News.bg разговаря с директора на " БДЖ-Пътнически превози" - София, инж. Генчо Мирков, който награди петима железничари за висок професионализъм

Вашето поделение за пътнически превози е най-голямото. Как решихте кои железничари да наградите?
Това за мен и за колектива беше най-големият проблем и най-трудният въпрос, защото наистина в поделението, което е най-голямо в България, работят много големи професионалисти. Много време ни отне и на мен, и на колегите, докато изберем тези 5 души, които ще наградим след минути. Това не са само тези пет човека, които са работили. Просто това е елитът, професионалистите на железниците, които се справят перфектно с работата и не знаят думите "не знам", "не мога". По всяко време на денонощието се отзовават и са компетентни и добри учители на младите.

В най-голямото поделение сигурно и проблемите са големи. Има ли желаещи сред младите хора да се влеят в редиците на железничарите?
Действително, като най-голямо поделение, имаме и най-голям проблем с кадрите поради простата причина, че ние сме единствената ковачница и създател на кадрите за Метрополитена. Идват завършили образование млади специалисти, обучават се при нас, придобиват професионален опит и след това Метрополитенът ги поглъща. Това се дължи на факта, че заплащането е малко по-голямо в Метрополитена. Особено изпитваме недостатък за локомотивни машинисти, защото с пускането на новия лъч на Метрополитена при нас напуснаха от порядъка на 40-50 човека за два месеца и това е най-големият проблем.

Работите ли в посока повишаване квалификацията на персонала?
Работим в тази насока. Имаме към "БДЖ-Пътнически превози" Център за професионално обучение, където непрекъснато се организират и провеждат курсове за повишаване на квалификацията - за преминаваме от степен в степен, повишаване квалификацията на локомотивни машинисти, които придобиват право за управление на различни серии локомотиви. От тази година стартирахме един проект благодарение на подкрепата на ръководството на "БДЖ-Пътнически превози" и на "Холдинг БДЖ". Сключихме договор с 11 човека, които изявиха желание да се обучават във Висше транспортно училище "Тодор Каблешков", като съответно ние се задължаваме да им заплащаме семестриалните такси по завършването и след това да се влеят в редиците като подготвени и обучени специалисти.

Вие от кога сте в системата на жп транспорта?
Аз лично съм в системата от 1986 г. Случайно попаднах в железниците, не мога да кажа, че съм някакъв последовател на мои роднини и близки железничари. Просто в рода ми не е имало някой железничар. Случайно попаднах, но не съжалявам за това. Започнах работа 1986 г. като ръководител движение на гара "Батановци". Там бях до 2005 г. След това се преориентирах към "БДЖ-Пътнически превози". Отидох началник на Регионален център за пътнически превози - БДЖ в Дупница. През 2008 г. ми беше предложено и бях поканен за зам.-директор по експлоатациите на поделението за пътнически превози и сега съм директор на "БДЖ-Пътнически превози" от ноември 2014 г.

Какво искате да кажете на колегите Ви, които сега започват работа?
На първо място да им пожелая здраве, търпение и труд. Да бъдат ученолюбиви и да не се предават и прекършват пред нищо. Просто да копират опита от техните колеги, които са с много голям професионален опит, да не се притесняват да питат и да не се срамуват, когато им правят забележки.