В своя позиция за нова здравна карта, изпълнителния съвет на ДБГ коментира, че българското здравеопазване има нужда от ефективен контрол върху финансирането и медицинските дейности. Зад приетата от правителството нова здравна карта те виждат рязане на разходи "на око", с което на места ще бъде застрашен нормалният лечебен процес.
Според тях, предлаганата здравна карта е изработена непрозрачно и почива на неверни данни, резултат от безконтролните злоупотреби в системата, с което досегашните грешки се легализират и се осигурява продължението им във времето. Съществуват очевидни диспропорции в параметрите. Три пъти е намалял броят на случаите, които могат да бъдат отчетени по клинични пътеки, изискващи трето ниво на компетентност. Вече е направена и заявката, че след една година картата евентуално ще бъде променена, обясняват ДБГ.
Правителството лишава болниците от възможност да преценят кое е най-добро за пациентите с оглед конкретните нужди, смятат от партията. Отнема се възможността им за оперативно управление и се централизира вземането на решения до пълно овластяване на администрацията и политиците.
ДБГ считат, че новата здравна карта, по-скоро, може да застраши нормалното лечение на хората, там, където го има, заради хаотичния начин на изготвяне и грешните принципи, на които почива. При това положение единственият печеливш от така приетата здравна карта ще бъде министърът на здравеопазването, заради временно запушване на финансови дупки в средносрочен план и заради присвоените му права за преразпределение.
ДБГ допълват, че Ананиев е заел поста с намерението да предложи нов модел на здравеопазването, но то продължава да се дави в система от корупционни практики, обезкръвява се откъм кадри, задушава се от недофинансиране на клиничните пътеки, мачка се през политическо кадруване на възлови постове на "верните хора".
ДБГ настояват "правителството да изостави кухия ПРски подход и да предприеме решаващи стъпки за подобряване на здравната система" чрез:
Ефективно въвеждане на електронно здравеопазване, което да пресече корупционните схеми и да даде възможност на пациентите да контролират харченето на средства за лечение;
Въвеждане на система за ефективен финансово-медицински одит на лечебните заведения и финансиране според качеството на услугите, а не вторично администриране на подадените преразходи от НЗОК;
Обезпечаване на т.нар. структурообразуващи болници - бившите областни болници и висшите медицински университети, които поемат и извършват най-тежкото лечение;
Премахване на поголовните структурни и финансови лимити чрез освобождаване на свободния избор на пациента и финансиране единствено на качествено извършената лечебна дейност там, където е оказана.