На 17 февруари в Рим се състоя събрание на акционерите в проектната компания за изграждането на петролопровода „Бургас-Александруполис" - „Транс Болкан Пайплайн". Българският участник в нея от две години не е внасял своя дял от финансирането на дейностите по реализацията на проекта. За решенията на събранието и бъдещето на тръбопровода разговаряхме с екс-изпълнителния директор на компанията Пламен Русев
Какви са дължимите акционерни вноски на България в „Бургас-Александруполис"?
Досега разходите по проекта са около 3 млн. евро, а задълженията заедно с лихвите - още около 7 млн. евро.
Ще успее ли страната ни да внесе вноската си до 20 март т.г., какъвто срок й бе даден в Рим?
Практически това не може да се случи до 20 март т.г. То е обективно невъзможно поради няколко причини. Министър Дянков нееднократно е заявявал, че няма да плати дължимите суми, докато не бъде одобрена ОВОС. Следователно, ако има плащане, министърът трябва да поеме негативите. Премиерът Борисов също е гарантирал, че за този проект няма да има плащане от държавния бюджет, а ако сега се извърши такова, то ще е от бюджета, защото принципал е Министерството на финансите. За такъв кратък срок не е възможно и да се смени отново принципала, и да се осигурят средства, които не са предвидени в бюджета, на което и да е търговско дружество.
А ако за превода се използва схема за индиректно плащане от бюджета?
Това може да стане чрез банка, перо за инвестиции, резерв на министерство или други подобни способи, но то няма как да остане незабелязано от противниците на проекта в парламента и ще предизвика остри питания. А, както знаем, преди избори, каквито ни очакват наесен, подобна обстановка би трябвало да се избягва.
Какъв е българският интерес от изграждането на петролопровода?
Най-общо той се определя от големи външни инвестиции, нови работни места, съживяване на икономиката в някои изостанали райони, финансиране (за сметка на транзитните такси) на местните общински бюджети - в някои случаи над 50% и т.н.
А какви рискове крие отказването ни от проекта?
Отказът води до доста негативи. Единият от тях е загубата на 700 - 800 млн. евро преки чуждестранни инвестиции в икономиката на България и в частност на Югоизточния район за планиране - на толкова възлиза изграждането на българската част от съоръженията (планиран старт 2012 г.).
Ако България излезе официално от тристранното споразумение, вероятно ще бъде съдена за неспазване на договор. Ако продължи да създава пречки (спиране на съфинансирането, необосновано връщане на ОВОС и др.), може да бъде съдена за неизпълнение на клаузи от договора или да бъде изключена като акционер. Трябва да се знае и, че внасянето на дължимите вноски е неминуемо, при това без да има перспектива за възвръщаемост.
Ще има ли промени във финансирането на проектната компания?
Няма планирани промени - финансирането е чрез вноски от акционерите. Обсъждат се варианти за финансиране на строителството. Основните предложения са две - проектно финансиране и корпоративно финансиране. При проектното финансиране консултантът прогнозира лихвен процент около 12% и срок на заема около 10 години. При корпоративното финансиране руската страна предлага заем при лихва 7% и срок за погасяване - до 20 години. Посочените условия са по-добри, но има и много други детайли, които трябва да се договарят.
Рентабилен ли е нефтопроводът от икономическа гледна точка?
Разчетите показват, че е рентабилен. Пък и този въпрос при предложения от руснаците начин за финансиране на проекта практически става техен проблем, защото те поемат целия финансов риск.
Отрази ли се кризата върху интереса на банките да инвестират?
Не. Интересът е голям, защото има доста свободни средства за подобен род проекти - с гарантирана възвращаемост.
А има ли достатъчно суровина, която да се доставя от Черноморския, Кавказкия и Каспийския райони до Средиземно море?
Да, определено. След влизането в експлоатация на разширението на Транскаспийския тръбопровод, което трябва да стане по план в края на 2014 г., суровината ще е не само предостатъчна, но и ще бъде невъзможно да се изнася само през Проливите - Босфора и Дарданелите. Това е и замисълът на новите проекти.
Конкурентен ли е „Самсун-Джейхан" на „Бургас-Александруполис"?
Да. Той е конкурентен, но икономиката му е лоша. За да работи, трябва да се субсидира от турската държава (цената за пренос ще е много висока).
Може ли проектът да се придвижи така, че да бъдат спазени всички норми и така да се гарантирана сигурността на природата и хората?
Всички европейски и национални норми са спазени. Гаранция за това са проектните екипи - технически от ИЛФ (ФРГ) и екология от ЕРМ (Великобритания). Те работят само с доказани технологии и при спазване на нормите. Световната им класа не им позволява да допускат отклонения. Пазят си авторитета и позициите.
Как Русия и Гърция приемат обвързването на проекта с одобряването на ОВОС от България?
Те приемат забележките по ОВОС като резултат от политически (и предизборен) натиск от страна на българското правителство и настояват този натиск да отпадне, като се оставят специалистите да действат съгласно нормативните документи. А и не е ясно как един и същ ОВОС в Гърция се приема безусловно, а при нас се оценява като непълен. Нали сме европейци?
В какви срокове трябва да се отговори на българските забележки относно оценката на въздействието върху околната среда?
Допълнителните обследвания трябва да бъдат внесени до края на февруари. Вероятно те няма да задоволят нашето екоминистерство, защото специалистите от ИЛФ и ЕРМ са категорични, че разтоварването трябва да е на буй и извън зоната „Натура 2000", а политическият натиск е за разтоварване на пристанище.
На какво се дължи политиката на сегашния български кабинет по „Бургас-Александруполис"?
На неразбирането на същността му. Спирането на финансирането е от юли 2009 г., като с идването на новото правителство се допуснаха две основни грешки. Първата е, че се премина от корпоративно към бюджетно финансиране на акционерното дружество. А втората е, че се объркват двата етапа на финансиране. Сегашното финансиране на предпроектните проучвания (собствено финансиране от акционерите) се смесва с финансирането на проекта (инвестиционно финансиране - чрез банки или банкови институции).
Това поставя въпросът за квалификацията на хората, които работят по проекта от наша страна...
От проекта излезнаха всички, които са запознати в детайли, а бяха вкарани хора, които сега се сблъскват с фактологията. Не са подготвени като цяло, а има и фрапиращи случаи. На мястото на Емил Коцев (дългогодишен директор на „Техноекспортстрой"), например, като изпълнителен директор на българския акционер е назначен човек със средно образование, който за последната година шест пъти безуспешно е кандидатсвал за работа в столична община.
Гръцкият премиер заяви, че страната му държи на изграждането на тръбопровода. Може ли Атина да повлияе на позицията на София?
Трудно може да повлияе пряко, защото се опита, но няма чуваемост, но може да повлияе негативно при обсъждането на въпроси, отнасящи се до България, в ЕС.
Ще продължи ли проектът?
При тези условия и преди местните избори - категорично не!
Taralez
на 25.02.2011 в 07:17:42 #22desert rose | 23.02.2011 00:45 Trans-Balkan Pipeline B.V. will integrate into the design of the pipeline and associated facilities a state-of-the-art Leak Detection System (LDS), a Supervisory Control and Data Acquisition (SCADA) System and an Emergency Shutdown System (ESD). .............. These control measures include careful pipeline routing and specific design measures combined with best environmental management practices. =============================== звучи много хубаво и щеше да е истина ако тази линия се строеше в САЩ ама тя ще се строи от руснаци и българи в България по руски сдялан проект тъй че тва копии пейст дето си го направил от сайта на някоя западна компания си го заври някъде, особено е смешно "careful pipeline routing" - а бе тръбата ще мине откъдето може и е най-евтино и къв да ти е роутинг-а не можеш да построиш диги около тръбите както е практиката с резервоарите миналата година пак имаше теч на петролопровод в Аляска но благодарение на ниските темератури по време на разлива щетите са били нищожни и затова медиите не се усетиха, е Странджа не е Аляска и затова да не рискуваме с един нефтен Чернобил отделно ние сами си го набутваме като помагаме на гръцката конкуренция сега произведения от нас бензин е по-евтин именно заради малките транспортни разходи сега гърчолята ще получават петрол на почти същите цени защото избягват високите такси въведени от турците за танкерите преминаващи Босфора което и е причината за този петролопровод
desert rose
на 25.02.2011 в 00:13:01 #21Confederate | 24.02.2011 18:57 desert_rose, ti, ako viarva6 na takiva prazni prikazki, az za tvoeto intelektualno razvitie sam raztrevojen. takiva gluposti gi pi6at vsi4ki kompanii i holdinzi, koito se zanimavat s proekti, zastra6ava6ti okolnata sreda. dokato niakoi ne ti dade danni, 4isla i to4ni rezultati, negovata duma ni6to ne struva! хахах ти не се притеснявай за моето интелектуално развитие. то е прекалено напреднало за да го разбереш така или иначе
аз за твоето съм силно разтревожена защото дори не можеш да пишеш на кирилица

Confederate
на 24.02.2011 в 18:57:29 #20desert_rose, ti, ako viarva6 na takiva prazni prikazki, az za tvoeto intelektualno razvitie sam raztrevojen. takiva gluposti gi pi6at vsi4ki kompanii i holdinzi, koito se zanimavat s proekti, zastra6ava6ti okolnata sreda. dokato niakoi ne ti dade danni, 4isla i to4ni rezultati, negovata duma ni6to ne struva!
neznae6t
на 24.02.2011 в 13:48:40 #19излезнаха - излязоха Ало, редактора!
Шморхи
на 24.02.2011 в 01:37:03 #18Тоя насран гъз, бих го пуснал да се прибира сам и пеша от Ставрова Банка, лично. Лайнар долен. Гърция щяла да ни влия чрез разни блокажи в ЕС. Гърция нейните си гащи не може да върже, за чуждите ще мисли. Кой мислиш, че лъжеш боклук такъв? Чие море мислиш, че ще тровиш? А чия земя? Продавате за жълти стотинки собствените си жители. А че морето ни умира, не ви пука. Айде, помогнете му, та да не се мъчи. Пуснете 5 петролопровода, потопете няколко пълни танкера, та да мирясате накрая! В същото време Средиземно Море има повече от 15 метра видимост в дълбочина. В нашето повече от 3 метра ако видиш - късмет си имал. Мама ти, мустаката недоклатена.... Дано четеш гнидо!
desert rose
на 23.02.2011 в 00:48:41 #17Equinox | 22.02.2011 12:58 "Борисов е умен мъж" --> ти къде по-точно го видя този ум??? ако го имаш за умен тогава съм силно обезпокоена за интелектуалното ти развитие.

desert rose
на 23.02.2011 в 00:45:56 #16Our Commitments Trans-Balkan Pipeline B.V. clearly understands the necessity of environment protection and natural heritage preservation. This is why ecological and environmental awareness is among Company's top priority principles. We are committed to best environmental performance Best environmental performance will be the benchmark during design, construction, operation and commissioning of the project. Safety considerations are our Company’s top priority Trans-Balkan Pipeline B.V. will integrate into the design of the pipeline and associated facilities a state-of-the-art Leak Detection System (LDS), a Supervisory Control and Data Acquisition (SCADA) System and an Emergency Shutdown System (ESD). Analyzing accident risks and developing safety and emergency plans Trans-Balkan Pipeline B.V. will develop a Safety Study and Emergency Response Plan in accordance with the requirements of the SEVESO II Directive and its amendments, a Fire Safety Study and an Oil Spill Contingency Plan. Occupational health and safety management is a matter of course. Evaluation of all sources of potential impact to the environment and development of control measures to minimize it These control measures include careful pipeline routing and specific design measures combined with best environmental management practices. за всички еко защитници

desert rose
на 23.02.2011 в 00:43:28 #15http://www.tbpipeline.com/project/overview
Минувач
на 22.02.2011 в 14:50:06 #14Equinox
Equinox
на 22.02.2011 в 12:58:52 #13Прочетох внимателно интервюто, тъй като съм бургазлия и пряко ме засяга. 99 процента от отговорите в него са лъжа. За пореден път ще изясня защо е вреден този проект за България и за нас, живеещите в Бургас: петролопроводът Бс-Алекс е уговорен от правителството на БСП по чисто политически причини - за да осигурят на Русия лост за влияние върху България и Балканите. Всички останали параметри - финансови и екологични - са изключително неизгодни и вредни за страната ни. По проекта, всеки ден в затворения Бургаски залив с кръгови течения, независимо от времето, вълнението и вятъра, трябва да влизат по 3 (три) стохилядни супертанкера (реално 20-30 по-малки), да се поддържат на място теглени накръст от четири влекача, да закачат петролни шлангове към танцуващ по вълните буй и от него по тръба по дъното да се източва петрол към терминал на сушата. Оттам тръбата пресича девствени райони на Странджа (ще има охранявана ивица, забранена за туристи) и пристига в Гърция, която получава наготово река от нефт, без никакви екологични рискове. Самото курсиране на ХИЛЯДИ танкери на година през Бургаския залив веднага ще отблъсне туристите от целия район. Това веднъж се е случвало - само по нарочно пуснат слух за разлив. Тези ХИЛЯДИ танкери по една кофа да разливат, заливът ще се покрие с нефтени топчета. Този ефект ние бургазлиите сме виждали достатъчно. Въпросът е не дали, а кога ще стане някоя авария при лошо време или обикновена небрежност, която при малки размери ще означава разлив, а при взрив на танкер ще издуха Бургас и околните крайбрежни села. И накрая - България е мишена на терористични заплахи. Взривяването на голям пълен догоре танкер на километър от голям град е повече от привлекателна цел за някоя терористична група. Борисов е умен мъж и успя чрез пасуване и препращане към международна екологична експертиза, да избегне огромните неустойки, натресени ни от правителството на БСП. Това е истината, останалото е от Лукаваго.
mitkopom
на 22.02.2011 в 12:47:02 #12Този на снимката предлагам да го обесим като НАЦИОНАЛЕН ПРЕДАТЕЛ!
Минувач
на 22.02.2011 в 12:22:11 #11Тази новина е по-интересна. Герой е един от финансираните за приемането на проекта. http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/02/22/1048055_stanishev_chaka_dete_ot_monika_iosifova/
shlizoslav
на 22.02.2011 в 11:45:01 #10Акционери има,обаче отговорност и плащане само от държавата. И един ''дългогодишен'' директор който си е загубил местото и е сменен за среднист. Ония които подписвахте този калпав договор всичките ли бяхте висшисти?
mirkone
на 22.02.2011 в 11:37:46 #9detonator_ е много прав. Те хубаво са си платили, но защо само един въпрос за екологията. Ще се къпя аз в морето и отсреща ще гледам как танкера разтоварва - красива гледка. И това е по-малкото зло. Ами ако има един разлив какво правим тогава - затваряме курортите за 10-тина години и ето ни я печалбата. А разлив ще има - ставал е и пак ще става, колкото и да са добри изпълнителите разтоварването на буй си е компромис.
ТеНеТеМе
на 22.02.2011 в 11:33:32 #8"Всички европейски и национални норми са спазени. Гаранция за това са проектните екипи - технически от ИЛФ (ФРГ) и екология от ЕРМ (Великобритания). Те работят само с доказани технологии и при спазване на нормите. Световната им класа не им позволява да допускат отклонения. Пазят си авторитета и позициите." ЗА същите ИЛФ ли става дума в долния цитат? "Дори и германските подизпълнители от ILF изразиха искрено учудване, за какво е нужно на България такова огромно по мащаб рисково съоръжение, което ще й носи само 35 милиона долара годишно, и то в най-добрия случай."
detonator_
на 22.02.2011 в 11:21:54 #7Какво хубаво изчерпателно платено интервю.Значи плащаш си и после идва един "журналист" с тефтерче,уточнвата въпросите и отговорите и готово.Трябва във всяка медия да си направят раздел "платена пропаганда"

ТеНеТеМе
на 22.02.2011 в 11:20:54 #6И ако по няква случайност ни извъртят номер и се наложе да платим дори и милион глоба, да се извади този милон от гъзъ на Сергея, Р.Овч , Гоце и другите мастии, въртящи подобни престъпения с начукващи ни го договори.
US
на 22.02.2011 в 11:18:15 #5ТеНеТеМе
на 22.02.2011 в 11:18:03 #4Eбаси лъжеца, смукача от пръсти и лъжеца, майна.
Една вярна дума няма в цялото интервю. 
US
на 22.02.2011 в 11:15:51 #3Само моабети от този мустак - този проект е особено не-печаливш за Б-я и особено рисков да загроби основния поминък по морето - туризмът. Да си е..ат майките продажните рубладжии дето го сключиха зад гърба на народа. Никакъв петроолопровод! Никакви пари от бюджета - да плащат неустойките рубладжиите - Р.Овч., Гоце, СтаниШеф и Димитров. А този мустак да не риве толкоз.