Работниците от фабриките на западното крайбрежие на САЩ напуснаха работа рано в петък, след като категорично отхвърлиха договор, спирайки производството на най-продавания реактивен самолет на производителя, докато той се бори със сериозни забавяния на производството и тежки дългове, предава "Ройтерс".
Първата стачка от 2008 г. насам идва, когато производителят на самолети е под строг контрол от американските регулатори и клиенти, след като панел на вратата се откъсна от реактивен самолет 737 MAX във въздуха през януари.
Нарастващите кризи удариха акциите на "Боинг" и предизвикаха сътресение в ръководството. Акциите се понижиха с 4,6% по време на предпазарната търговия в САЩ в петък. Акциите са загубили почти 38% от стойността си досега тази година.
Главният изпълнителен директор Кели Ортберг беше назначен само преди седмици, за да възстанови вярата в производителя на самолети и предложи сделка, включваща увеличение на заплатите от 25% в рамките на четири години, много по-ниско от 40% от работниците, които поискаха.
Приблизително 30 000 членове на Международната асоциация на механиците и аерокосмическите работници (IAM), които произвеждат най-продаваните 737 MAX и други самолети на "Боинг" в районите на Сиатъл и Портланд, гласуваха за първия си пълен договор от 16 години, като 94,6% го отхвърлиха и 96% подкрепиха стачка при гласуване от две части.
"Тук става дума за уважение, за справяне с миналото и за борба за нашето бъдеще", каза Джон Холдън, който ръководи преговорите за най-големия профсъюз на "Боинг", преди да обяви резултата от гласуването в четвъртък вечерта. Холдън се беше съгласил на току-що провалената сделка.
Една дълга стачка може да засегне финансите на "Боинг", които вече страдат поради натрупаният дълг от 60 милиарда долара.
"Боинг" заяви, че е предложил на работниците всичко, което може и от което се нуждае, за да планира инвестициите, необходими за замяна на най-продаваните модели, като същевременно успокои стачкуващите работници с по-добро предложение.
"Оставаме ангажирани с възстановяването на отношенията ни с нашите служители и синдиката и сме готови да се върнем на масата за постигане на ново споразумение", каза производителят на самолети в изявление в четвъртък.
Предложената сделка включва бонус от $3000 при подписване и обещание за изграждане на следващия търговски самолет на "Боинг" в района на Сиатъл, при условие че програмата бъде стартирана в рамките на срока на договора.
Данни от компанията за проучване на капитала Melius Research показаха, че средното възнаграждение на служителите в авиокосмическите и отбранителните компании, които наблюдава, е нараснало с 12% между 2018 г. и 2023 г. То е спаднало с 6% за "Боинг" и 19% за Spirit Aerosystems, доставчикът, който "Боинг" купува.
Въпреки че ръководството на IAM препоръча миналата неделя членовете му да приемат договора , много работници реагираха гневно, аргументирайки се за първоначалното искане и оплаквайки загубата на годишен бонус.
Ако бъде удължена, стачката ще натежи и върху авиокомпаниите, които зависят от самолетите на производителя и доставчиците, които произвеждат части и компоненти за неговите самолети.
Изпълнителният директор на Air India Кембъл Уилсън каза в петък, че доставките на "Боинг" 737 MAX за неговата авиокомпания изглежда са били "забавени малко" дори преди обявяването на стачката поради регулаторен контрол след инцидента с вратата на Alaska Airlines и проблеми с веригата за доставки, засягащи по-широката индустрия.
Cathay Pacific и flydubai казаха, че поддържат връзка с "Боинг". Говорител на flydubai каза, че авиокомпанията очаква с нетърпение "Боинг" бързо да разреши проблема и разговаря с производителя на самолети относно графика за доставка.
Според бележка преди гласуването от TD Cowen, 50-дневна стачка може да струва на "Боинг" 3 до 3,5 милиарда долара паричен поток.
bravebg
на 13.09.2024 в 16:24:14 #2не може да бъде.... Вълка с чадър обясняваше на дълго и широко как американците са перфектни в произвеждането на самолети, а всички други правят боклуци..... руснаците щели пеша да ходят вече до Владивосток, щото Бойнг са им сърдити
chafeto
на 13.09.2024 в 15:44:32 #1Ама още ли го произвеждат летящия ковчег 737 max?