Дамян Войновски заменя освободения в края на миналата седмица Борислав Муеров начело на Изпълнителна агенция "Автомобила администрация", по-известна със старото си име - ДАИ (Държавна автомобилна инспекция. Това стана ясно от думите на служебния транспортен министър Георги Гвоздейков пред bTV.

"Всеки човек на такава длъжност трябва да показва резултат. Не съм доволен от резултата, не е проблемът в техническите прегледи, това е натрупване от грешки, поведение и т.н., които са довели до моето решение. Изисквам много резултат на тема безопасност на движението, забелязал съм натрупани неща, които не водят до резултат. Казвам най-отговорно, че Дамян Войновски е професионалист и мисля, че ще се справи с проблемите", обясни Гвоздейков.

Той коментира и причините за отстраняването на шефа на т.нар. Авиоотряд 28 ген Златко Златев. "Имаше натрупване от административни нарушения и ген. Златев беше отстранен, защото беше установено, че е напуснал държавата без мое знание, без разписана командировка, което е грубо нарушение дори за дисциплинарно уволнение. Не го уволних дисциплинарно, защото имам това право и така реших да постъпя", посочи Гвоздейков.

Той каза още, че Златев си е позволявал да лети за частни авиокомпании, което е недопустимо. "Неговите задължения не включват генералният директор да лети на самолети и да извършва полети, той е администратор, който трябва да управлява процеси, да организира процеса на работа, отговаря за поведението на хората в отряда, за стратегията. Г-н Златев не е назначен като пилот, той командирова пилотите, назначени като такива", изтъкна транспортният министър. По думите му през годините ген. Златко Златев не е спирал да лети като пилот, въпреки че това не е записано в длъжностната му характеристика.

Според Георги Гвоздейков върнатият начело на Авиоотряда Тодор Коджейков има достатъчно административен опит там и е бил най-подготвеният човек за поста след отстраняването на Златев.

Запитан дали би останал на поста министър на транспорта и съобщенията Гвоздейков посочи, че не може да се ангажира с отговор на този въпрос преди да бъде избран премиер и да започнат разговорите за правителство, министри и т.н. "Оттук нататък партиите ще имат нужда от говорене, сплотяване, от коалиционни модели. Бих приел да работя в правителство, което има ясни цели - Европейски съюз, изцяло влизане в еврозоната и в Шенген. Нямам никакви болни амбиции да се занимавам оттук нататък с политика, бих се включил като експерт, но не на всяка цена, имам принципи, които не искам да нарушавам", изтъкна той.

На новината за новия шеф на ДАИ днес от транспорния бранш реагираха с остра позиция, подписана от 9 организации. Според тях репутацията на Дамян Войновски като дългогодишен кадър на ДАИ е меко казано спорна. От бранша изтъкват, че 10-годишеният му опит в "Автомобилна администрация" е осеян със скандали, а не с безспорна експертиза.

Браншовите организации цитират и извадки от медийни публикации за скандали в моменти, в които Войновски е бил на ръководни постове в ДАИ:

  • През 2016 г. бе арестуван шефът на Агенция "Автомобилна администрация" Цветелин Цветанов, у когото бяха намерени 175 хил. лв. Освен него, задържани бяха още 12 служители на ИААА, а в цялата група са открити около 400 000 лв.
  • "В ДАИ се продават шофьорски книжки на ислямисти, които след като си платили за тескерето, напуснали страната". Това гласи сигнал, който е изпратен до Жан-Клод Юнкер, Франсоа Оланд, Ангела Меркел и ДАНС на 21 януари 2016 г. Това разкри служител на ДАИ часове след като в ареста попаднаха над 16 служители на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", заедно с шефа й Цветелин Цветанов. Сигналът е написан от Николай Колев-Босия и е стигнал до европейските лидери чрез чуждите посолства у нас.
  • Припомняме Ви и за огромния корупционен скандал, при който служители на Областен отдел "Автомобилна администрация" - Пловдив бяха признати за виновни за това, че в периода от 1 юни 2017 г. до 24 юли 2019 г. в Асеновград и в Пловдив, в качеството си на длъжностни лица - инспектори в Областен отдел "Автомобилна администрация" - Пловдив, приели подкуп, за да не съставят актове на три транспортни фирми при констатирани нарушения.
  • През 2018 г. всички служители в ИААА бяха задължени да попълнят декларации, че ще мълчат за случващото се във ведомството. Самите декларации са изключително скандални. В тях е записано, че "конфиденциална информация" е всяка информация, факти, данни и всички други въпроси, за които получа сведения пряко или косвено в резултат на моята работа в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Към този текст е вкарано и още по-абсурдно задължение, според което всички записки или бележки, направени на работното място, се считат също за "конфиденциални документи".
  • В началото на януари 2018 г. От ДАИ бе уволнен човекът, който е подавал сигнали за корупция във ведомството, благодарение на които органите реализираха серия арести на рушветчии от ведомството. За награда за съвестно изпълнение на служебните си задължения той разказва, че е бил подложен на тормоз от ръководството на агенцията, а след това и освободен от длъжност.
  • През 2019 г. седем нови електронни административни услуги бяха представени от заместник-изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Дамян Войновски. Към днешна дата нито една от тях не работи.
  • През 2020 г. Иво Кръстев, служител в ИААА разказва: "В продължение на 10 години разкрих 5 организирани престъпни групи, специализирали се в продажбата на шофьорски книжки. Благодарение на това, навремето се стигна до освобождаването на министъра на транспорта Александър Цветков. Това се случи на 18 май 2011 г. Само месец по-късно, отново заради сигналите ми, бе освободено цялото ръководство на Агенцията. По подаден от мен сигнал до Европейската комисия (ЕК) на 13 август 2013 г. се пристъпи и към ареста на шефа на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Валентин Божков. По време на акцията бяха задържани още 15 държавни служители. След това сигнали за корупция подадох и до 6 евродепутата от 6 различни европейски страни. Благодарение на тях бе сезирана ЕК. На базата на доказателствата, с които разполагах, ГДБОП започна работа с мен. В следствие на това бе арестуван директора на Изпълнителната агенция Цветелин Цветанов. Спомняте си, че в гардероба му бяха открити около 600 000 лева. Тогава журналистите нарекоха това място "Пещерата на Аладин". Успях да разоблича и още една организирана престъпна група, вследствие на продължилата и след това съвместна работа с антимафиотите. На 7 юни 2017 г. бяха задържани шестима служители на ДАИ".
  • Автоинструкторите също "вдигнаха ръце" от Войновски през 2020 г., когато от ИААА искаха школите да бъдат регистрирани като търговски обект, а ако инструкторите нарушат Закона за движение по пътищата да им бъде отнето правото да упражняват професията си за една година.

Представителите на бранша заявяват, че изброеното изобщо не кореспондира с мнението на Георги Гвоздейков, че Дамян Войновски е безспорна експертна фигура. "Напротив - въпросите около експертизата на Войновски са много и част от тях прозират и в изброените медийни публикации през годините и най-вече той не е поел отговорност за нито един от изброените случаи. Напомняме на Гвоздейков, че предупредителната ни реакция от 3 август относно предстоящото назначение на "експерта с над 10-годишен опит" бе подкрепена от 7 организации в сектор "Транспорт". В този ред на мисли, подкрепата за действията на Гвоздейков от "международните превозвачи" в никакъв случай не означава подкрепа от целия транспортен бранш", посочват още деветте организации от транспортния бранш.

Позицията е подписана от Европейски транспортен клъстер, Българско обединение на шофьорите, Съюз на центровете по авто-мото подготовка, Сдружение "Национален автоинструкторски съюз", Сдружение "Български автоинструкторски съюз", Асоциация за обучение в транспорта, Национален автоинструкторски съюз, Сдружение на малки и средни превозвачи и Съюз на българските транспортни работници.

Служители в ДАИ отново протестират

Служители в ДАИ отново протестират

Те настояват за увеличение на заплатите с 30% и по-добри условия на труд