Разговаряме с инж. Валентин Кузманов, директор Сигнализация и телекомуникация в НКЖИ

На каква фаза е модернизацията на осигурителната и сигнализационната техника, сосбтвеност на НКЖИ?

От 10 юни насам се въведоха в експлоатация всички 20 автоматични прелезни устройства, които се изграждаха до момента. Те замениха действащите до момента бариери.

С това общият брой на прелезите с автоматични устройства става 520, от общо 774 прелеза в страната.

От тази статистика се забелязва, че НКЖИ работи в посока да се намали субективният фактор или, т.нар човешка грешка. Предимствата на автоматичните устройства е, че не допускат повреди.

Друга посока, в която върви модернизацията, е рехабилитация на съоръженията на осигурителната техника в участъка Пирдоп - Карлово. Ние получихме разрешение за строеж, но в момента изчакваме 14-дневния срок за обжалване и ако няма такова, ще започнем работа. Тя ще обхване дейности в четири от гарите по трасето - Антон, Стряма, Копривщица и Клисура.

Ще бъдат заменени релсовите вериги, които са доста морално остарели, с най-нов съвременен топ брояч на оси. С тях се отчита абсолютно точно преминаването на возилата през определени точки. Подменят се и кабелите, с които се осигурява захранването на стрелковите апарати.

По наша прогноза първият етап за посочените гари ще бъде завършен средата на август.

Друг обект е инженеринг на осигурителната техника в разделен пост „Доростол". Към този момент е извършено преустройството в гара Русе -пътническа и съоръженията, които се управляват от разделен пост „Доростол" са прехвърлени към посочената гара.

Предстои и преустройството на гара Русе-запад, което също ще приключи в средата на август.

Работим и по изграждането на кабелна оптична свързаност. За тази година са предвидени два участъка. Първият е  Разменна - Перник, Перник -Разпределителна, който вече се въведе в редовна експлоатация.

Вторият участък, който и в момента се изгражда, е Провадия - Варна. Към този момент там са изпълнени 40% от дейностите, включващи полагане на оптични кабели от Провадия до Синдел и др. Очакваме този обект да приключи в края на октомври

Подменяме и въздушната телефонна линия в участъка Александрово - Дойренци с кабелна, като в най-скоро време съоръжението ще получи разрешение за ползване.

Имаме и проведена процедура и е избран участник, който да бъде координатор на балансираща група за електроенергийните нужди на НКЖИ. С избора на този доставчик НКЖИ ще извърши икономия на разходи за електроенергия в рамките на 4 млн. лева.

В средносрочен план какво предстои във вашето поделение?

Предстои да направим корекция на списъка с обектите и задачите, които трябва да изпълним. Ще се изберат такива проекти, които ще имат пряко отражение върху работата на НКЖИ. Това са пресъоръжаване на осигурителната техника със съвсем нови технологии - маршрутно-компютъризирани централизации. Такива в момента има изградени само по ОП „Транспорт", но нашето намерение е да изградим и такова съоръжение в гара Пирдоп. От там ще се управляват всички гари от Златица до гара Христо Данов.

Какво планирате по отношение на изграждането на оптичен ринг по продължение на ЖП мрежата?

По този въпрос работим много активно. За три от обектите, които са от Червен бряг до Плевен, от Левски до Горна Оряховица и от Горна Оряховица до Бяла имаме проведена процедури  и имаме избран изпълнител. Предстои да сключим договор и се надявам в рамките на 2016 г. този обект  ще бъде изпълнен.

Имаме такъв проект и за участък Горна Оряховица - Каспичан , който заедно с Провадия - Варна, ще позволи цялостна свързаност от Червен бряг до Варна. Оптични влакна ще има и в отсечката Радомир - Благоевград и така ще създадем възможност да направим телекомуникационна връзка от най-модерен вид за трасето от София до Кулата.

Кога смятате че проектът за този оптичен ринг ще бъде завършен?

Мога да кажа, че поделението подготви амбициозна програма за периода от 2016 до 2022 г., която все още е предварителна и предстои нейното одобрение в управителния съвет на компанията.

Тенденцията е такава, че оптичната свързаност да бъде извършена за всички главни направления в рамките на периода до 2022.

Ще може ли да отдавате след това този оптичен пръстен под наем на телекомуникационни компании?

Към момента законът за железопътния транспорт не ни позволява да отдаваме такива инсталации на трети лица.