Пълен административен хаос при осъществяването на полетите с летателни апарати на Военновъздушните сили и пропускателния режим е царял по време на управлението на ГЕРБ.

Това отчете председателят на временната комисия за полетите на „Авиотряд 28" и въздухоплавателните средства на Министерството на отбраната Венцислав Лаков след днешното закрито заседание, на което бяха изслушани командващият Военновъздушните сили ген. Константин Попов, началникът на Националната служба за охрана ген. Тодор Коджейков и командирът на 16-та транспортна авиогрупа полк. Димитър Иванов.

Припомняме, по-рано днес стана ясно, че прокуратурата - гражданска и военна, е започнала разследване срещу лица от Министерския съвет на Борисов по повод дейността на Авиоотряд 28.

Оказва се, че нито НСО, нито ВВС са имали задължение да пазят списъците на пътниците, летели с въздухоплавателните на ВВС и „Авиотряд 28".
Ген. Попов е признал пред комисията за случки, в които не се е знаело кой е на борда. Военновъздушните сили пък нямали право да отказват полет, дори да не разполагат с подобен списък.

„Продължаваме да нямаме пълни списъци на пътувалите", обясни Лаков и добави, че е получил нови материали от ген. Попов, но там няма имената на всички пътници. НСО пък се интересуват единствено от лицето, което трябва да охраняват, не и от неговите гости.

Нито по Закона за въоръжените сили, нито по основната Заповед №241 от 2009 година има някакво правно основание да се извършват полети с въздухоплавателни средства на Министерство на отбраната на така наречени „ВИП" лица, посочи Лаков и обясни, че допустимите лица са ясно регламентирани и са единствено военни.
Летателна техника може да се ползва и от други ведомства, но това става след предварително сключен договор по предложение на началника на отбраната, какъвто не съществува.

„Изводът е, че полетите на Министерство на земеделието например, което е ползвало военен самолет „Спартан", са извършени изцяло незаконно", коментира Лаков, според когото за самата Заповед №241 няма право основание, но дори и тя е била нарушавана системно заради липса на списъци.

От изявлението на ген. Попов пък става ясно, че всички тези полети не са допринесли за обучението на млади пилоти, тъй като „ВИП" лицата са возени само от опитни пилоти, които нямат нужда от рутинни полети.

За изпълнените 69 полета или общо 211 часа със „Спартан" и „Кугър" е изразходвано гориво за 841 889 лева, от които на ВВС са възстановени 167 130 лева, обяви Лаков.

Кой е виновен за тези нарушения председателят на комисията не се нае да съди, като уточни, че ще предостави всички данни на прокуратурата.

Хеликоптери „Кугър" пък са ползвани от бившите управляващи редовно по време на предизборната кампания, установява още комисията.

Лаков цитира полет на 28.10.2011 г. по време на кампанията за местните избори между първи и втори тур, извършен с маршрут Крумово - Долна Митрополия - Крумово. Полетът е продължил 1 час и 30 минути и само горивото е на стойност 7200 лева по данни на ВВС.

На тази дата премиерът Бойко Борисов според справката на Лаков открива пътен възел в Пловдив и ясно изразява подкрепата си за Иван Тотев като кандидат за кмет на града. В 12:30 бившият министър-председател прави копка на центъра за деца в Асеновград, след което полита с хеликоптера и се озовава в Долна Митрополия, където дава рамо на кандидата за кмет на Плевен Димитър Стойков.

„Това е фрапиращо нарушение в използването на държавни летателни средства с предизборна цел, като дори не се крие каква е целта на кампанията - да удари едно рамо на своите хора в Пловдив, Асеновград и Плевен, въпреки че за това плащаме всички ние", обясни Лаков.

16 полета са осъществени до Безмер - 4 със „Спартан" и 12 с хеликоптер „Кугър", като цената на 1 час полет със „Спартан" е 12 хиляди лева, а с „Кугър" между 12 и 14 хиляди лева. „Нещата стават много трагични, ако тръгнем да измерваме тези полети в минимални пенсии", посочи Лаков и даде още примери за „екзотични" полети.

На 20.06.2012 година има полет, продължил 2 часа и 40 минути на стойност 12 800 лева по маршрут Крумово - Горна Оряховица - Паламара - Воден - Крумово, като справката показва, че „основателната причина" за този полет е откриване на пивоварна във Велико Търново и обявяването, че от летище „Горна Оряховица" ще се изнася месо за Катар, припомни председателят на комисията.

На 16.09.2012 хеликоптерът пък лети от Безмер - Ормана - Ново село - Стара Загора - София - Крумово, като целта е да бъде открита Ески Джамия в Стара Загора, която става музей на религиите.