Депутатите приеха на първо гласуване промени в Закона за ограничаване изменението на климата, внесени от Министерския съвет, с които се транспонират редица европейски директиви. Законопроектът е включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на България в Европейския съюз, за 2024 г., като поради неприемането му през 2024 г. е прехвърлен в Плана за 2025 г., посочва вносителят.

С измененията се транспонира Директива (ЕС) 2023/959 г., която въвежда новата схема за търговия с емисии за секторите транспорт и сгради и съответно прави референция и към социалния фонд за климата, който отпуска средствата за разработените от държавите членки социални планове за климата. Включени са емисиите от морски транспорт в обхвата на схемата за търговия с емисии, които трябва да бъдат мониторирани, да бъдат докладвани и да се верифицират. Целта е насърчаване на намаляването на емисиите на парникови газове по разходоефективен и икономически ефективен начин.

Българите сериозно притеснени от климатичните промени, но само един на трима взима мерки

Българите сериозно притеснени от климатичните промени, но само един на трима взима мерки

28% у нас заявяват, че ползват разделно сметосъбиране

Промените, въведени с Директива (ЕС) 2023/958, предвиждат ключови промени в авиационния сектор. От 2026 г. се планира постепенно премахване на безплатните квоти за емисии в авиацията с цел по-справедливо участие на сектора в постигането на екологичните цели. Успоредно с това ще се въведе механизъм за компенсиране на цените на устойчивите авиационни горива, които са значително по-скъпи от традиционния керосин. Мерките ще насърчат използването на по-екологични горива.

Със законопроекта се въвеждат национални мерки по прилагане на три регламента на ЕС. Законопроектът поставя и национална дългосрочна цел за постигане на климатична неутралност и нулеви нетни емисии на парникови газове не по-късно от 2050 г. в съответствие с разпоредбите на Парижкото споразумение и Регламент (ЕС) 2021/1119.

Депутатите от ПП-ДБ заявиха, че ще се въздържат при гласуването, защото не приемат управлението на средствата да бъде централизирано и в интерес на чужди интереси. Те отбелязаха също, че зелената трансформация е и шанс да се даде възможност на българските региони да се развиват равномерно, но и за защита на уязвимите групи в обществото. Средства, предвидени по този закон, сами по себе си не са достатъчни, няма да стигнат, ако бъдат разпилени от управляващите, затова за ПП-ДБ е важно всяко едно евро да стигне до своите заложени цели и да привлече поне 4-5 пъти повече частни инвестиции, изтъкнаха народните представители. Според тях днес виждаме концентрация на контрола на средствата в едно министерство и един вицепремиер.

По време на дебатите Красимира Катинчарова от "Величие" посочи, че цената на безплатните въглеродни емисии ще расте още следващите месеци. Според "Величие" този законопроект е най-добре да отиде в кошчето за боклук. Българската енергетика са канибализира в момента, коментира Катинчарова. Красимир Манев от МЕЧ също разкритикува законопроекта и заяви, че е лобистки.

МРРБ набира проекти срещу ефекта от климатичните промени и в защита на околната среда

МРРБ набира проекти срещу ефекта от климатичните промени и в защита на околната среда

Европа дава 35 млн. евро за борба с безводието и намаляване на отпадъците в ЕС