Непоносима жега. Претъпкан автобус. Неработещ климатик. Облаци от отровни газове. Груб персонал. Необяснимо чакане, за да се стигне от терминала до самолета. Полузадушени и изнервени пътници. Това е обобщението, което прави във Фейсбук транспортният министър Гроздан Караджов, на картината за всеки, който е решил да пътува със самолет от или до българско летище.
Той посочва, че на 6 юни е наредил на ГВА да се направят проверки на работата на наземния персонал на летищата. Резултатите показали, че наземните оператори не обръщат особено внимание на дадените от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" /ГД ГВА/ предписания.
"Две проверки бяха направени на качеството на наземното обслужване, извършвано на летище "Васил Левски-София" от операторите "СОФ Кънект" АД, "ГолдЕър Хендлинг България" ООД и "Суиспорт България" АД. Те включваха дейностите при извеждането на пътниците - качване на автобусите, превоз до самолета, слизане от автобуса и качване в самолета. Проверени бяха пристигащите полети - слизане на пътниците от самолетите, качване в автобусите и превоз до входовете на терминала - зона Шенген и зона не Шенген", обясни Караджов.
Той посочва, че първата проверка е била на 6 юни между 11.30 и 15.00 часа и е обхванала 6 полета. Изводите са, че има недостатъчна хигиена в автобусите, неизползване на възможността за "приклякване" /ниско ниво на автобусите при качване и слизане/, неизползване на климатичните системи в автобусите, липса на информация при забавяне на тръгването на автобуса към самолета.
ГД ГВА е изпратила писма до операторите да се засили контролът върху посочените дейности - да се почистят автобусите, да се пускат климатиците и да се информират пътниците.
При изненадваща повторна проверка на работата на операторите на летище "Васил Левски" София станало ясно, че на практика нищо не се е променило.
Повторната проверка на летище "Васил Левски" София е извършена няколко дни по-късно - на 11 юни от 10.30 до 13.30 часа, и е обхванала 5 полета. И при нея са установени мръсни автобуси без климатици и груб персонал.
Транспротният министър е наредил извънредна проверка и на останалите две летища, които особено през летния сезон ще бъдат много натоварени - в Бургас и Варна.
На 11 юни са проверени 6 полета на летище Бургас, където оператори са "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД, "Суиспорт България" АД, "Голдеър Хендлинг България" ООД. Констатациите са, че много от автобусите изобщо нямат климатици, отново не се използва ниското ниво за слизане и качване на пътниците, никой не помага на трудноподвижни пътници или майки с деца, липсва информация.
Същата е ситуацията и на летище Варна, на което са проверени 7 полета на 10 и 11 юни.
Според Караджов решаването на установените проблеми не изисква солидни инвестиции или някакви сложни промени в процедурите, а малко повече старание и човешко отношение.
По тази причина ГД ГВА е изпратила задължителни инструкции до операторите на всички летища:
- да се въведе процедура за задължително почистване на автобусите преди всяка смяна и след всеки курс с отчитане в регистър /срок 30.06.2025 г./,
- задължително да се уведомяват пътниците, когато се налага изчакване в автобусите,
- когато е възможно, да има допълнителен служител за придружаване на пътниците,
- да се провеждат вътрешни инспекции от ръководствата на операторите,
- да се изработи и въведе стандарт за културата на обслужване на пътниците /срок 31.07.2025 г./.
Караджов предупреди и че започва налагане на наказания - първо глоби, като може да се стигне и до отнемане на лиценза. Тъй като предвидените в случая максимални глоби са смешни - едва до 500 лв., съм наредил на ГД ГВА да преразгледа скалата на наказанията и съществено да ги завиши, обясни министърът.
Той посочи, че проверките на летищата ще се извършват всяка седмица, а при подобряване на обслужването - всеки месец.
"Крайно време е да се разбере, че комфортът на пътниците не е само някакво красиво пожелание, а задължително изискване. Ако искаме да сме нормална европейска държава!", категоричен е Караджов.