Как изглежда изцяло ремонтираната жп гара в Бургас и какво е направено в хода на реконструкцията News.bg научи от генералния директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) инж. Милчо Ламбрев.

Инж. Ламбрев, бе направена инспекция на реконструкцията на жп гара Бургас. Какво е свършено до момента?
Жп гара Бургас е една от трите гари, които се ремонтират със средства по Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013. Другите са - Централна гара-София, където също тече голям ремонт, и гара Пазарджик, където реконструкцията приключи и имаме разрешение за ползване. По договор ремонтът на жп гара Бургас трябваше да приключи в средата на март. Ние обаче успяхме по-бързо и сега в края на януари гарата е в абсолютно готов вид, като имаме подписан акт 15. В очакване сме за получаване на разрешение от Института за паметници на културата, тъй като самата гара е паметник на културата. Построена е още през 1929 година. Ремонтът на гара Бургас е с много добро качество. Всичко, което се изискваше по проектните разработки, е изпълнено по отношение на качество и срок. В хода на ремонта гарата бе конструктивно усилена, съгласно новите еврокодове, които имаме за такъв вид строителство. Гарата е санирана вътрешно отвсякъде с необходимите материали. Външно нямаше как да я санираме, защото отново казвам, че сградата е паметник на културата. Реконструкцията включва и изграждане на охладителни и отоплителни инсталации, както и корекция на вътрешното пространство така, че да има място за търговски обекти. Това ще осигури необходимия комфорт за нашите пътници, а те ще могат да си пазаруват вестници, списания, сувенири. С ремонта е изцяло осигурена и изискващата се инфраструктура за хора в неравностойно положение - има асансьори, тоалетни за инвалиди. В гаровия комплекс е направена и специална стая за майки с деца.  Цялата сграда е отоплена. Перонните покрития са изцяло реновирани, настилките на самите перони също са подновени. Водопроводната, канализационната и електрическата мрежа на гаровия комплекс са сменени. Разрешен е и най-големият проблем на гарата - течовете, като тотално са подменени покривните пространства с нови медни ламарини. Сега жп гара Бургас е в едно много добро състояние. Надяваме се така да остане и за в бъдеще.

​Какви трудности срещнахте при ремонта?
Това е една от малкото гари, на които не сме срещнали трудности. Имаше моменти, в които трябваше да се вземат решения на място от строителите, но със съдействието на проектанти и архитекти, се справихме бързо. Отново искам да посоча, че ремонтът приключи преди крайния срок на изпълнение на обекта.

По какъв начин ремонтираната и красива гара ще промени живота на бургазлии и на посетителите на града?
Гарата сега ще донесе на хората по-голям комфорт и по-големи удобства. Всички ползватели на жп транспорта ще бъдат и по-добре информирани, тъй като в гарата има система за информация за автобуси, таксита и всичко в Бургас.

Споменахте за ремонта и на Централна гара-София. В график ли се извършва той?Ремонтът на Централна гара-София трябваше да бъде завършен в края на миналата година. В хода на ремонта обаче се появиха нови конструктивни решения, които трябваше да бъдат изпълнени. Именно заради това удължихме срока за приключване до края на март. Надявам се тогава да имаме Акт 15 на гарата в София.