Висок корупционен риск при обществените поръчки констатира Български институт за правни инициативи. Констатациите са изведени на база на анализ на практиката на ВАС, КЗК, АДФИ, Сметна палата, както и препоръки от международни организации.
Пилотното тестване на Индекса на корупционния риск е базирано върху представителна извадка от общо 166 процедури. Извадката е изтеглена чрез случаен подбор от общо 1224 процедури, обявени в периода 01.01.2020 г. - 30.06.2023 г., чийто предмет са строителни дейности и са на обща прогнозна стойност 2.73 милиарда лева. В обхвата на анализа влиза възлагането на строителни дейности от областните центрове. Поради представителния характер на извадката резултатите могат да бъдат отнесени към всички поръчки за строителство, които са възлагани от 28- те областни центрове в България чрез ЦАИС ЕОП. Попадналите в извадката процедури са на обща стойност 259,9 милиона лева.
Биляна Гюрова, директор на центъра посочи, че когато е създаван индексът, е използвана обществено достъпна информация. Индексът е комплексен и не означава, че са извършени някакви престъпления, а показва лошите практики. Надяваме се този индекс да бъде полезен и на управляващите, подчерта Гюрова. Радостина Ангелова посочи, че на случаен принцип са избрани 166 процедури. Не малка част от обществените поръчки са допускани с недобри практики и отклоняване от закона, става ясно от изследването. Това е сериозна индикация за нарушения, поясни тя.
Имам проблеми при възлагането. 34% от поръчките или при всяка 3 поръчка има субективизъм на оценката. Често няма и мотиви за оценката. Според Радостина Ангелова най-ниска цена имаме при ¼ от поръчките. Останалите се възлагат по методика, която комбинира различни критерии. Обществените поръчки в сектор Строителство се възлагат на стойност до прага на стойността на поръчката. В 15% от поръчките има специално изискване за квалификация.
Критерият за определен оборот също не се счита за добра практика. При 12% от поръчките е изисквано 5 години стаж. В 1/3 от процедурите има отстранени кандидати на ниво допустимост. В 1/3 от процедурите има само една оферта, а в 61% на финала завършва само един кандидат. По един или друг начин се стеснява конкуренцията, каза Радостина Ангелова. Едва 3% от поръчките са прекратени на основание липса на конкуренция.