Държавните ръководители на Азербайджан, Турция и Грузия "срязаха лентичката" на 826-километрова железопътна линия, свързваща трите страни, създавайки товарна и пътническа жп връзка между Европа и Китай, която заобикаля Русия, съобщава "Ройтерс".

Линията, която включва 105 км ново жп трасе, ще има капацитет да транспортира 1 млн. пътници и 5 млн. тона товари.

Трите страни са свързани с петролопровода Баку-Тбилиси-Джейхан и газопровода Баку-Тбилиси-Ерзурум, но търговските връзки между Турция и региона на Кавказ са ограничени. Новата жп линия Баку-Тбилиси-Карс обещава да осигури икономически тласък на региона.

"Баку-Тбилиси-Карс е част от големия Път на коприната и е важно, че реализираме този проект, използвайки наши собствени средства", изтъкна турският президент Реджеп Тайип Ердоган по време на церемонията по откриването на обекта, на която присъстваха също президентът на Азербайджан Илхам Алиев и премиерът на Грузия Гиорги Квирикашвили.

Тръгвайки от Баку, столицата на Азербайджан, влаковете ще спират в грузинската столица Тбилиси, ще преминават през съоръженията за промяна на ширината на линията в грузинския град Ахалкалаки и ще приключват пътуването си в турския град Карс.

Общата стойност на проекта е нараснала до повече от 1 млрд. долара от първоначалната оценка от около 400 млн. долара. По-голямата част от това финансиране е дошло от държавния петролен фонд на Азербайджан.

Жп връзката между Азербайджан и Грузия беше модернизирана по проекта, който стартира през 2007 г. Неговото завършване беше отлагано няколко пъти от 2011 г. насам.

"Няколко европейски страни изразиха интерес към този проект и Азербайджан е в разговори с тях", посочи Алиев, добавяйки, че Казахстан и други страни от Централна Азия са заинтересовани да транспортират стоките си чрез линията Баку-Тбилиси-Карс.

Новата връзка ще намали времето за пътуване между Китай и Европа на около 15 дни, което е повече от два пъти по-бързо в сравнение с морския маршрут при по-малко от половината от цената на самолетния транспорт.

Влаковете могат да отпътуват от градове в Китай, влизат в Казахстан през пътя Хоргос, да бъдат транспортирани през Каспийско море с ферибот до новото пристанище на Баку и след това да бъдат натоварени директно на жп линията Баку-Тбилиси-Карс и да се отправят към Европа.