Сред европейските приоритети при изграждането на нови енергийни коридори не е включен проектът за нефтопровода „Бургас-Александруполис", съобщи евродепутатката от Бургас Румяна Желева.

Европейският парламент прие доклад за черноморската регионална политика, в който се посочва необходимостта от създаване на нови транспортни и енергийни коридори. В него се очертават прироитетните за ЕС проекти - енергийният коридор през Каспийско и Черно море, газопроводът „Набуко", нефтопроводът „Констанца-Триест" и нефтопроводът АМБО, както, проектите ИНОГЕЙТ и ТРАСЕКА, свързващи регионите на Черно море и Каспийско море.

Членовете на ЕП изразяват дълбоката си загриженост за екологичното състояние на Черно море и на река Дунав и нейната делта.

Румяна Желева акцентира върху еклогичните риксове от проекта «Бургас-Александруполис» и настойчиво призовава за извършването на независими оценки на въздействието на изграждането на нова нефто- и газопреносна инфраструктура върху околната среда

"Обръщам се към Комисията с настояването да призове националните правителства в случаите на реализация на големи инфраструктурни, енергийни и екологични проекти, задължително да предоставят на местните общности информация за техническите параметри на проектите, съотнесени към най-високите световни стандарти." - заяви Желева в Европейския парламент.

Тя изрази дълбока загриженост за състоянието на Черно море, което е засегнато от безконтролно замърсяване, утежнено от многобройни екологични катастрофи.

Според нея, в контекста на последните два трагични инцидента в района на Керченския пролив - от миналия ноември и от първата седмица на новата година, е необходимо да се създаде механизъм за защита на качеството на живота на хората в крайбрежните общини.

В доклада на Европейският парламент се изтъква водещата роля на България, Румъния и Гърция като държави-членки на ЕС в черноморския регион за насърчаване на задълбочено сътрудничество.

Той призовава за развитие на българските пристанища Бургас и Варна, както и на румънските Констанца и Мангалия с цел по-добър достъп на ЕС до Черно море. Същото се отнася и до пристанищата, намиращи се в устието на река Дунав.

Документът беше приет с 581 гласа "за", 19 "против" и 17 "въздържали се".