Главният ревизор на НКЖИ, Бисер Минчев, пред news.bg

Г-н Минчев, инцидентът в с. Долна махала, при който загинаха възрастна жена и малко бебе породи много въпроси. Успя ли НКЖИ да направи необходимото, за да изясни какво се е случило?
В момента тече наше вътрешно разследване по Наредба 55 като паралелно с това има и производство на компетентните следствени органи. За нас причината е ясна.
На 4 януари в междугарието с. Долна махала - с. Баня на прелез, който е съоръжен с автоматична сигнализация и без бариери, при нерегламентирано преминаване на лек автомобил BMW с четирима пътници в него, влак 82296 (електрическа мотриса Дезиро) удря автомобила и за съжаление двама от пътниците загиват.
Но причината е нерегламентирано преминаване на прелезите.

По този начин вие опровергавате информацията, която се появи под формата на свидетелски показания, че сигнализацията - светлинната и звуковатаq не е работила и междувременно се е наложило да идват техници да я поправят?
Аз гледах телевизионните репортажи. Може би тези очевидци са се заблудили и ще ви обясня защо. След като идват следствените органи и направят необходимите изследвания - спирачен път на мотрисата, както и други действия, е необходимо да бъде направен преглед на апаратурата на самото прелезно устройство. За да бъде направен този оглед и с цел да се установи състоянието на прелезното устройство, трябва да бъде отворен шкафът. Той е бил отворен именно по тази причина, а не, за да се отстраняват неизправности. Така че това, което са видели хората е част от следствените действия и от техническото разследване.
С цел да съм още по конкретен ще ви кажа, че за да тръгне влакът от гара Долна махала, т.е да светне зеленият семафор е необходима обратна връзка от прелезните устройства в двете междугария. Т.е. няма как да тръгне влак, без прелезите по неговия маршрут да са в изправност и да са задействани.

Колко прелези без бариери има в страната и смятате ли, че има потенциална опасност от бъдещи инциденти на тях?
В мрежата на НКЖИ има общо 783 прелеза. От тях 136 прелеза са с ръчна бариера и прелезопазач. 125 прелеза са също с прелезопазач, но оперирането на бариерата е с електричество. Автоматични прелези с бариери имаме 105.
285 прелеза са с автоматична сигнализация, каквато е била на прелеза в с. Долна махала. Само с пътни знаци са обозначени 137 прелеза.
Според статистиката за периода 2011-2013 г. 5 инцидента е имало на прелези, които са с бариери, а на такива само с прелезна сигнализация те са били 9. Ние избираме кой прелез да е с бариера в зависимост от предписанията на нормативната база, където ясно е казано, къде трябва да има прелези за бариери и къде те могат да бъдат само със сигнализация.

Въпреки тези разписания, смятате ли, че трябва някои от прелезите без бариера вече да имат такава?
Това, което ние като поука сме си направили е, че каквото и да направим, винаги ще се случват инциденти дори и да има бариери. Т.е. моторните превозни средства преминават прелезните греди и се случват инциденти.
Ние обаче предприемаме и действия в друга, но също важна посока. Целта ни е да намалим времето, за което прелезната сигнализация е включена, защото се оказва, че психологическият фактор при шофьорите е решаващ и че трябва да се направи така, че да не се стига до прекомерното им изнервяне.

Бихте ли казали какво означава бялата мигаща светлина, която за мнозина шофьори представлява загадка?
Когато едно прелезно устройство е изправно, но няма задаващ се влак, тогава свети лунно бяла светлина. Когато идва влак, тази светлина загасва и започват да мигат само червените светлини. Това, което трябва да знаят шофьорите е, че когато не свети бялата светлина и не светят червените лампи, то прелезното устройство е в неизправност.

Какво предстои да бъде направено още по отношение на безопасността в НКЖИ?
НКЖИ има преиздадено удостоверение за безопасност, което гарантира, че сме изградили една система за управление на безопасността. Направен ни е и одит от страна на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация". С това удостоверение управителят на жп инфрастуктурата може да предоставя услугата „Превоз на пътници и на товари" съвсем безопасно.