Доц. Антоний Гълъбов, преподавател и директор на Лаборатория за публични политики в Департамент политически науки в Нов Български Университет пред Десислава Антова, news.bg.

Доц. Гълъбов според вас най-големият риск в момента е да не допуснем компрометиране на българското председателство, защо?
Аз смятам, че има риск от компрометиране на усилията на България в този период от време преди всичко заради вътрешнопартийно напрежение. Това не означава да не се говори за истинските проблеми. Онова, което е важно е всичко това да бъде подредено и насочено към наистина смислена публична дискусия, както по отношение на корупцията, така и по отношение на сигурността, така и по отношение на всички останали социални проблеми, които са реални и са пред очите на всички. Много важно е в следващите месеци наистина политическите партии да разберат, че те няма да спечелят от възможно компрометиране на председателството, от възможно влошаване на публичния образ на страната. От това няма да спечели никой. Така че, важно е да има съгласие. То да бъде постигнато в Народното събрание. Да бъде постигнато около ясните приоритети на българското председателство, които се обсъждат в момента и това да е съгласие, което да създаде основа и опора на българските екипи в много натоварената им работа, която предстои.

Казахте, че България трябва да приеме председателството като функция на медиатор за постигане на съгласие между страните членки. Имаме ли капацитета да изпълним тази роля?
България има добре подготвена експертиза. Ние имаме добре подготвени експерти и добре подготвени структури на администрацията. Големият въпрос е, че тези хора, върху които ще падне основната тежест от воденето на различните формати за преговори в тези шест месеца, трябва да усещат и да знаят, че зад тях стои една стабилна институционална среда и да могат да разчитат на информирано гражданско мнение за техните усилия. Това ще им даде много повече самочувствие и спокойствие в една наистина много тежка работа.

Как институциите ще излязат от това прехвърляне на скандалите от местно, на парламентарно ниво, към президентска институция?
Много важно е да се разбере, че мястото където се формира законодателната политика е Народното събрание. Там, където ще бъде постигнато съгласие за това как ще изглежда институционалната система за противодействие на корупцията е само Народното събрание. Така че именно в залата на парламента, именно в пленарната дискусия трябва да бъде инвестирана тази политическа енергия. Ако тя бъде изнесена извън парламента - тя ще създаде проблем и в институционалния диалог и в гражданската подкрепа за противодействие на корупцията.

Как оценявате трите приоритета или трите "К"- та? (Б.р. приоритетите конкурентоспособност, кохезия, консенсус)
Те имат много важен прочит в система помежду си. Българският приоритет свързан с конкурентоспособността е и европейски приоритет. В същото време, за да постигнем по-висока конкурентоспособност трябва да преосмислим отношението си към кохезията, към степента на сплотеност в ЕС, към сближаването между отделните страни и региони. А всичко това може да се постигне само през консенсус. Само през постигане на съгласие, основано на общи ценности. Не през формално единодушие, а през смислен, обоснован върху ценности процес на съгласие.

Видяхте като инструмент за това регионалното сътрудничество и трансграничното партньорство. Защо?
Това е много важна тема за България, тъй като страната ни е външна граница на ЕС, външна граница на НАТО и едновременно с това исторически, от векове свързана тясно със съседите си. Ние трябва да сме в състояние да говорим за това. Трябва да сме в състояние през тази тема, например да покажем европейската перспектива на Западните Балкани.