Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на БДЖ ЕАД, пред news.bg

Какво показват финансовите резултати на БДЖ за 2012 г.?
Предварителните резултати показват че загубата за 2012 г. ще бъде около 25-26 млн. лв. Съпоставено с 2011 г. това е намаление на загубата с 14 млн. лв. Същественото е, че за годината бяха генерирани 70 млн. лв. свободни средства и те бяха използвани за извършване на ремонти в пътнически и товарни превози и за погасяване на просрочени задължения към банките кредитори. В резултат на това задлъжнялостта на БДЖ в края на 2012 г. е 721 млн. лв при 825 млн. преди да започнат реформите, т.е 104. млн. лв. е намаляването.

Какво показват отделните финансови отчети на пътнически от една страна и на товарни превози от друга?
Финансовият резултат на Пътнически превози е положителен в размер на 10 млн. лв., докато товарни превози са по-проблемно дружество и са на загуба от 13 млн. лв.

Какво бе извършено по отношение на ремонтната дейност в БДЖ за 2012 г.?
Благодарение на това, че бяха освободени значителни парични средства бяха извършени много ремонти. В товарни превози бяха ремонтирани 923 вагона, което е почти два пъти повече от ремонтите общо за предходните три години. В същото време в пътнически превози са ремонтирани 289 вагона, от които на 70 е направен капиталов ремонт, което е сборът от изцяло ремонтираните пътнически вагони за 2010 и 2011 г.

Как ще коментирате забавянето на някои ремонти, които трябваше да се извършат в румънски заводи?
Забавяне няма, защото е прекратен договорът. Ремонтирани са 73 вагона, а трябваше да бъдат 169. За голямо съжаление заводите, които спечелиха обществените поръчки не успяха да се справят и да изпълнят договорите си. Така че ние стартирахме нова процедура.

Колко вагона планирате да ремонтирате?
През 2013 г. има големи капиталови програми, като в Пътнически превози ще бъдат ремонтирани 395 вагона, на 177, от които ще бъде направен капиталов ремонт. Той ще доведе подвижния състав в много по-добро състояние от това, в което се намират в момента и ще струва около 26 млн. лв. От тази сума 22 млн. ще са само за капиталовите ремонти.
В товарни превози ремонтите на вагони ще бъдат значително по-малко - около 70 вагона, за което планираме разходи в размер на 2 млн. лв.

Вече са ясни четиримата кандидати за купувачи на Товарни превози, смятате ли че превозвачът отива в добри ръце?
Аз съм оптимист по отношение на това, което се случва до този момент в процедурата за приватизация заради по-големия интерес. Сред тези четирима кандидати има един стратегически инвеститор и три финансови - участва една голяма българска банка и аз се надявам, че това са наистина сериозни фирми, които ще завършат успешно процедурата и най-добрата ще бъде избрана.

Какви са гаранциите, че БДЖ Товарни превози няма да последва незавидната съдба на други приватизирани предприятия?
Едва ли някой ще направи такава инвестиция в товарни превози и след това да не развива дружеството - това би било несериозно. Аз смятам че тези четири фирми са достатъчно сериозни.
Не бих си представил най-големият румънски превозвач, който развива успешно бизнес на територията на северната ни съседка да направи нещо нередно, ако спечели тръжната процедура. Не си представям как ПИБ също би допуснала небизнес отношение спрямо Товарни превози. По отношение на другите два кандидата виждаме, че там работят хора професионалисти и също вярвам, че те ще се справят с управлението на превозвача.

Как оценявате пазарната позиция на Товарни превози през 2012 г.
Леко намален е пазарният дял, но това е в резултат от дейността на клиентите, които дружеството има. Няма загубени клиенти, но те имаха по-малко работа по време на годините. По-малко работи Стомана, по-малко работят мините (Мини Марица изток - б.р.) защото тецовете не работят. Т.е. икономическата активност е на по-ниско ниво и това води до по-малко работа за Товарни превози.

Как смятате, че ще приключи финансово тази година?
Ако товарни превози бъдат приватизирани, аз очаквам БДЖ да завърши около нулата или да са на минимална загуба, защото в структурата ще останат само холдинга и пътнически превози. Много е важно Товарни превози да бъдат приватизирани и със средствата от това да бъдат погасени просрочени задължение към финансови институции.

Остава ли още възможността да получите външното финансиране от Световната банка, за което вече няколко години се говори?
Това зависи от Министерството на финансите. След като се продадат Товарни превози, ще се знае с по-голяма точност каква ще е дупката в паричните потоци и недостига за погасяване на останалите задължение, след което трябва да бъде взето политическо решение за това какво да се прави.