240 000 гласа, или около 8% от гласовете на последните местни избори са реално купени или контролирани. Средната цена на купен глас е около 41 лева.
Това става ясно от ново социологическо проучване, осъществено от екип от Софийския университет, представено на пресконференция в БТА.
В някои общини се предлагат доста по-високи цени на глас, като такива са основно курортните общини по морето и планините.
Най-често предлаганата сума е 30 лева на глас, като това означава, че за партиите е по-изгодно да купуват директно гласове, а не да правят кампания, изтъкна ръководителят на изследването д-р Стойчо Стойчев.
Притеснителното в цялата тази работа е, че когато си си купил поста, ти после гледаш да си избиеш парите от него, като лобираш, посредничиш, завърташ всякакви схеми и така политиката се превръща в бизнес, коментира социологът.
"Това не е представителна демокрация, а покупко-продажба", резюмира проблема д-р Стойчев.
Между 240 и 300 хил. българи са изключени от политическия процес чрез контролирания вот. Това е един доста сериозен дял от българските гласоподаватели.
Социолозите уточняват, че на местни избори натискът върху гласоподавателите е най-силен, а на президентски - най-слаб.
От своя страна Добромир Живков от социологическата агенция "Маркет линкс" разкри резултатите от допитване сред над 1000 души, направено към средата на декември, относно контролирания вот и организацията на изборите.
На въпрос кои бяха проблемите на местните избори, половината анкетирани са посочили контролирания вот, което е най-големия проблем пред изборния процес. Само 9% смятат, че не е имало проблеми с организацията.
Хората в малките градове и в селата най-много наблягат на контролиния и купения вот, защото там този феномен е най-разпространен.
Близо две трети от запитаните са отговорили, че контролираният вот пряко влияе върху резултатите от изборите. Над 60% от българите смятат, че отговорността за този проблем е на институциите, докато една трета настояват, че гражданите са отговорни и трябва да са в основата на борбата срещу контролирания вот.
Какъв дял от изборните резултати е повлиян от купения вот? Българите смятат, че около 40% от изборите са купени или контролирани. Според социолога от "Маркет Линкс" това все пак е хиперболизация на реалностите.