Полският парламент прие нова версия на специалния закон за помощ на украинските граждани, която обвързва социалните плащания с по-строги изисквания за интеграция. Детските добавки ще се изплащат само на украинци с легална трудова заетост в Полша и при условие, че децата им посещават полски училища. Паралелно се ограничава и безплатният достъп на украинците до част от медицинските услуги, пише Би Би Си.

На пръв поглед това изглежда като финализиране на дълга законодателна сага, но всъщност отваря нов политически фронт: законът ще стане реалност едва ако бъде подписан от президента Карол Навроцки. В противен случай, още от 1 октомври стотици хиляди украинци рискуват да изпаднат в правен вакуум, а хиляди полски работодатели - в нарушение на трудовите правила.

Пътят до това гласуване беше белязан от драматични обрати. След поредица от автоматични продължавания на първоначалната рамка, Навроцки наложи вето с аргумента, че помощи не бива да се изплащат на украинци без заетост в Полша. Той предложи собствен, по-строг проект със спорни политически елементи като идеи за забрана на "бандеровска" символика и удължаване на пътя до гражданство, които така и не стигнаха до разглеждане.

Правителството на Доналд Туск контрира с алтернативен текст: също рестриктивен спрямо помощите и здравните услуги, но с възможности за индивидуални изключения - особено за самотни майки - и с мерки срещу злоупотреби чрез свързване на държавни бази данни. Именно този вариант беше приет на 17 септември и сега очаква президентския подпис.

Спорът не се изчерпва с технически критерии кой има право на добавки и кога. Той е симптом на по-дълбока трансформация в полския политически мейнстрийм, в който "твърдата линия" към украинците - от социални условия до символни забрани - прогресивно се институционализира. След безпрецедентната солидарност през 2022 г. обществените настроения се изместиха: конкуренцията за жилища, училища и здравеопазване, "умората от войната", дипломатическите търкания и агресивната онлайн пропаганда ерозираха подкрепата. Днешният дебат вече се води от електорална аритметика, а не от кризисна мобилизация.

Политическият калкулус е прозрачен. Полша видимо завива надясно, а решаващите избиратели за парламентарните избори през 2027 г. се търсят вдясно и ултрадясно - пространство, в което антиимиграционната реторика носи дивиденти. Победата на Доналд Тръмп в САЩ подсили увереността на полската десница, легитимирайки по-прагматичен, а не "партньорски" подход към украинската война и по-твърда линия към миграцията. Вътрешнополитически, издигането на Навроцки ускори радикализацията в "Право и справедливост", отслабвайки умерените гласове и изтиквайки напред фигури, които настояват за максимално рестриктивни решения.

Ветото на Навроцки не означава автоматично спиране на Starlink за Украйна

Ветото на Навроцки не означава автоматично спиране на Starlink за Украйна

Решението е приемането на отделен закон

Тази динамика пролича и в културни и полицейски казуси. Скандалът около концерта на Макс Корж във Варшава - масови задържания, експулсирания и спор за червено-черната символика - даде възможност на институциите да демонстрират "твърда ръка" и превърна украинската тема в още по-токсична. В публичния разговор рационалните икономически аргументи - че украинските работници внасят значителни данъци и осигуровки, а сухият фискален баланс на "800+" не е в тяхна вреда - бяха изместени от политическата логика на рестрикцията.

Залогът пред президентския подпис е двупосочен. Ако Навроцки утвърди закона, ще признае, че именно кабинетът на Туск материализира условността на помощите и ограничава безплатните услуги - тоест ще сподели собствената си теза, но через правителствен текст. Ако наложи ново вето, рискът от административен хаос след 1 октомври е реален: масово изтичане на срокове, натиск върху службите за регистрация, правна несигурност за работодатели и общини, и засилено социално напрежение сред уязвимите групи, най-вече самотни родители и хора с хронични заболявания.

Независимо от решението траекторията е очертана. Интеграцията на украинците в Полша ще става през по-високи прагове: доказуема заетост, училищно присъствие на децата, по-строги проверки, повече цифрова свързаност на регистрите и по-малко автоматизъм в помощите. Това може да дисциплинира системата и да намали злоупотребите, но крие рискове от изолация и маргинализация, които външни играчи лесно експлоатират в хибридна среда.

Голямата картина е, че "украинският сюжет" в полската политика се превърна от извънредна хуманитарна рамка в поле на стратегическо позициониране до 2027 г. и отвъд. Дори подписът под закона да предотврати правния вакуум, тенденцията към твърдост ще продължи: всяко символно събитие - от концерт до дипломатически пропуск - може да пренарежда приоритетите от интеграция към изключване. За украинците това означава по-малко универсализъм и повече условности; за Полша - че реалната интеграционна политика все по-често ще бъде функция на електоралния интерес, а не обратното.

Полша смята, че "има пълно право" да построи свое черноморско пристанище в Украйна

Полша смята, че "има пълно право" да построи свое черноморско пристанище в Украйна

Страната планира да построи и жп линия, свързваща я с Украйна