Не се дава никаква перспектива на хората, работещи в жп сектора и ползващи жп транспорта. Това заяви народният представител от БСП Лява България Георги Свиленски на пресконференция в централата на партията.   

Той попита кога Борисов ще разбере, че с лентичковия си PR унищожава цели сектори в държавата. Скрито ръководството на БДЖ спирало влакове, като с икономиите си назначавало футболисти в БДЖ на заплата от 1500 лева. За сравнение той посочи, че един машинист получава около 600 лева. „Шефът на БДЖ Владимир Владимиров, вместо да работи за укрепване на дружеството, се е обявил за център-нападател и капитан на новия футболен отбор. Ако не беше тъжно, щеше да е смешно“, коментира социалистът.

От БСП настояват за оставка на цялото ръководство на БДЖ и обявяване на конкурс за избор на ново професионално мениджърско ръководство, без футболни амбиции.

Червените призовават Борисов да отговори защо крие, че докато реже лентички на къси магистрални отсечки, транспортният и финансовият министри ликвидират жп транспорта. По този начин те лишавали от него голяма част от българските граждани.

Георги Свиленски обясни, че 70 влака са били ликвидирани само за 5 дни. Причината е, че не достигат изправни локомотиви. Влаковете били спрени с уговорката, че ще е временно.

По думите на депутата тези влакове са от категорията „местни регионални” и изпълняват социални функции. Тези влакове били обект на 15-годишен договор между държавата и БДЖ, по който се изплащат субсидии. Като разписанията не се изпълняват, договорът бил нарушен.

Георги Свиленски припомни, че подобна уговорка за временно спиране вече е имало през първия мандат на Борисов. Тогава от движение били спрени 140 влака, които до ден днешен не са пуснати в движение. До началото на 2009 г. БДЖ превозвало 32 млн. пътници годишно. Социалистът коментира, че година след началото на втория мандат има срив с 30 %. Това означавало, че БДЖ вози с 10 млн. по-малко пътници. Освен това с ликвидирането на нови 70 влака се очаква спад с още между 15 и 20 % пътници.

 „Кога е откровен Борисов – когато казва, че ГЕРБ са дошли да градят, а всъщност разграждат БДЖ и то във време на международно напрежение“, попита депутатът от левицата. Той обърна внимание, че именно „приятелите“ на Борисов – Дейвид Камерън и Ангела Меркел, са заложили инвестиционни програми за развитие на техните железници. Свиленски подчерта, че и те искат да правят икономии, но мислят държавнически.

От своя страна бившият управител на „БДЖ - Пътнически превози” Георги Георгиев коментира, че по време на мандата на Орешарски „БДЖ - Пътнически превози” разполагало със 700 пътнически вагона. 250 от тях били в движение. Към края на мандата вече били 489. Със 145 млн. лева били намалели задълженията на дружеството към чужди фирми и кредитори.

Георгиев подчерта, че не е имало нито един спрян влак, а напротив – те били възстановени. Били пуснати и международни влакове, като този през Дунав мост 2 за Румъния. В края на мандата на сформираното от БСП правителство били напълнени и всички складове на БДЖ с резервни части. Била ремонтирана и клиничната техника на влакове Siemens. Георги Георгиев отбеляза, че имаме 50 такива влака, като 17 от тях в момента не се движат.

Бившият ръководител на одита на холдинг БДЖ Иво Ленков коментира, че до спирането на 70 влака се е стигнало поради липса на далновидност, на държавническо мислене и най-вече на отговорност. Той предупреди, че с този темп на стопанисване от сегашното ръководство след една година няма да има с какво да се движат пътниците.

Всички заложени планове за ремонт били със занижен ръст и дори не се изпълнявали от сегашното ръководство. По думите му те дори не изпълнявали собствения си бизнес план. Според новия график на влаковете трябва да има 122 локомотива, но днес те са с 12 по-малко, което също ще доведе до срив в системата, предупреди още Ленков. Той подчерта, че с големи компромиси ще бъде нарушена сигурността.