Развитието на авиацията и авиационния бизнес е високотехнологично направление, което трябва да бъде интегриран в дългосрочната стратегия за развитие „България 2020".
Това подчерта държавният глава Росен Плевнелиев, който откри международна научна конференция посветена на 100-годишнината на българската авиация. Технологичното обновяване на авиационния парк е наложително, за да гарантира успешното изпълнение на задачите ни свързани с националната сигурност и съюзническите ни задължения, но освен от желанието, то зависи и от много фактори и условия, каза Плевнелеив.
Той уточни, че нашите съюзнически ангажименти еднозначно определят изискванията за оперативна съвместимост на настоящата и бъдещата авиотехника със стандартите на НАТО и ЕС. Подходът при закупуването на многоцелеви изтребител трябва да се базира и на оценката на икономическите и финансовите възможности на страната, отбеляза президентът.
Според него развитието на българския авиоремонтен бранш ще бъде принос в реализацията на концепцията на НАТО и ЕС за интелигентна отбрана. Държавният глава подчерта, че каквито и да е предложения и възможности да имаме, резултатите няма да ни удовлетворяват без последователни инвестиции в човешки капитал - в професионален и подготвен авиационен отбор.
Той изтъкна, че българската авиация винаги е успявала да се възроди в последните 100 години и да постига нови върхове не толкова заради технологиите, колкото заради хората - българските авиатори, учени, инженери, техници.
Плевнелиев изтъкна, че бойният път на нашата авиация тръгва от Одрин - българските летци подпоручиците Радул Милков и Продан Даракчиев осъществят първия в Европа боен полет над Одринската крепост през октомври 1912 година; Симеон Петров извършва първия нощен боен полет, Райна Касабова е първата жена в света, която участва в реален боен полет като хвърля и позиви над бойните позиции на врага; поручик Димитър Списаревски, посмъртно произведен в капитан, е първата в историята на световната авиация жива торпила.
Асен Йорданов - авиоконструктор от световна величина, създава самолетите „Бойнг"1327 и „Дъглас ДС" (Дакота); България конструира и произвежда самолетите ДАР и ЛАЗ, които са били с летателно-технически характеристики на световно ниво за своето време; българското промишлено самолетостроене датира още от 1926 година, изтъкна още Плевнелиев.
„Ние като народ може да се гордеем, че България е сред първите авиационни държави и е в световното космическо семейство", каза той в навечерието на международния ден на авиацията и космонавтиката.
Началникът на военновъздушните сили генерал Константин Попов каза пред журналисти, че амбициите на ВВС са да бъдат достоен наследник на завещаното. „Представете си какви са били тези хора преди нас - те са използвали най-новите технологии. Били сме първи в това отношение. Това е все едно Силиконовата долина да работи сега за България и ние да имаме този капацитет и тези способности да използваме най-новите технологии в света", коментира Попов.
Той добави: "Нашата амбиция е да бъдем модерни, знаещи и да можем да дърпаме напред, защото авиацията без движение е мъртва".
Генерал Попов каза, че българските ВВС изпълняват по най-добрия възможен начин в съответствие с ресурсите с които разполагат съюзническите си ангажименти. „Оценките, които ни дават от НАТО са едни от най-високите. Те са най-високи на Балканите, независимо от ресурса, който имаме", подчерта Попов.
Той съобщи, че министерството на отбраната вече работи за внасяне на промени в Закона за гражданското въздухоплаване, така че да се използват по-ефективно военните летища от граждански въздухоплавателни средства, както и ВВС да могат да използват гражданските летища за военни цели.
В рамките на конференцията, която ще продължи два дни ще бъдат разисквани глобалните геополитически и икономически рискове до 2020 година; ролята на авиацията в политиката за сигурност и отбрана на Европейския съюз; инициативата „Единно европейско небе"; изследвания, разработки и тенденции за развитие на военната авиация в света и други.
Бойчо
на 11.04.2012 в 16:48:00 #13Пълни тъпотии и олигофрении. Ние армия като цяло вече нямаме, а за авиация да не говорим.
Legalen
на 11.04.2012 в 15:30:23 #12Цитат: "Компенсираме с хора липсата на пари и технологии за ВВС." Въпрос: Г-н Президент, а с какво ще компенсираме липсата на хора? А пари можеш да компенсираш с домати, картофи, яйца и т.н. Но не и технологии, там ти трябват хора и то не просто само с панталони и рокли но и да са можещи! А ти ако си още инженер знаеш как се създава индивид, който е знаеш и можещ.
bloodone
на 11.04.2012 в 15:22:12 #11В допълнение, може да обурудваме балоните с високоговорители и да тероризираме вражата войска със музика на Азис. След 12-часово нон-стоп слушане, тези от враговете ни които все още не са си прерязали вените, ще решат че не си струва да ни атакуват...
Legalen
на 11.04.2012 в 15:21:40 #1012:32 Найденов реже "Напоителни системи" за скрап, БСП вика прокуратурата 14:47 Министър Аню Ангелов реже самолетите за скрап (няма пари за заплати)
bloodone
на 11.04.2012 в 15:19:35 #9Предлагам всички от форума да не си губим времето, а час по-скоро да се запишем доброволци в новата бойна ескадрила от балони. Въоръжението ни ще се състои от дъвки, които ще плюем на бойното поле. Така когато дъвките започнат да залепват по кубинките на вражата пехота, онези ще се изнервят и като цяло ще им падне бойния дух и концентрацията.
vesel
на 11.04.2012 в 14:36:20 #8Унгария купи изтребители Грипен, да ти е кеф да ги гледаш, ама какво стана с унгарските финанси?! Затова полека и да си знаем мястото.
mrasnika
на 11.04.2012 в 13:40:38 #7Комсомолския устрем набира скорост !!! Оправиха земята сега искат да оправят небето и Космоса
Тва момче взима нещо.
Като за начало най добре да закърпят ДУПКИТЕ по пътищата и да оставят небето и Космоса за по нататък.
Хората няма какво да ядат, ядем най скъпата храна в целия ЕС, а тия ще купуват военни самолети
Най добре да се качват на летните Кугъри и да откриват летния сезон на плажа, така ще са по полезни на България.
Panther
на 11.04.2012 в 13:14:19 #6Българската авиация винаги е била в час с водещите тенденции, но чак първи не сме. Първата бомбардировка е от италианци, първия таран е още първата световна от руснак. Интересно на какви хора ще залагаме като до средата на 2012 са планирани още 25% съкращения на армията, която и сега е по-малка от агитката на Левски... Накратко - само глупости е наприказвал плевнята. Нормално като за гейбер - много приказки и нищо реално насреща.
Единственото вярно нещо е, че исторически в България хората са се стремили да имат добра армия и в частност авиация. Но това няма нищо общо със състоянието в момента.
Steffen
на 11.04.2012 в 13:10:18 #5'Ние като народ можем да се гордеем,че сме една от първите авиационни страни и в световновното космическо семейство" Това правителство и държавен"глава" колкото по-бързо се разкарат от сцената толкова по-добре за България
Змей Горянин
на 11.04.2012 в 12:38:35 #4Не, ще купуваме остарелите щайги /16-та употреба Ф-16, модификация от 80-те години/ на янките вместо нови модерни и икономични самолети "Грипен", които при това идват със съответните офсетни програми и са 100 % по натовски стандарт. Най-добре да приключим с този цирк и да въведат на въоръжение само мотоделтаплани, тежко въоръжени с прашки и по десетина нападателни гранати, както в Балканската война....
Draganov
на 11.04.2012 в 12:35:39 #3Плевнелиев е прав за авиационния принос на България (има и още постижения които не е споменал). Чак се чудя и ме е яд, защо българите имаме такова ниско самочувствие... А други нации, дали по-малко на света, бият тъпана до спукване...
Минувач
на 11.04.2012 в 12:34:50 #2Като нямаме пари за самолети, ВВС да заложат на парашутите.
hellwitch
на 11.04.2012 в 12:23:14 #1?? И как. Хората ще летят вместо самолети.