Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков инспектира днес граничен пункт "Кулата", за да прецени на място какво трябва да се подобри в инфраструктурата с оглед бъдещото приемане на страната в Шенген.
Ще се разшири пътят след края на магистрала "Струма" до граничния пункт в четири ленти - по две ленти в двете посоки, стана ясно от думите на министъра. Трасето в момента е двулентово и често е изключително натоварено.
Всички българи били забелязали, че влизането в България не е уредено добре, изтъкна Шишков. Отделно пунктът е разширен с две гишета, ще се обмисли нова визия на магазините там.
На "Кулата" той връчи на директора на Агенция "Митници" Павел Геренски разрешението за ползване на разширението на граничен пункт "Капитан Андреево".
Стана ясно и че е готово разрешението за разширение и подобрение на ГПП "Станке Лисичково" на границата с Република Северна Македония. Реконструкцията на пункта се бави вече няколко години, като по думите на зам. регионалния министър Николай Шушков в момента този пункт не отговаря на
изискванията за модерен съвременен граничен пункт и към момента той е опасен за преминаващите през него.
Зам.-министърът на финансите Александър Свраков коментира, че след 30 г. кариера най-накрая подобрението на "Кулата" е факт. Той отбеляза, че са нужни подобрения и на границата с Република Северна Македония.
"Това, което правим, е една мащабна програма за увеличаване на пропускателността на граничните пунктове на България", каза още Шишков.
ГКПП "Капитан Андреево" е вторият най-натоварен сухопътен митнически пункт в света, обясни директорът на митническата администрация. Миналата година тежкият автомобилен трафик беше почти 1 млн. обработени превозни средства.
Темпът на нарастване на трафика в последните 5 години е с около 10% устойчив ръст на година, което предполага спешни и ефективни действия от страна на цялата държавна администрация, каза той. Първите две трасета плюс едно спомагателно на ГКПП и митнически пункт вече са факт. Предстои официалното откриване и пускане в експлоатация. Това влече след себе си повишаване на пропускателната способност. Това е вратата на ЕС с близкия и средния изток, отбеляза Павел Геренски. Той отбеляза, че следващият етап, който се изпълнява, е по трасето изток-запад - митнически пункт "Калотина". Там тече строителство. Крайният срок за завършване на реконструкцията му е краят на месец септември. В този период се предвижда завършване на втората част от реконструкцията на ГКПП "Капитан Андреево". Това автоматично дава възможност трафикът в посока север - изток да бъде облекчен значително, подчерта Геренски.
Министър Шишков съобщи, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството е издало разрешение за строеж за още един пропускателен пункт - "Станке Лисичково" и към днешна дата има възможност за неговото преустройство.
Разрешението връчи заместник-министър Николай Шушков, който каза, че по време на заемания от него пост на областен управител на Благоевград през 2021-2022 г. е заварил преведени средства в размер на десетки милиони и нищо свършено относно процедурите по започване на строителство на пункта. "Много усилия костваше на всички органи и институции, на които специално искам да благодаря, и на РИОСВ Благоевград, и на Басейнова дирекция, и на община Благоевград да доведем нещата до успешен край", каза още той.
Винаги съм твърдял, че този пункт не отговаря на съвременните изисквания. Нещо повече, той е опасен за работата и за пътниците, които преминават през него. Идейният проект за него е от 1994 г. Надявам се, след като има разрешение, строителите бързо да започнат дейност, тъй като те са получили средствата по изграждането на този пункт, и да спазват сроковете по неговото изграждане. Това ще облекчи изключително много преминаващите, бизнеса, туризма за нашия регион и сближаването на двата близки народа - на България и на Северна Македония. Благоевград от това само ще спечели, каза регионалният заместник-министър.
Директорът на Агенция "Митници" обясни, че за ГКПП "Станке Лисичково" авансово са преведени около 7 млн. лв. от нужните тогава 16 млн. лв. От 2019 г. до 2023 г. цените са се променили и тези пари няма да бъдат достатъчно. Предвидена е процедура по Закона за обществените поръчки за актуализация на цените и в момента се водят разговори за възможностите това да се случи, така че да може строителството да бъде завършено в срок.
В отговор на въпрос за авансово преведените средства министър Шишков посочи, че това е направено без да има проекти и разрешение за строеж. "Това, което намираме за магистралите, го намираме и навсякъде другаде", каза той. И допълни, че за да бъде изграден един обект, процесът трябва да включва проектиране, наличие на разрешение за строеж, което е било игнорирано във времето. "Парите са раздавани без замисъл за това кога може да започне реалното строителство. Ние сега правим точно обратното. Полагаме огромни усилия да довършим проектирането, за издадем разрешение за строеж, където пък има такова, да се издава разрешение за ползване. Това е единственият начин да се изразходват правилно всички публични средства", категоричен бе Шишков.
В отговор на въпрос заместник-министър Шушков посочи, че пунктът не може да бъде затворен по време на реконструкцията. В момента той е с по едно платно в двете посоки и ако има по-дълго обработване на тежкотоварен автомобил на практика остава затворен за пътниците.
Директорът на Агенция "Митници" благодари на министър Шишков и ръководствата на МРРБ и на Министерство на финансите. Той напомни, че е разработена концепция за развитие на граничните контролно-пропускателни пунктове, която включва организация на движение, как да изглеждат, развитието на пътната инфраструктура и IT-системи. Предвиждат се много по-засилени действия, митнически контрол на трафика и в същото време подобрени условия за преминаващите пътници, спестени десетки милиони левове за бизнеса на година, с оглед повишаване пропускателната способност на граничните пунктове. Елемент от тази концепция е и свързването на пунктовете с магистралните пътища и другите пътища от републиканската пътна мрежа.
Областният управител на Благоевград Стоян Христов информира, че с решение на Министерския съвет бюджетът за подготвителните дейности за предстоящия за изграждане ГКПП "Струмяни - Берово" е увеличен на около 111 хил. евро. На този етап е възложен идеен проект, който се очаква да бъде готов в рамките на около година и половина, след което предстои проектът да бъде финансиран на етап строителство.