ стачкуват, спирайки производството на 737 MAX

Работниците в завода на Боинг в САЩ стачкуват, спирайки производството на 737 MAX

Приблизително 30 000 членове на Международната асоциация на машинистите настояват за по-добри заплати и работни условия