Концесията за летище София стана актуална тема у нас отново през лятото след като през май месец миналата година първата процедура за отдаването на аерогарата беше прекратена. Министерски съвет даде старт на нова такава през юли месец, а вече има и един официален кандидат.

Това е британският летищен оператор Manchester Airport Group (MAG), от който в началото на октомври потвърдиха, че заедно с китайската Beijing Construction Engeneering Group ще участват в процедурата.

MAG оперира в момента три летища във Великобритания - Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, които обслужват общо 60 милиона пътници годишно по над 270 дестинации и 70 авиокомпании. Партньорът им за българската концесия - BCEG, е в топ 250 на глобалните строителни изпълнители, а един от основните й проекти е летището Даксин в Пекин.

Manchester Airport Group е първият официален кандидат за концесията на летище София

Първи официален кандидат за концесията на летище София

Британската компания ще участва с китайски партньор

Тази седмица пък излезе информация, че друга голяма компания, този път от Испания, планира да се включи в надпреварата за летище София. Става въпрос за местната AENA, която управлява 46 аерогари в европейската страна, има дял в лондонското летище Лутън и ръководи още 15 такива в Латинска Америка.

Според испанския вестник Expansión, цитиран от електронното издание Invertia, от ръководството на AENA са потвърдили намеренията си да участват в процедурата за отдаване на софийската аерогара на концесия. "Конкурсът ще е много оспорван и на него ще присъстват големите летищни оператори от Европа и Азия", посочва изданието.

По думите на председателя на компанията Маурици Лусена целта на участието е "да се укрепи растежа на дружеството", като новите начинания трябва да дадат "допълнителен импулс" на бизнеса.

От испанското издание допълват, че AENA е най-големият летищен оператор в света по брой пътници и летище София би помогнало на компанията да разшири международния си бизнес. Според анализатори влизането на компанията на аерогарата в българската столица "ще й позволи да компенсира спада в бизнеса й и ще утвърди репутацията й като ефективен летищен оператор".

Кои могат да бъдат останалите кандидати?

По-рано този месец от "24 часа" съобщиха по информация на свои източници, че 18 компании са проявили интерес към концесията на аерогарата в българската столица. Според тях в списъка влиза още една испанска компания - Ferrovial. Тя управлява летища във Великобритания, като има участие в най-голямото Хийтроу.

В групата на компаниите с интерес към летище София влизат и френските Bouygues, както и Groupe ADP, която оперира 26 летища, а сред тях са и парижките "Шарл дьо Гол", "Орли" и "Буве".

Участие може да има и от страна на оператора на аерогарите в Бургас и Варна Fraport, както и на друга френска компания - Alliance Avia. Според информацията участие може да има и от гръцка страна с дружеството Terna, както и от италиански дружества.

Интерес също са проявили компании от Азия, конкретно такива от Индия, Южна Корея, Китай и Сингапур.

8 компании с интерес към летище "София". Кои могат да са сред кандидатите?

8 компании с интерес към летище "София". Кои могат да са сред кандидатите?

Аерогарата ще бъде отдадена за 35 години, а прогнозната стойност е 3,9 милиарда евро

Какво предвижда концесията?

Условията на концесията предвиждат аерогарата да бъде отдадена за срок от 420 дни или 35 години, като общата й себестойност се оценява на близо 3,9 милиарда евро или повече от 7,6 милиона евро.

Концесионерът ще има ангажимент да изгради трети терминал на летището, което трябва да се случи през първите 10 години от избирането му. Също така неговите общи инвестиции трябва да бъдат минимум 600 милиона евро.

От друга страна възнагражденията, които ще получава всяка една година от срока на концесията, трябва да бъдат в размер на не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности.

Летище "София" ще има трети терминал

Летище "София" ще има трети терминал

Изграждането му ще бъде сред изискванията пред концесионера

Изискванията към кандидатите включват те да оперират поне едно международно летище с повече от 10 милиона пътници годишно, да имат активи с нетна стойност за последните три години от минимум 200 милиона евро, както и да имат опит при финансиране на поне един инфраструктурен проект за над 400 милиона евро.

Обявеният през лятото срок за подаване на оферти беше до началото на тази седмица или до 22 октомври 2018 година.