Загубата на самолета А-50 и предполагаемата повреда на Ил-22М ще бъдат едни от най-големите единични загуби на руски самолети във войната с Украйна. Русия не разполага с такива самолети и вече не ги произвежда. Освен това на борда на А-50 може да е имало опитни специалисти, които не е лесно да се обучат.

Това коментира руската служба на Би Би Си.

За унищожаването на А-50 вечерта на 14 януари първо писаха украински, а след това и руски блогъри, а на сутринта за това официално съобщи главнокомандващият ВСУ Валерий Залужний.

В същото време украинският командир написа в съобщението си, че е унищожен и Ил-22М, въпреки че по-късно в интернет се появи снимка на самолета след кацането му на летището в Анапа.

Фактът, че екипажът на Ил-22М е успял да го приземи въпреки тежките повреди, беше потвърден и от говорителя на ВС на Украйна Юрий Игнат.

Не е известно как точно единият самолет е бил унищожен, а другият - повреден.

Според една от версиите, разпространени в руските социални медии, Ил-22М може да е бил улучен от огън от руските системи за противовъздушна отбрана, защитаващи Керченския мост.

Междувременно Валерий Залужний, както и официалният канал на ВСУ в Telegram, наричат това "специална операция в Азовския регион". Ако това наистина е вярно и двата самолета са били поразени от украинците, но все още остава неизвестно как са били поразени.

Ако се съди по думите на Юрий Игнат, основната цел на ВСУ е бил А-50, а Ил-22М е "попаднал под ударите". Може би това обяснява защо той не е бил свален.

Залужний публикува анимирана карта с траекториите на самолетите в района. Според картата самолетите са дежурили в северозападната част на морето край Приморск.

Според "Суспилне" Ил-22М се е намирал в района на Стрелково в Херсонска област, а А-50 - в района на Кириловка в Запорожие. И двата района се намират на около 130-140 км от Керченския мост и на около 160 км от фронтовата линия.

Някой е пушил на борда на руските А-50 и Ил-22М?

Някой е пушил на борда на руските А-50 и Ил-22М?

Руските власти не говорят за такъв инцидент въобще

Руските ЗРК с голям обсег на действие като С-400 биха могли да поразят цел на такова разстояние от моста, но е трудно да се предположи, че операторите са объркали Ил-22М - и особено А-50 - с украински самолети.

В случай, че това наистина е операция на ВСУ, средствата, използвани за поразяване на самолетите, все още остават неизвестни.

Веднага след като в интернет се появи информация за поражението на два самолета и вероятната смърт на един от тях, основната версия, която украинските коментатори започнаха да обсъждат, беше ракетната система земя-въздух Patriot.

Общо ВСУ разполага с три батареи Patriot. Въпреки това, както се смяташе досега, Украйна използва тези комплекси с ракети от семейството PAC-3, тъй като те са по-способни да се справят с балистични ракети, включително "Кинжал".

Тази ракета обаче има обсег на действие само 40 километра и височина 20. PAC-2 е ракета с по-дълъг обсег, която може да прехваща въздушни цели на височина до 25 километра и на разстояние до 160.

Други наземни системи, произведени в чужбина или в Съветския съюз, не биха могли да достигнат самолета на такова разстояние - техният обсег е по-малък от разстоянието до фронтовата линия.

В същото време за ЗРК "Пейтриът" с ракета PAC-2 такъв обсег е почти пределен. Следователно при всички случаи ЗРК би трябвало да се разположат в близост до фронтовата линия, застрашавайки ценния комплекс.

Вярно е, че Украйна все още разполага със стари съветски ЗРК С-200, които бяха изведени от експлоатация преди повече от 10 години. ВСУ ги е адаптирала за стрелба по наземни цели.

Newsweek: Американските F-16 вече са в Украйна

Newsweek: Американските F-16 вече са в Украйна

Тази информация не е потвърдена официално

Ако украинците успеят да възстановят боеспособността на тези ракети за удари по въздушни цели, техният обсег - до 600 километра - ще им позволи да поразяват самолети над Азовско море от дълбоко задната част на морето. В същото време А-50 не е много трудна мишена дори за такива остарели ракети, той е доста голям и не много маневрен.

Друга версия, която беше изказана от някои коментатори, е, че ВСУ е можела да използва изтребители с ракети с далечен обсег на действие. ВСУ обаче не разполага с такива ракети за изтребителите МиГ-29 и Су-27, а Украйна все още не е получила американски F-16.

Освен това би било почти невъзможно да се скрият полетите на изтребителите от самия А-50, а сигнатурата на F-16 би трябвало да е добре известна на руснаците - тези самолети дори летяха на руското авиошоу в Жуковски. Следователно, в случай че украинците решат да използват такива изтребители тайно, най-вероятно това ще бъде съобщено от тях или от руснаците след удара.

Руските телеграмни канали публикуваха снимка на самолета Ил-22М след кацане, на която се вижда, че в опашната част има много доста големи дупки.

Те приличат по-скоро на повреди от поразяващите елементи на голяма зенитна ракета с наземно базиране. Самолетна ракета най-вероятно не би могла да причини такива щети.

Според наръчника "Военен баланс 2022" преди началото на войната Русия разполага с три самолета А-50 и шест единици А-50У.

САЩ дадоха зелена светлина за обучението на украинските пилоти на Ф-16
Обновена

САЩ дадоха зелена светлина за обучението на украинските пилоти на Ф-16

Подкрепа срещу руската агресия

По данни на Military Balance 2022 в началото на войната в Украйна Русия е разполагала с 12 самолета Ил-22М и 10 Ил-22 (по-стара модификация).

Един от тях е свален през юни 2023 г. по време на бунта в ЧВК "Вагнер". Друг самолет е повреден по време на бойни действия в резултат на обстрел от украински ЗРК.

Руският вестник "Московский комсомолец" писа през октомври 2022 г., че Ил-22 е бил обстрелван от украинската ПВО и е бил повреден, но е успял да се върне в базата. За по-нататъшната му съдба не е известно нищо.

През 2018 г. сирийската противовъздушна отбрана по погрешка свали руски разузнавателен самолет Ил-20, който също е базиран на Ил-18.