Ще внеса поправки в Закона за гражданското въздухоплаване, с които десетократно се вдигат глобите към авиокомпаниите и наземните оператори. Това обяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред Нова телевизия.
Той посочи, че е изпратил писмо до еврокомисар, за да се стигне до общо решение в ЕС, което да се превърне в директива, за да се забрани злоупотреба с пътниците.
"Недопускането на детето на борда на самолет на Ryanair заради надвишен размер на инвалидна количка всъщност е било неправомерно. Вчера на авиокомпанията беше връчено най-високото наказание от 10 000 лева. В Комисията по транспорт ще влезе предложението ми за 10 пъти по-високи санкции. В Испания, например, глобата за същата авиокомпания възлиза на 107 млн. евро", коментира министърът.
Припомняме, през последния месец нашумяха няколко случая на оплаквания от пътуващи с нискотарифната авиокомпания Ryanair. Те се касаят за недопуснати на борда на нейни самолети пътници поради различни причини, изтъквани от компанията. Последният от тях е отново от летище "Васил Левски" - между онкоболна жена, тръгнала за Италия да провежда имунотерапия, и служителите на аеропорта. Спорът възникнал, след като се установило, че пътничката е надвишила размера на багажа си. При опит да си плати допълнително за чантата, летищните служители ѝ отказали. Така на нея ѝ било отказано да се качи и на самолета. В крайна сметка тя заминава за Италия, но с автобус, а пътят ѝ отнел 22 часа.
"Ryanair си позволява да безчинства на територията на България, но има такива данни и за всички останали държави. Тя се превръща в сериозен проблем. Правилата на авиокомпаниите преминаха над европейските правила. Специално тази сякаш опитва да изнудва правителствата и да не зачита националните норми. Понякога правилата стават точния си антипод и да измъчват пътуващите. Споменатата компания си е поставила свръхцел - да няма никакви закъснения. Огромна драма е, ако багажът стърчи от калъпа, който те са направили. Политиката на компанията е да дава бонификации както на наземните служители, така и на своя персонал за всеки открит наднормен багаж, а това се превръща в лов на вещици", коментира Караджов.
Относно проблемите с атракционите той посочи, че има разпокъсано.
"Те не са рискови места, иначе щяха да са забранени. Но на тях трябва да се спазват правила за безопасност", подчерта Караджов.
Той заяви, че държавата контролира вида на въжетата, парашутите, както и правоспобността на капитана по парасейлинг, но не и дали конкретните уреди са изправни.
"Даваме общите правила на безопасност и условията за отваряне на атракцион, не регулираме. В момента опаковаме общо законодателство за безопасността. Няма как да има орган, който да разбира и контролира от всички видове атракциони. Предлагаме да има електронен регистър, а изискването е да имаш застраховка за всяко едно атракционно място. Освен това да има план за безопасност и в декларация да се опишат всички рискове. Преди отваряне на конкретния атракцион, фирми ще проверят дали уредите са изправни. Въвеждаме наказателна отговорност за фиктивен контрол на атракциони", подчерта министърът.
Той отбеляза, че държавните контролни органи продължават да проверяват това, за което отговарят: Морска администрация - за водните атракциони, ГВА - за парашути и парапланери, "Автомобилна администрация" - за влакчета и каравани.
shtimpo
на 28.08.2025 в 10:41:15 #2“Вчера на авиокомпанията беше връчено най-високото наказание от 10 000 лева.” “В Комисията по транспорт ще влезе предложението ми за 10 пъти по-високи санкции.” “В Испания, например, глобата за същата авиокомпания възлиза на 107 млн. евро" И логиката и математиката са били в почивен ден когато тез изказвания са видЕли бял свят
emil-vankov
на 28.08.2025 в 10:15:46 #1Браво! Вижда се, че има желание да направи нещо.