Депутатите ударно се заеха да гледат на първо четене 4 проекта за изменение на Закона за движение по пътищата. Два проекта внасят от ГЕРБ. Депутатът Цветомир Михов от ГЕРБ предложи да се спрат ремонтите на закона за движение по пътищата и да бъде създаден изцяло нов закон.
При гласуването бе отхвърлена идеята на депутатите от ББЦ шофьорите да могат да завиват на дясно на червен светофар.
Първият законопроект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата е внесен от Павел Христов, Пламен Манушев и Цветомир Михов от ГЕРБ. Основната причина за предложения законопроект е неоправдано ниският размер на глобите за непозволено паркиране в сега действащите разпоредби на закона. Предлаганото изменение е обосновано с необходимостта от гарантиране на безопасността на гражданите - най-вече възрастни хора и деца по тротоарите, парковете, градините и детските площадки.
Другият проект на ГЕРБ предлага при ползване на местата за платено паркиране да не се заплаща такса, определена по реда на Закона за местните данъци и такси, а да се заплаща цена на услугата, определена от общинския съвет, когато услугата се предоставя от специализирано звено на общината или от юридическо лице по чл. 12, ал. 1, т. 13 от Закона за обществените поръчки.
Предлага се тази разпоредба да не се прилага, когато местата за паркиране се предоставят за управление и поддържане по реда на Закона за концесиите.
Мотивите за предложените изменения са, че по този начин общините ще могат да определят цената на услугата на пазарен принцип съобразно търсенето на места за паркиране в различните райони на населените места и средствата, които ще се събират като цена на услугата, ще могат да остават на разположение на организацията, която управлява местата за паркиране и да се разходват за цели, свързани с предмета й на дейност.
Третият проект е на депутата от реформаторския блок Петър Славов. Предложените промени са свързани с подобряване на безопасността на движението и намаляване на задръстванията и произшествията.
През последните години редица светофари на най-натоварените кръстовища бяха снабдени с устройства, отчитащи времетраенето на съответния светлинен сигнал, което доведе до редица положителни ефекти както върху безопасността на движението, така и върху подобряване на трафика и намаляване на задръстванията.
Тъй като не всички натоварени кръстовища са снабдени с подобни устройства, законопроектът предлага светофарите на тези кръстовища да се настроят така, че да указват с мигащ сигнал края на времетраенето на зеления сигнал, или да бъдат снабдени с тази функция чрез допълнително инсталирано устройство, ако фабрично разполагат с такава.
На второ място, законопроектът регламентира т.нар. „зелена вълна", при която светофарите по дадена пътна артерия се синхронизират по начин, по който позволяват преминаване на движещите се по основното направление МПС-та на непрекъснат зелен сигнал, при движение с определена препоръчителна скорост, като последната се указва със съответния знак, поставен на светофарната уредба.
Четвъртият проект е на БДЦ, които искат да се разрешава завой надясно при червена светлина на светофара, като водачът е длъжен да пропусне пешеходците, да не пречи на движението и да завие, когато се увери, че пътят е свободен за преминаване.
Най-големи дебати в комисии предизвика проектът на Станислав Иванов.
Опозицията се притесни, че с предложените промени ще поскъпне синята зона.
Затова днес в рамките на обсъжданията в пленарна зала герберът оттегли термина „цена на услугата" и предложи той да бъде заменен с „такса".
От Патриотичния фронт пък дадоха своята подкрепа за това тарифата за "синя зона" да се определя от самите общини. Народният представител от ПФ Димитър Байрактаров се обяви срещу отдаването на участъци в "синя зона" под концесия. "Тогава цената за паркиране може да стане 2,3,5 лева", предупреди Байрактаров.
Патриотите ще гласуват "за" и на предложението за увеличаване на глобата при паркиране на тротоари. "Аз бих предложил не 200, а дори 300 лева", отсече депутатът от ПФ по време на дискусията.
Социалистът Георги Свиленски пък остана с впечатление от изказването на Байракторов, че патриотът не е чел добре законопроектите. „Преди да правите подкрепата е хубаво да видите в детайли. Приемайки това, то ще сполети цяла България", посъветва колегата си Свиленски.
„Чел съм закона", веднага му отговори Димитър Байрактаров и се похвали, че за разлика от "червения" депутат е дори финансист."Вземете вие се изучете", се обърна към Свиленски Байрактаров.
Народният представител от ГЕРБ Цветомир Михов, след като обясни, че изразява лично негово мнение, настоя и четирите законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата да бъдат оттеглени и да се напише един нов закон.
Михов обърна внимание на това, че за пет години всеки месец депутатите са променяли Закона за движение по пътищата. „Полицаите се чудят по кой закон да налагат санкции като спрат някого на пътя", отбеляза герберът и добави, че всеки, който е шофьор, има мнение по закона и иска прави промени в закона.
Така например някой е видял нещо на кръстовище, което не му е харесало, и веднага е решил да променя закона. „Най-лесно е да променим Закона за движение по пътищата, но никой не се замисля какво води това след себе си", коментира още Михов и заради това призова: „Колеги, дайте да седнем заедно и да направим изцяло нов закон, който да знаем, че няма да променяме. Можем да го направим бързо и в срок", обеща още депутатът от ГЕРБ.
Идеята му получи подкрепата на председателя на парламента Цецка Цачева, която коментира - „призивът на г-н Михов е добър". „За" оттеглянето на законопроектите и нов закон се обяви и депутатът от „БСП Лява България" Дора Янкова. „Тук се предлага да се направи нещо, което няма да е доброто лице на българския парламент", отсече Янкова и определи предложените промени в Закона за движение по пътищата като лобиски. Тя също подкрепи идеята на Михов за изцяло нов Закон за движение по пътищата.
Според Димитър Байрактаров от Патриотичния фронт, с промените, предложени от Станислав Иванов щели да се отърват хората от "този втори данък". Освен това щяло да се знае за какво се харчели парите от синята и зелена зона. Станислав Иванов подчерта, че от Сдружението на общините са дали подкрепа за промените.
Забележките им пък щели да се вземат предвид между първо и второ четене. Той не е съгласен с критиките, че законът бил лобистки. "Нямате нито един аргумент защо сте против", обърна се герберът към Дора Янкова.
Според Георги Свиленски от БСП най-големият проблем с предложенията на герберите ще се създаде за Столична община. Парите от паркиране не отиват в общинския бюджет, изтъкна той. Затова и социалистът предлага да се създаде по-добър нормативен текст.
Трябва бързо да се мисли по тази разпоредба, изтъкна Свиленски. След дебатите проектът на Станислав Иванов мина със 103 "за", 24 "против", 7 "въздържал се".
Идеите на Петър Славов от РБ не минаха- 23 бяха "за", 28 "против", 86 "въздържал се". Предложенията на Павел Христов от ГЕРБ минаха 94 гласа "за", 17 "против", 21 "въздържал се".
Десният завой на червено, предложен от народните представители на БДЦ не получи нужната подкрепа - "за" бяха само 16 депутати, 31 - "против", 91 "въздържал се".
sofeto
на 08.04.2015 в 15:41:06 #1Патриотите ще гласуват "за" и на предложението за увеличаване на глобата при паркиране на тротоари. "Аз бих предложил не 200, а дори 300 лева", отсече депутатът от ПФ по време на дискусията. ...................................................................... Чудят се от къде да изкарат лесни пари за себе си. За да глобява "неправилно паркирани.." първо трябва да има достатъчно безплатни паркинги. Това поведение е като в онова стихотворение на Вазов "... коли, беси, бие , псува и глоби народ поробен!" По-трезво щеше да мислят когато им махнат привилегийте и за всяко нарушение да ги глобяват на общо основание. Поведението на управляващите отговаря на много народни поговорки от типа :"Болен здрав носи", Стани да седна", "на чужд гръб и 100 тояги са малко"... и т.н. Тиквите от Герб вместо да раздвижат бизнеса, само това им раждат главите - глоби скнкции, неустойки, и дъражен заем, който те ще излапат, а ние ще го плащаме.