Кметът на столичния район "Лозенец" Константин Павлов отговори на твърденията за строителство в района, заявени по-рано от главния архитект на София Богдана Панайотова. Това съобщиха от пресцентъра на "Да, България".

Столична община предприема мерки за спиране строителството на няколко жилищни сгради в заливаемата тераса на река Драгалевска в район "Лозенец" в София. Това съобщи главният архитект на столицата Богдана Панайотова с публикация във Facebook. Информация за случая беше оповестена и от пресцентъра на Столична община.

"Всички закони, наредби и правила, които е можело да бъдат нарушени при този обект, са нарушени - заедно и поотделно от длъжностни лица и институции, проектанти и надзор", подчертава тя.

Арх. Панайотова бе категорична, че в София няма да се строи върху речни корита, заливни тераси и зелени площи - колкото и скъпи да са терените и колкото и влиятелни да са инвеститорите.

"Седмици наред говорим, че реките не са строителни терени. Заявих нееднократно, че там, където има риск за хората и нарушен закон, строителство няма да има, и ще бъда безкомпромисна към всеки случай", подчертава тя. По думите й всяко незаконно строителство крие реални рискове - от наводнения, от щети и загуба на ччовешки животи.

"Никой няма право да подценява това. Затова ревизираме всички подобни случаи и ще предприеме нужните мерки, включително преразглеждане на делегираните правомощия към районните администрации," подчертава арх. Панайотова.

Столична община спира строеж на компекс от сгради до р. Драгалевска в район "Лозенец"

Столична община спира строеж на компекс от сгради до р. Драгалевска в район "Лозенец"

Всички възможни правила са нарушени, включително от институции, смята Богдана Панайотова

Павлов посочва в позицията си конкретни твърдения и своя отговор към всяко от тях. 

Твърдение:

Разрешено и започнало строителство в заливаемата тераса на река без представени хидроложки и хидравлични изследвания, които да доказват границите на водния обект;

Моят коментар:

Границите на водния обект са посочени в кадастъра. Има становище от РИОСВ и Басейнова дирекция за инвестиционните намерения, в което не са посочени проблеми.

Твърдение:

Липсват изследвания за заливната зона и безопасността на строителството;

Моят коментар:

Въпросът за заливната зона влиза в задълженията на Басейнова дирекция, която не е възразила срещу намеренията за строителство - "В Закона за водите не са регламентирани забрани и ограничения, касаещи реализирането на инвестиционно намерение за изграждане на жилищни и обслужващи сгради с подземен гараж и трафопост" в поземления имот.

Твърдение:

Проектът е одобрен в противоречие с действащия ПУП и издадената виза за проектиране - с показатели за височина и плътност, надвишаващи допустимите по ОУП за зона жм3 (жилищна зона с малкоетажно застрояване)

Моят коментар:

РС е издадено въз основа на приет от СОС Подробен устройствен план от 2015 г. (проектите за ПУП се придружават от експертни становища, които се разглеждат в комисиите) С последваща виза е променена конфигурацията на сградите, със запазване на градоустройствените параметри. Това е достатъчно условие да има законосъобразен план за регулация и застрояване. Визата за проектиране за промяна на конфигурацията на сградите, но не нарушава разпоредбите на ЗУТ и ЗУЗСО.

Твърдение:

Разрешението за строеж е издадено от главния архитект на район "Лозенец" без задължителни съгласувания от "Басейнова дирекция" и РИОСВ, както изискват Законът за водите и Законът за опазване на околната среда;

Моят коментар:

Не отговаря на истината, има становище и от Басейнова дирекция и от РИОСВ (Становищата са получени в срока на влизането в сила на разрешението за строеж). 

Твърдение:

Одобреният проект и разрешението за строеж са несъответстващи на ОУП и ПУП - показателите за височина, КИНТ и плътност на застрояване значително надвишават определените от плана. При плътност на застрояване 20%, КИНТ 0,5 (7 м кота корниз) и минимална озеленена площ 70% са разрешени жилищни сгради с височина до 10 м кота корниз и подземен паркинг върху почти целия имот от 9 000 кв. м.

Моят коментар:

Разрешението за строеж не нарушава действащите ПУП и ОУП. Невярно е посочена като определящ параметър РЗП със сутерените от 9000 кв. М, а в случая законът предвижда да се гледа РЗП без сутерените, което е между 2000 и 3000 кв м и напълно отговаря на изискванията. Височината се мери от приетите средни коти терен на моделирания терен. В КИНТ не влизат подземните етажи. Всичко това е съобразено в разрешението за строеж.

Твърдение:

Разрешението за строеж е влязло в сила и след извършена служебна проверка от РДНСК София;

Моят коментар:

Проверката от РДНСК София не е открила проблеми в издаденото Разрешение за строеж

Твърдение:

Четири дни след издаденото разрешение за строеж "Басейнова дирекция" издава становище. При издаване на становището не е съобразено основното при съгласуване с институцията - съобразяване на строителството със заливната площ на река Драгалевска, чието корито е некоригирано;

Моят коментар:

Работа на Басейнова дирекция да провери тези факти и проверката е открила че няма проблеми с издаденото разрешение. Съществува ПУП за корекция на река и Разрешението не го нарушава.

Твърдение:

В имота са изсечени десетки дървета извън издаденото разрешение, а районната администрация не е упражнила контрол;

Моят коментар:

Незаконното рязане на дървета беше от голям медиен и обществен интерес когато се случваше и по мой сигнал са правени няколко проверки, от които има резултат - има акт и заплатена глоба.

Твърдение:

Без да има правата за това, район "Лозенец" заверява експертна оценка, изготвена от ландшафтен архитект, за налични 10 бр. дървета на място, които са в лошо състояние, с предписание за премахването им. Оставям без коментар - снимките на имота говорят сами;

Моят коментар:

Незаконната сеч беше санкционирана. Освен нея има напълно законна сеч, свързана с премахването на гнили и сухи дървета и премахването на дървета пострадали от ранния сняг през 2023 г. Няма превишаване на права.

Твърдение:

Няма съгласуване с КАТ и "Пътна полиция". Разрешеният строеж включва подземен паркинг върху почти целия имот от 9 000 кв. м с два вход-изхода към него от ул. "Борис Руменов", като единият е на по-малко от 20 м от кръстовището;

Моят коментар:

Не се разбира особено кое съгласуване с КАТ и Пътна полиция не е извършено. Що се отнася до Разрешението за строеж, броят предвидени паркоместа не изисква такова съгласуване

Твърдение:

Строежът е започнал в непосредствена близост до некоригираното корито на реката, без да са осигурени нужните отстояния и без проект за корекция на реката.

Моят коментар:

Съществува проект за корекция на реката, възложен от Столична община, законните отстояния от реката са спазени.

Твърдение:

Това, което установихме, не е техническа грешка, а поредица от умишлени действия - от изсичането на дървета без контрол, през липсата на съгласувания, до одобряване на проект и издаване на разрешение за строеж, които нарушават устройствените планове. Всеки, който е подписал, трябва да носи отговорност.

Моят коментар:

Неподкрепени твърдения за съществуването на цялостна схема за извършване на умишлени незаконни действия.

Твърдение:

Съставен е констативен акт по чл. 224а от ЗУТ за спиране на строежа, забрана на достъпа до строежа и прекъсване на захранването с електричество и вода, а обектът трябва да бъде предмет на прокурорска проверка.

Моят коментар:

Нямаме от какво да се притесняваме, нека съответните институции извършат всички проверки, които смятат за правилни, ние ще съдействаме по всички начини, които са ни достъпни.

Твърдение:

Преразглеждам делегираните правомощия на районните администрации и главни архитекти и планирам оттеглянето им при установени нарушения, както и въвеждане на по-строг контрол при съгласуване на проекти;

Моят коментар:

Подкрепям, ако мярката е пропорционална и почива върху установени факти и практики. Не мисля, че това е случая.

Твърдение:

Създаване на работещ механизъм за координация с "Басейнова дирекция", РИОСВ, ДНСК, "Геозащита" и общинските звена за превенция на подобни случаи.

Моят коментар:

Подкрепям намерението за по-добра координация, но настоящият случай не попада в тази хипотеза.

Твърдение:

НАГ разполага с общо 10 експерта, в чиито отговорности е включен контролът върху незаконното строителство на територията на Столична община, като те имат и други отговорности - например въвеждане на сгради в експлоатация и съгласуване на инвестиционни проекти. Не е нужно да казвам, че това е крайно недостатъчно, за да се извършва качествен контрол, каквито са очакванията на всички софиянци.

Моят коментар:

Подкрепям увеличаването на капацитета на администрациите както в Столична община така и в районите, за да бъде защитен обществения интерес.

Твърдение:

Въпреки това, доколкото ресурсите на НАГ и капацитетът на екипа позволяват, ще направя всичко възможно в София да не се строи в нарушение на закона и да не се толерират компромиси.

Моят коментар

Напълно подкрепям този подход.

Твърдение:

Отново отправям апел към институции, отговорните експерти и ръководствата им, към районните администрации, проектантите и надзорните фирми, както и към инвеститорите - да спазваме законите и правилата, защото това е въпрос на сигурност, справедливост и грижа за живота на хората. Спазването на правилата не е административна подробност, а отговорността - лична и институционална.

Моят коментар:

Напълно подкрепям, но все пак нека такива решения се базират на факти и на установени систематични практики, а не на недоразумения.