Генералният директор на НКЖИ, инж. Милчо Ламбрев, пред news.bg за ремонтираната Централна гара-София

Инж. Ламбрев, какво беше подновено при ремонта на Централна жп гара-София?
При ремонта на централната жп гара в София се обърна внимание на три основни елемента. На първо място - това бяха конструктивните решения, които трябваше да бъдат променени, архитектурната визия на гарата и нейната енергийна ефективност.
В конструктивно отношение, гарата трябваше да бъде подсилена, съгласно новите евромерки 2012 г., тъй като тя е строна през 70-те години. Всички стоманобетонови и метални елементи от конструкцията бяха подсилени. Подсилени бяха фундаментите на колоните. Изградиха се нови елементи, които да държат конструкцията. Подсилена беше и покривната конструкция.
По отношение на енергийната ефективност, дограмата беше подновена изцяло с трислоевни стъклопакети и нова алуминиева дограма. Бяха санирани почти всички части, които опасват цялата сграда и се изградиха топлоизолационни окачени тавани, които намалиха светлата височина на сградата, но пък увеличиха топлината в нея.
В архитектурно отношение, чакалнята беше драстично намалена, изградени са много отделни детайли като кът за майки с деца, нов цялостно изграден диспечерски център, фудкортове за бързо хранене. Промени се и визията на магазините и търговските обекти на кота нула и кота -1. Бяха подновени всички асансьори и се изградиха нови, както и всички ескалатори.

Какви бяха трудностите при изпълнението на ремонта на гарата?
Трудностите най-вече бяха в конструктивната част, поради факта че заедно с текущия ремонт, гарата беше и в експлоатация, което беше голямо предизвикателство както за нас - по отношение на експлоатация, така и за строителите, които се съобразяваха изцяло с нас. В една много добра симбиоза гарата работеше, а в същото време вървеше и нейният строеж.

Как ще се подобри обслужването на пътниците през софийската гара?
Софийската жп гара, след нейния ремонт, може да се каже, че е един много важен транспортен център. Превърна се в хъб, който включва градския транспорт на град София, автогарата и метрото, което обслужва много пътници за връзката с летището. Подобрението най-вече е спрямо хората в неравностойно положение, за които също е помислено във всички аспекти. Изградени са чакални за тях, ескалатори, асансьори, а също и водещи и тектилни плочи, за да може хората с увреждания да се направляват и да стигат до мястото, където искат.

При ремонта на трите гари с евросредства – Пазарджик, Бургас и София, кой от трите обекта беше най-голямо предизвикателство като изпълнение?
И трите обекта са абсолютно предизвикателство. Гара Бургас е паметник на културата и всички наши действия, по отношение на ремонта, бяха съобразени и съгласувани с Министерството на културата и Института за националните паметници на културата в България. Благодарение на тази добра сработка с тях, успяхме в срок да се справим с всички предизвикателства. Тя също беше конструктивно усилена. Получи се много добър завършек на целия ансамбъл от автогара, морска гара и жп гара. Град Бургас получи една много добра придобивка.
Гара Пазарджик наистина трябваше да запази своя облик, но в същото време да бъде съвременна и удобна за всички пътници. Това също успяхме да постигнем.
Най-голямото предизвикателство беше Централна гара-София, защото беше необходимо нейната конструктивна част да бъде изцяло подсилена и да може да се използват най-новите технологии както фотоволтаици, така и соларни батерии, които да намалят енергочерпаемостта в гарата с около 30%. За това подпомогна и изграждането на новата дограма и новата изолация, която се положи.