Каква е визията за бъдещето на „Българските държавни железници" (БДЖ) поискаха да узнаят депутатите от парламентарната комисия по транспорт. За това те поканиха за изслушване министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, който им представи плана за развитие на БДЖ до 2022-ра година. По време на дискусията стана ясно, че кражбите в железниците са денонощни, а БДЖ и НКЖИ могат да се обединят само в холдинг под погледа на Брюксел.
Припомняме, че въпросната стратегия от общо 400 страници бе изготвена по заръка именно на Комисията по транспорт към Народното събрание и макар с едномесечно закъснение вчера бе официално представена. Транспортният министър още в началото прикани народните избраници в следващия месец да обсъдят активно плана на БДЖ.
„Това е правилният подход, който да гарантира едно устойчиво развитие на железниците в средносрочен план", убеден е Московски. Той увери депутатите, че в документа са включени мерки за въвеждане на интелигентните транспортни системи, системите за управление на трафика на влаковете, сигурност, безопасност и нов подвижен състав - нови влакове.
Сериозно място в стратегията за родните железници са и записаните варианти за разплащане на кредитите на компанията, за което се очаква държавна подкрепа в размер на около 300 млн. лева. Именно заради това министър Московски напомни, че приватизацията на БДЖ „Товарни превози" вече е в ход, а ако те бъдат успешно продадени, дългът на дружеството ще спадне до 137 млн. лева.
Министърът на транспорта изтъкна още, че стратегията не предвижда спиране на влакове. „През последните години в Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) се направиха много преустройства и оптимизация. От 16 хиляди служители вече сме по-малко от 12 хиляди", се похвали пред депутатите генералният директор на НКЖИ инж. Минчо Ламбрев.
С поглед към стратегията за БДЖ той отсече, че целта е да се върнат старите параметри на железния път у нас. През следващите седем години НКЖИ ще обърне сериозно внимание на железопътния коридор от София до Бургас и от София до Варна. Това стана известно от думите на зам.-генералния директор на НКЖИ Христо Алексиев, който посочи, че проучванията показват сериозен ръст на трафика по тези направления.
Внимание към новите машини обърна изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров, който изтъкна, че целта е да бъдат закупени между 15 и 30 влака.
Опозицията от „БСП Лява България" наблегна на приватизацията на „Товарни превози", като социалистът Георги Свиленски настоя за повече подробности. В отговор министър Московски отсече, че каквато и помощ да получи БДЖ „Товарни превози" от държавата, или дори от банка, няма друг ресурс, който да набави необходимите финансови средства, освен приватизацията.
„По-добре „Товарни превози" да се държи от частен оператор", убеден е транспортният министър Московски. Негова позиция е и тази, че ако държавата ще помага с пари на БДЖ, то по-добре това да е насочено към БДЖ „Пътнически превози".
Депутат от левицата поиска да разбере обсъжда ли се обединяването на БДЖ и НКЖИ. „Те не могат да бъдат обединени", отсече министър Московски и обясни, че това ще противоречи на либерализационния пакет на ЕС. Все пак обаче двете компании могат да бъдат обединени в холдинг. „За подобна стъпка ни е нужен огромен ресурс, съгласуван с Брюксел", изтъкна обаче министърът на транспорта.
Той обяви готовност пред депутатите да работи и за разработването на идея за криминализиране на нарушаването на железопътната мрежа. „Тези действия създават опасност за стотици хора", коментира Московски.
По тази тема шефът на НКЖИ сигнализира, че в момента има сериозен проблем с кражбите от железопътната ни инфраструктура. За това допринася и закриването на „Транспортна полиция", стана известно от думите на инж. Ламбрев. „Кражбите са ежедневни, да не кажа дори и денонощни", призна инж. Ламбрев и отбеляза, че на седмица загубите за държавата от тези кражби са за от 20 до 40 хиляди лева.
gitscheto
на 08.04.2015 в 17:33:56 #1А когато вие крадете всичко се премълчава.Къде са парите от старите вагони и локомотиви които нарязахте за скраб.Колко годни вагони не се знае къде са.Колко са крадлиовите "обществени"поръчки.А иначе офисите ви са супер лукс,а локомотивите на 30 40 години.