Нина Проданова стартира професионалната си кариера в IT преди 13 години като консултант по MS SQL Server. През 1998 тя основава заедно с партньори ITCE и от 2000 година управлява компанията. В момента Нина Проданова се занимава с развитието на бизнеса на ITCE и консултира големи компании в рамките на инициативите им за подобряване на управлението на IT

От създаването на компанията досега какво се е променило и има ли изобщо какво да се променя?
ITCE е създадена през 1998 година като професионален учебен център за технологични специалисти, ориентирани към изграждане на среди за работа с големите корпорации, свързани с IT услугите. В последствие фирмата получи лиценз от Майкрософт като лицензиран учебен център, развивайки най-добри възможности в посока обучение на IT специалисти в България, които работят за големите организации, като това е една от големите цели, които си поставихме.
В последствие започнахме да обучаваме бизнес потребителите за ефективна работа с IT услугите, т.е. постепенно се насочихме към бизнес ползите от IT.
Искам да отбележа, че ние никога не сме продавали хардуер, което е типично за българските фирми. Естественият път на развитие, след като завладяхме 65% от пазара на обучение на продукти на Майкрософт както за бизнес потребителите, така и за IT специалисти и придобихме уникален статут в световен мащаб - 21 компания в света, която стана „златен" партньор на Майкрософт за обучение.
През 2002-2003 година българският пазар и българските компании постигнаха едно по-различно ново ниво на зрялост и започнаха да осъзнават ползата от това да имат достъп до експертна консултанска помощ отвън, да аутсорсват част от нуждите си от IT.
Развитието на това направление на ITCE - консултирането и поддръжката, може да се каже, че кулминира още в 2003 година, когато станахме аутсорсинг партньор на Майкрософт.
През 2004 година ITCE постигна изравняване на двете направления - професионално обучение и консултиране.
Услугите в този период бяха насочени към мрежови услуги - изграждане на мрежовата инфраструктура, след това услуги по сигурността, като тук включвам сигурността на информацията от гледна точка на защита от вируси, защита на автентичност на информацията, защита срещу промяна на информацията, докато тя преминава от едно място на друго, т.е. разнообразие от услуги, свързани със сигурността на информацията. В тази връзка през 2004 година станахме партньор на Symantec.
През 2005 година когато осъзнахме нуждата на компаниите не само от съвременни технологии, така че да улесняват бизнес процесите, но и от нуждата от промяна на организацията на IT по отношение на подобряване на управлението, тогава започнахме да равиваме такава компетентност и да предлагаме такъв тип консултански услуги, които са чисто управленски услуги, свързани с това как да бъде организиран един IT отдел на голяма организация, какви процеси да има в него, какви роли и изобщо неща, свързани с начина на работа на организацията.

Какви въпроси възникват от страна на големите компании, които консултирате и какво желаят те да подобрят в желанието си на управление на IT?
Очакванията от IT в големите организации нарастнаха драстично през последните 2 години - очаквания от страна на технологиите, които IT предоставя на бизнеса, във връзка с бизнес процесите.
Преди 2 години може да се каже, че от IT се е очаквало да работи финансово-счетоводната система - ERP системата, плюс mail-сървъра и да има достъп до Интернет, така че служителите да намират информация.
Търсенето на много други услуги нарастна значително, и то от страна на бизнеса.
Търговците в големите компании искат от IT да им осигури възможност да продават, използвайки различни устройства - задължително е търговецът да има лаптоп, бар код четец, да има телефон, PDA, т.е. да бъде максимално мобилен и да има достъп до цялата информация на компанията, където и да се намира той.
От една страна множество технологии влезнаха в ежедневието на търговци, финансови специалисти, дори и на обикновените хора.
От друга страна нараства нуждата от система за управление на връзките с клиенти, в която се регистрират всички събития, които настъпват от проявата на интерес до оформянето на сделка.
Необходима е система, в която клиентът да се регистрира, защото търговците искат да анализират интереса, който той проявява.
Бизнесът също така иска да анализира информацията, която се събира по един или друг начин и да се правят сложни връзки между информацията, която се събира, т.е. създаване на централизирано хранилище на информация със сложен начин тя да бъде анализирана, така че да подпомага снемането на бизнес решения в последствие. Това са също така нови очаквания, които са от последните 1-2 години.
Компаните се интересуват и от системи, които да забранят на хората да препращат mail-ове, т.е. неща, към които има огромен интерес през последните години и ITCE разви това знание, специално за криптиране, за автентичност, за забрани свързани с работа с корпоративната информация.

ITCE стана партньор с BMC Software с цел да помогнат на ИТ организациите в България да поддържат високо качество и да предоставят висококачествени бизнес услуги. Как се решихте на това?
Партньорството с BMC е следствие от развитието на нашето направление - консултански услуги по управление, което развихме през 2005 година.
Не може да се говори за управление на IT организация без да има продукт, който да позволява регистриране на всички събития, свързани с работата на процесите в една IT организация - анализ на информацията, която се регистрира и то от гледна точка на вземане на решения за оптимизация на процесите.
Нужен беше продукт, който да отговаря на точно определените нужди на IT.
Това беше естественият път да потърсим партньор и ние скочихме много високо, т.е. избрахме най-добрия продукт, който да отговаря на нуждите на IT процесите в една голяма организация.

Имаше ли софтуерни решения, на които се бяхте спряли, но не ги одобрихте и какво ви накара да се насочите към софтуерните продукти Remedy?
Да, разглеждахме много алтернативи, след което избрахме Remedy, за щастие и те избраха нас.
Няколко бяха сериозните основания, заради които избрахме Remedy и BMC съответна като партньор, тъй като е категоричният лидер на пазара на продукти за управление на IT.
На второ място - концептуалната зрялост на продукта. Това е единственият продукт на пазара изобщо, който има CMDB (configuration management database) и съхранява информацията за всички елементи в една IT среда, в един структуриран и стандартизиран международен стандарт. За това как се описват компонентите на една IT среда. Това е единственият продукт, който централизира изцяло информацията за IT средата в такава централизирана база CMDB и освен това поддържа интеграция с много продукти за инвентаризиране на средата.
Защото не е възможно една голяма компания, която има стотици сървъри и стотици продукти, които използва, ръчно да събере информацията за тях. Така че силата на Remedy е първо, че има в ядрото си тази база, която е една стандартизирана структура, специализирана и също така се интегрира с множество продукти.

Кой може да се ползва от услугите ви?
Държа да отбележа, че ние се насочваме към големите компании, защото при внедряване, дефиниране на процеси в IT, създаване на дисциплина в работата на една IT организация, компаниите минават през различни нива на зрялост.
За да може един продукт като Remedy и изобщо нашите консултантски услуги да помогнат на една компания, тя трябва да бъде на определено ниво на зрялост.
Ние смятаме, че голяма част от по-малките, по-средните компании в България все още са на най-ниското ниво на зрялост, което е нивото на хаоса, по отношение на IT и те имат нуждата да развият, да осъзнаят нуждата, което изисква някакво време.
По-скоро на тях ние ще им предлагаме обучение по процеси, по ITL, така че да осъзнаят нуждата от вкарване на специални системи.
Насочени сме главно към големите компании, които се преодолели първото ниво на хаоса и се намират на вероятно второто ниво - на реактивност, което вече е база за дефиниране на процеси и за прилагане на такъв продукт като Remedy.

Готови ли сте за европредизвикателствата?
Нашите специалисти са на много високо ниво на умение и са напълно сравними. Ние сме работили в съвместни проекти с консултанти от Западна Европа и имаме самоувереността, че сме получили оценката на големите компании, че сме на много високо ниво на умения както във връзка с управлението на IT, така и във връзка с технологиите, от които имат нужда нашите компании.
Ние вече сме били предпочитани от големи български компании пред западни специалисти и компаниите споделят, че те получават много повече от нас, отколкото от западните консултанти по простата причина, че сме и по-малки, по-гъвкави и се отнасяме персонално към тях, полагаме много повече усилия, отколкото западните консултанти.